2011-09-27, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
I så fall behövs ju en reskassa.
http://www.nwt.se/hagfors/article971587.ece

Till en del skribenters stora glädje kommer jag att lämna tråden, åtminstone tills det händer något i Hovrätten. Lev väl!

Glädjen blev inte långvarig..
Citera
2011-09-27, 19:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Domstolen HAR dömt utifrån ett sådant bevis många gånger tidigare.

Källa: http://www.skl.polisen.se/sv/For-rattsvasendet/Om-DNA-analyser/Vad-betyder-utlatandet-Grad-1/
Den här graderingen gäller DNA. Men låt oss fortsätta liknelsen. Den innebär att 1576 - 94551 personer av Sveriges befolkning matchar DNA-profilen. Det kan ingen domstol acceptera som avgörande bevis.

Har någon dömts på denna grad så borde det ha funnits det andra bevis.
Senast redigerad av Quarrel 2011-09-27 kl. 19:31.
Citera
2011-09-27, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Nej, det gör han inte. Residens: Vatikanen. Sedan Lateranfördraget 1929 utgör Vatikanens område en egen stat, Vatikanstaten.
Så vad säger du nu? Personen som gjorde uttagen har h*n med MJs försvinnande?

Ja, och i förundersökningen finns uppgift på att han kände till kortkoderna.
Jag tror inte på att mj bett han vara borta på natten, det var väl hans födelsedag?
Nästan ett perfekt mord, enda missarna är bankomatuttagen, den stora blodpölen och lite väl otroliga lögner.
Dessutom har han inte en gång har han sagt någonting som: Jag har inte gjort det, jag är oskyldig, ni måste tro på mig etc. (det gör man om man är felaktigt anklagad för någonting, speciellt mord).
Vidare tror jag att tingsrätten också var rätt övertygad/överbevisad i målet men kunde fria honom utan att göra fel. Byråkrati. "Det där kan vi låta nästa instans arbeta med" Och där borde han kunna dömas som skyldig.
Citera
2011-09-27, 19:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acustic
FUP sid 501:
Citat:
[M:s pappa] tillfrågas om han tror att Fredric hade tillgång till Marinas uttagskort. Han svarar "Inte en chans".
Citat:
Jag tror inte på att mj bett han vara borta på natten, det var väl hans födelsedag?
Nej, födelsedagen slutade natten innan han blev ombedd att vara borta.
Citat:
Nästan ett perfekt mord, enda missarna är bankomatuttagen, den stora blodpölen och lite väl otroliga lögner.
Det får stå för dig.
Citat:
Dessutom har han inte en gång har han sagt någonting som: Jag har inte gjort det, jag är oskyldig, ni måste tro på mig etc. (det gör man om man är felaktigt anklagad för någonting, speciellt mord).
FUP, sid 1078:
Citat:
Och jag börjar som vanligt Fredrik det får du vänja dig vid varje gång, det är en formalitet. Erkänner du eller förnekar du mordet på Marina Johansson?
Jag förnekar
Du förnekar
Jag har inte gjort någonting så jag kan inte göra någonting annat
Citat:
Vidare tror jag att tingsrätten också var rätt övertygad/överbevisad i målet men kunde fria honom utan att göra fel. Byråkrati. "Det där kan vi låta nästa instans arbeta med" Och där borde han kunna dömas som skyldig.
Läs domen. Den sågar åtalet.
Citera
2011-09-27, 20:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Källa?

Finns det utrymme för rimligt tvivel? Skulle en domstol döma på ett bevis med den graden?

Japps det är en bedömning som har betydelse och har man dessutom annat runt detta som ger indikationer om saken så visst är det starkt med +2.
Inbilla dig inget annat,.Avgörande i bland kan till och med vara +1.
Och med alla dessa indicierna så är det mycket betydelsefullt.

Grad +2
Resultaten talar för att …
Möjligheten att erhålla dessa resultat om någon annan hypotes är
sann bedöms som liten.

http://www.skl.polisen.se/sv/For-rattsvasendet/Utlatandeskala/
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-09-27 kl. 20:12.
Citera
2011-09-27, 20:05
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Läs domen. Den sågar åtalet.
Det va då det.

Citat:
Ja och han är dömd för att ha stulit grannens kort och kunde koderna även där-.
Före detta flickvänner talar om samma sak han kan/kunde koderna till korten.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-09-27 kl. 20:13.
Citera
2011-09-27, 20:06
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Den här graderingen gäller DNA. Men låt oss fortsätta liknelsen. Den innebär att 1576 - 94551 personer av Sveriges befolkning matchar DNA-profilen. Det kan ingen domstol acceptera som avgörande bevis.

Det spelar ingen roll om det är DNA eller annat. Om du ska omvärdera resultat får du göra det enligt sannolikhetsfaktorn.
Sannolikt att det skulle vara en annan hypotes är liten.

Om rättsystemet skulle se på bevisvärdering så som du gör skulle ingen kunna bli dömd för något. I praktiken är alla bevis sannolikheter. I brott som sker i nära relationer är just teknisk bevisning svårare. Detta dels för att DNA från såväl offer som gärningsman kan finnas överallt och man har tillgång till saker på ett annat sätt än om det varit en random gärningsman. Ta tex. fingeravtryck i Marinas bil. Det är ointressant att hitta FS fingeravtryck där eftersom han kan ha kört bilen när som. Däremot om man hade hittat någon annans fingeravtryck, då hade det varit intressant.
Det som är intressant här är om det finns några bevis som talar emot FS som gärningsman. Jag har inte hittat ett enda.
Citera
2011-09-27, 20:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Nej du har fel graden säger exakt vad det handlar om oavsett vad man talar om.

Vad uttrycker SKL:s slutsats och gradskala?
Slutsatsen är en värdering av erhållna resultat i relation till respektive hypotes.
Ibland kan flera undersökningsresultat kombineras, och ger då en sammanvägd slutsats. Ibland måste resultaten värderas var för sig och slutsatsen för varje resultat redovisas var för sig. Graden anger hur mycket mer (positiva grader) eller mindre (negativa grader) sannolikt det är att erhålla undersökningsresultaten om en viss given huvudhypotes är sann jämfört med om den alternativa hypotesen är sann.

Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Min feting
Frågan är om man tillför något om man sitter och håller på information som endast tre pers i tråden känner till..............

Kan du förklara vad man skulle hålla på som inte redan undersöks och har en massa indicier på.
Sen är det nog så att skalan på blodet kommer att tillföra HR ett reslutat som inte är samma som fyllot i TR.
Så vad man än sitter på så har man inte mer än åklagare och krimteknikerna eller polis här.
Totalt ointressant det som misstänkte har tilldelat för att vilseleda dom.
Och dom gick på det också vilket säger en del.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-09-27 kl. 20:18.
Citera
2011-09-27, 20:16
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
SKL kan inte ens säga säkert att blodet på skyddet kommer från madrassfläcken.
Jag citerar mig själv för att rätta till mitt misstag , att påstå det var SKL. Det var såklart holländarna som togs till hjälp för att åldersbestämma blodet.
Citera
2011-09-27, 20:18
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:

Han hade tillgång till kodnycklen.
Eftersom hon mördades (med all sannolikhet) någon gång mellan tisdagen kl 19.30 - onsdag kl 09.00 är det egentligen ganska ointressant att han inte var hemma dygnet efter.
Hur han skulle göra för att liket inte skulle hittas var planerat redan långt innan.

FS har inte kommit med något som förenklat hittandet av henne, visat oro eller visat på någon sorg att hon är borta. Han har inte letat efter henne och inte heller lagt ner någon tid på att ringa vänner, släktingar etc. Anmärkningsvärt är också att han var oanträffbar för sin egen familj hela den första veckan. Varför skulle han ha suttit på kanten till sin mormors grav i timmar - när han påstår att han har ont i ryggen?
Citera
2011-09-27, 20:19
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det va då det.

Ja och han är dömd för att ha stulit grannens kort och kunde koderna även där-.
Före detta flickvänner talar om samma sak han kan/kunde koderna till korten.
Kan inte du din makes/makas/sambos kod/koder till bankkort.
Mina ex har alltid kunnat mina koder, och jag deras.
Ganska vanligt, tror jag.
Citera
2011-09-27, 20:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Jag citerar mig själv för att rätta till mitt misstag , att påstå det var SKL. Det var såklart holländarna som togs till hjälp för att åldersbestämma blodet.

Du har mer att rätta till än så 2 dl säger du och en hund som spårade blod.
Nu är det 2 liter med +2 grad som gäller enligt SKL. Och jag har inte sett något angående hunden ännu.
Tidigare har du bett om ursäkt för något annat i tråden och nu är det ytterligare fel från dig,.
Enligt min uppfattning desinformerar du tråden med dina inlägg.

Nu är det dags att du belägger både 2 dl och hunden.

Citat:
Kan inte du din makes/makas/sambos kod/koder till bankkort.
Mina ex har alltid kunnat mina koder, och jag deras.
Ganska vanligt, tror jag.

Dina x eller dina hundar har inget med detta att göra utan han är dömd sen innan att ha stulit kort och plockat ut pengar och då har han också koden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in