2011-09-23, 01:33
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Jag vet inte om fleece är ett vanligt förekommande material i dina persedlar, ej heller om du tvättar själv men att fleece skulle ha dålig uppsugningsförmåga håller jag inte med om.

När jag hänger tvätt är definitivt fleecetröjor lika blöta som bomullskläder, det är såklart inte jämförbart men det har hänt att jag stått och handdiskat iklädd fleecetröja och det är absolut inte så att vattnet inte stannar kvar i plagget när jag doppat ärmarna.

Du har i ett tidigare inlägg menat på att den del av blodet saken gäller skulle ha spridit sig så sakta att den "vandrat i tyget" ut under pisseskyddet utan att komma i kontakt med den i ditt scenario redan från början ovanpå pisseskyddet placerade filten.
Nu kan du tänka dig en luftficka.

Kan du tänka dig att ta en paus i din roll som försvarare och i stället ägna tid åt att hitta någon lös tråd som polis och åklagare har missat som skulle kunna få din nya kompis fälld för det mord vi alla vet att han begått?

Nu skojar du väl ändå med mig, hitta någon lös tråd? Det finns ett helt garnnystan att rota i om man vill fördjupa sig i åklagarens missar.

Detta med filten är bara en av dessa och det öppnar nya möjligheter för att bättre kunna tidsbestämma gärningen.
Citera
2011-09-23, 01:44
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillspett
En undran .. när börjar en kropp lukta "lik" VAD är det för lukt likhundar känner, om hon nyss hade dött i sängen..luktar kroppen "liklukt" för hunden då..eller tar det en stund?

Kadaverin är ett doftämne som kroppen utsöndrar när cirkulationen upphör. Hundars extremt känsliga doftsinne är vida överlägset människans. Så liklukten som vi människor uppfattar tar längre tid än de 15-20 minuter som en kriminalsökhund kan känna. Under optimala förhållanden så uppstår en, för människor, märkbar liklukt efter något knappt dygn, detta givetvis med stora variationer. Allt beror på temperatur, fukt, vinddrag, kroppskonstitution och så vidare. Men hundarna behöver alltså bara maximalt 20 minuter för att de ska markera var förekomsten av död finns, eller har funnits.

Kriminalsökhundar verkar alltså kunna söka efter både blod och döda kroppar. Om jag inte missminner mig så gäller detta generellt sett samtliga likhundar. Jag är dock osäker i vilken mängd kadaverin finns i koagulerat blod. Eller, om kadaverinmolekylerna ens finns i blod. Ska nog låta det vara osagt.. Östersundsposten hade förra året en liten kort artikel om en övning för likhundar från hela landet.

http://op.se/lanet/1.2072931-sokhundar-ovas-i-lanet

Ännu en artikel i ämnet.

http://sniffblog.wordpress.com/2007/05/29/sveriges-kriminalsokhundar-ar-samlade/
Senast redigerad av Disponenten 2011-09-23 kl. 01:46.
Citera
2011-09-23, 01:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Likhund (kadaverhund; kriminalsökhund) är en tjänstehund som används av polis vid brottsplatsundersökningar.

Hundar med liknande uppgifter och träning är spermahundar och blodspårhundar som också de används vid brottsplatsundersökningar för att hitta spår av sperma eller blod.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Likhund

Blanda inte ihop begreppen det är kategori kriminalsökhundar men med olika uppgifter.
Nu har jag nog förklarat detta tillräckligt med gånger hoppas jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Är det en fråga eller ett påstående?

Jag anser inte att en diskussion om hundars olika förmågor att hitta det de är tränade att hitta är "trams på hög nivå". Och så länge det finns skribenter som inte fullt ut har förstått skillnaderna anser jag att det är bra att det finns skribenter som om och om igen försöker förklara detta.

Absolut det är total förvirring angående hundarnas olika uppgifter i det här ämnet,.
Men nu borde budskapet gå in om hur man använder kriminalhundar i olik sammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av Grillspett
om hundarna inte vittrade liklukt så kanske hon inte varit död tillräckligt länge för att just den lukten hunnit uppstå..

Precis det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nu skojar du väl ändå med mig, hitta någon lös tråd? Det finns ett helt garnnystan att rota i om man vill fördjupa sig i åklagarens missar.

Detta med filten är bara en av dessa och det öppnar nya möjligheter för att bättre kunna tidsbestämma gärningen.

Vadå?
Vad har man missat då undersökningen på brottsplatsen inte gicks igenom ordentligt före rond 2?
Åklagaren vet precis vad han talar om och som Alhem säger starka bevis.
Att slöddret i TR inte är klok är ju milt uttryckt och den har för stora krav och sitter med egna teorier och slutsatser det är ju för fan skrattretande.

Vittne K ger jag inget för den skulle pressas hårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Man får skilja på blodspår, liklukt och eftersök på levande människor. Blod och andra kroppsvätskor kan också komma från döda respektive levande människor.
Åklagaren sätter ganska stor tilltro till dessa hundar då han tror att Marina fortfarande var vid liv när hon fraktades bort eftersom hunden inte kände av någon liklukt. Det kan ju absolut vara så, att hon var medvetslös och dog senare.

Jag vet bara att de använder olika hundar med olika kunskaper och specialiteter när de söker efter människor, döda som levande.

Det har jag missat att åklagarn tror hon va vid liv var finner jag det?

De hundar som använts i det här fallet är vapensökhund, saksök med hund, spårhund, likhund, narkotikahund. Jag ser inte att man använt blodhund.

FUP
Undersökningsmetoder
Undersökningen inleds med att kriminalsökhund söker av samtliga byggnader på tomten.
Hunden söker därefter av marken runt husen. Kriminalteknikerna söker av samtliga byggnader med hjälp av vitt ljus för att finna blod som kan komma från Marina. Misstänkta blodbesudlingar förprövas med leukomalakitgrönt. Och sänds därefter till SKL för DNA-analys. Teknikerna söker efter tecken på våld i samtliga utrymmen. De söker efter omgrävda ytor utomhus. Datorer och datamedier märks upp och tas omhand för undersökning av det digitala innehållet.
En vapensökhund söker efter vapen. Hunden visar särskilt intresse för ett förråd i
källare, hunden kan inte söka där på grund av att det är så tätt med föremål.
Spaningspersonal söker igenom förrådet och anträffar ett rostigt hagelgevär (G101).
Sökning med narkotikasökhund som fann narkotika (redovisas separat).
Fotografering med digitalkamera
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-09-23 kl. 02:34.
Citera
2011-09-23, 03:47
Medlem
men undrar fortfarande varför han ljög om när han senast var i mj sovrum
under förhöret svarade han ( någon gång förra året) måste ju bli år 2009 eller hur
här svarade han ( på min födelsedag) förra året
varför neka till sovrums vistelsen om man inte har något att dölja han visste ju att han inte fått bort säng bottnen med blodet så därför måste han ljuga
och undrar vart maskroos tagit vägen
Citera
2011-09-23, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutehumlan
men undrar fortfarande varför han ljög om när han senast var i mj sovrum
under förhöret svarade han ( någon gång förra året) måste ju bli år 2009 eller hur
här svarade han ( på min födelsedag) förra året
varför neka till sovrums vistelsen om man inte har något att dölja han visste ju att han inte fått bort säng bottnen med blodet så därför måste han ljuga
och undrar vart maskroos tagit vägen

är även säker på att en kniv användes vid mordet därför att inget blod stänk finns på väggarna
han tog säkert hjälp av en kudde eller täcke för att det inte skulle stänka blod på omgivningen
Citera
2011-09-23, 04:46
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutehumlan
är även säker på att en kniv användes vid mordet därför att inget blod stänk finns på väggarna
han tog säkert hjälp av en kudde eller täcke för att det inte skulle stänka blod på omgivningen

Hittade man inte en kula i väggen, vilket visade att hon blev skjuten?
Citera
2011-09-23, 06:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Har han uttryckt sig så?
Jag hade för mig att han hävdar att hon dog i sängen.

Jag tolkade i alla fall åklagaren så när han sa detta under slutpläderingen: – Det kan vara så att hon dog direkt eller så att hjärtat fortsatte att pumpa, och att hon låg där medvetslös. Och jag tror mer på det sista, säger kammaråklagaren.
Efteråt tog gärningsmannen kroppen från platsen.
– Och han måste ha gjort det ganska snabbt, och det kräver en viss planering.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13550908.ab
Citera
2011-09-23, 06:27
Medlem
Lalajlajs avatar
Hur troligt är det att de blodiga bäddmadrasserna låg kvar i sängen i 3 dygn?

Ingen kan ha lämnat den sängen levande, dundrar åklagaren, men tillägger att hon kanske ändå var lite i livet när hon lämnade sängen.

För att hypotesen att blodet i sängen ska ha uppgått till 2 liter ska vara sann så krävs att ingen har försökt torka eller rengöra sängen från blod, säger SKL.

Åklagarens motiv att mordet var avslutningen på deras gräl den 27:e ifrågasätts av polisen koordinator i detta fall, som har 20 års erfarenhet, som anser att ett mord av denna kaliber där det helt saknas spår nog var planerat.

Man funderar över varför det inte fanns några som helst spår efter att kroppen drogs ur huset och varför klarade inte likhundarna av, precis som det de duktiga narkotika och vapen hundarna klarade, att lokalisera sitt väl intränade och sitt enda intränade specialämne, enligt initierade källor i tråden, i detta fall kadaverin som är ett ämne som utsöndras i kroppen redan 15-20 minuter efter att döden inträffat.

Självklart vet vi av tidigare fall att ibland lyckas inte hundar markera men vi vet även att ibland lyckas hundar markera så lång tid som 10 år efter att liket har flyttats. Är det olika kvalite på hundar, deras utbildning eller beror det på hundförarna, personligen funderade jag över om hundarna var inhyrda vikarier från dalapolisen.

Att man missade blodet, både från mänskligt håll och genom hundarna ska jag inte ens beröra, det är så utomordentligt annorlunda. Varför använde man inte en hund som hade blod som sitt intränade område, det hade väl varit toppen om man tänkte så långt att innan det blir ett lik så kan det uppstå blodvite.

Jag personligen anser att mord inklusive uppröjning kan ha skett i ett streck och bör inte ha tagit mer än 2-3 timmar. Det öppnar upp en helt ny värld av möjligheter som åklagaren och hans vänner missat helt.

Nu finns det möjlighet att tidigare vittnesmål, som inte varit intressanta i åklagarens eget tidsperspektiv, kan få en helt annan innebörd.
Citera
2011-09-23, 06:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Hittade man inte en kula i väggen, vilket visade att hon blev skjuten?

Nej, kulan var bortpetad ur kulhålet. Man hittade en benbit och något fiberliknande material i detta hål som vad jag förstår SKL nu ska undersöka närmare då de tidigare inte fick fram något DNA.
Citera
2011-09-23, 07:02
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Hur troligt är det att de blodiga bäddmadrasserna låg kvar i sängen i 3 dygn?

Ingen kan ha lämnat den sängen levande, dundrar åklagaren, men tillägger att hon kanske ändå var lite i livet när hon lämnade sängen.

För att hypotesen att blodet i sängen ska ha uppgått till 2 liter ska vara sann så krävs att ingen har försökt torka eller rengöra sängen från blod, säger SKL.

Åklagarens motiv att mordet var avslutningen på deras gräl den 27:e ifrågasätts av polisen koordinator i detta fall, som har 20 års erfarenhet, som anser att ett mord av denna kaliber där det helt saknas spår nog var planerat.

Man funderar över varför det inte fanns några som helst spår efter att kroppen drogs ur huset och varför klarade inte likhundarna av, precis som det de duktiga narkotika och vapen hundarna klarade, att lokalisera sitt väl intränade och sitt enda intränade specialämne, enligt initierade källor i tråden, i detta fall kadaverin som är ett ämne som utsöndras i kroppen redan 15-20 minuter efter att döden inträffat.

Självklart vet vi av tidigare fall att ibland lyckas inte hundar markera men vi vet även att ibland lyckas hundar markera så lång tid som 10 år efter att liket har flyttats. Är det olika kvalite på hundar, deras utbildning eller beror det på hundförarna, personligen funderade jag över om hundarna var inhyrda vikarier från dalapolisen.

Att man missade blodet, både från mänskligt håll och genom hundarna ska jag inte ens beröra, det är så utomordentligt annorlunda. Varför använde man inte en hund som hade blod som sitt intränade område, det hade väl varit toppen om man tänkte så långt att innan det blir ett lik så kan det uppstå blodvite.

Jag personligen anser att mord inklusive uppröjning kan ha skett i ett streck och bör inte ha tagit mer än 2-3 timmar. Det öppnar upp en helt ny värld av möjligheter som åklagaren och hans vänner missat helt.

Nu finns det möjlighet att tidigare vittnesmål, som inte varit intressanta i åklagarens eget tidsperspektiv, kan få en helt annan innebörd.

Det är väl inget som emotsäger att gärningen kan ha varit planerad men att den utlösande faktorn var just bråket den 27:e.
Vem har väl inte i tankarna planerat både det ena och det andra utan direkt avsikt att genomföra det hela? Och med tanke på att BO gärna pratade om perfekta mord och sätt att röja undan kroppar så kan vi inte direkt utesluta att den misstänkte har haft lång tid på sig att tänka ut hur han skulle agera ifall det blev aktuellt.

Att hundarna är av olika kvalitet är inte direkt någon uppseendeväckande information och man bör även tänka på att hundar också kan ha dåliga dagar på jobbet.
Citera
2011-09-23, 07:45
Medlem
Citat:

Det var då ett evinnerligt tjat om de där hundarna. En hund som är tränad att hitta blod skulle ju få tuppjuck i många sängar, eftersom det finns en jävla massa källor till blod som inte har ett skit med mord att göra. Han hade väl slagit henne medvetslös i ursinne och sedan insett att hon skulle kontakta polis när hon vaknade, varpå han hämtade en presenning eller byggplast eller nåt skit och lekte "dexter".
Att sedan dra en sopsäck över överdelen av kroppen och släpa ner den på plast/presenning tar väl inte enormt många minuter. Fäster man den mot väggen så blir det heller inga stänk, men kulan går ju igenom. Det enda problemet är sängbottnen, vilket vår käre GM tydligen inte tänkte på. Han tittade ju på krimserier, och missade väl det scenariot.
Citera
2011-09-23, 07:57
Medlem
esses avatar
Angående blodet och hundarna, vilket typ av hund det än må vara, så regarerar en tränad hund på lukten som den mängden blod avger. Den markerar det inte som ett fynd, då hunden ska markera det den är tränad för, liklukt, knark eller whatever.
I ett tränat och tajt hundförarteam upptäcker hundföraren att hunden reagerar men inte markerar.

Min gissning är att det är ett nytt team i någon form. Inlånad hund/förare eller ett nytt team.
Detta står kanske att läsa i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in