Likhund (kadaverhund; kriminalsökhund) är en tjänstehund som används av polis vid brottsplatsundersökningar.
Hundar med liknande uppgifter och träning är spermahundar och blodspårhundar som också de används vid brottsplatsundersökningar för att hitta spår av sperma eller blod.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Likhund
Blanda inte ihop begreppen det är kategori kriminalsökhundar men med olika uppgifter.
Nu har jag nog förklarat detta tillräckligt med gånger hoppas jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Är det en fråga eller ett påstående?
Jag anser inte att en diskussion om hundars olika förmågor att hitta det de är tränade att hitta är "trams på hög nivå". Och så länge det finns skribenter som inte fullt ut har förstått skillnaderna anser jag att det är bra att det finns skribenter som om och om igen försöker förklara detta.
Absolut det är total förvirring angående hundarnas olika uppgifter i det här ämnet,.
Men nu borde budskapet gå in om hur man använder kriminalhundar i olik sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av Grillspett
om hundarna inte vittrade liklukt så kanske hon inte varit död tillräckligt länge för att just den lukten hunnit uppstå..
Precis det stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nu skojar du väl ändå med mig, hitta någon lös tråd? Det finns ett helt garnnystan att rota i om man vill fördjupa sig i åklagarens missar.
Detta med filten är bara en av dessa och det öppnar nya möjligheter för att bättre kunna tidsbestämma gärningen.
Vadå?
Vad har man missat då undersökningen på brottsplatsen inte gicks igenom ordentligt före rond 2?
Åklagaren vet precis vad han talar om och som Alhem säger starka bevis.
Att slöddret i TR inte är klok är ju milt uttryckt och den har för stora krav och sitter med egna teorier och slutsatser det är ju för fan skrattretande.
Vittne K ger jag inget för den skulle pressas hårt.
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Man får skilja på blodspår, liklukt och eftersök på levande människor. Blod och andra kroppsvätskor kan också komma från döda respektive levande människor.
Åklagaren sätter ganska stor tilltro till dessa hundar då han tror att Marina fortfarande var vid liv när hon fraktades bort eftersom hunden inte kände av någon liklukt. Det kan ju absolut vara så, att hon var medvetslös och dog senare.
Jag vet bara att de använder olika hundar med olika kunskaper och specialiteter när de söker efter människor, döda som levande.
Det har jag missat att åklagarn tror hon va vid liv var finner jag det?
De hundar som använts i det här fallet är vapensökhund, saksök med hund, spårhund, likhund, narkotikahund. Jag ser inte att man använt blodhund.
FUP
Undersökningsmetoder
Undersökningen inleds med att kriminalsökhund söker av samtliga byggnader på tomten.
Hunden söker därefter av marken runt husen. Kriminalteknikerna söker av samtliga byggnader med hjälp av vitt ljus för att finna blod som kan komma från Marina. Misstänkta blodbesudlingar förprövas med leukomalakitgrönt. Och sänds därefter till SKL för DNA-analys. Teknikerna söker efter tecken på våld i samtliga utrymmen. De söker efter omgrävda ytor utomhus. Datorer och datamedier märks upp och tas omhand för undersökning av det digitala innehållet.
En vapensökhund söker efter vapen. Hunden visar särskilt intresse för ett förråd i
källare, hunden kan inte söka där på grund av att det är så tätt med föremål.
Spaningspersonal söker igenom förrådet och anträffar ett rostigt hagelgevär (G101).
Sökning med narkotikasökhund som fann narkotika (redovisas separat).
Fotografering med digitalkamera