Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför lämnade JE återbud? Knappast tidsskäl. Han skrev i chatten att han kommer iväg i bästa fall kl 15, vilket han också gjorde. Han lämnade Bergrummet kl 15.
Därefter handlade han innan han kl 18 hjälpte NH med att hämta biljetter. Det var inte planerat när han lämnade återbud, det bestämdes i SMS den dagen. Efter kl 20 bjuder han in en kompis på middag kl 22. Det var inte heller planerat när SMS:et med återbudet skrevs, eftersom han bjöd in långt senare.
Ska den här JE föreställa en alternativ gärningsman, eller vad..? Han hade ju utväxlat ett antal sms med en annan tjej under fm.
JE:s alibi:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 559
J åkte sedan hem och ringde till en kompis som heter NF, och bjöd hem honom. N kom ca kl. 22.00. De åt maten som J gjort i ordning. N stannade till ca 01.00-02.00.
Härefter ska alltså JE enligt vissa i den här tråden ha åkt hem till MJ och där mördat henne samt städat upp väldigt noggrant efter sig - och utan att grannar eller andra vittnen uppmärksammat varken honom eller hans (fars) bil (ev. med ett lik i lasten).
JE behövde ingen vägbeskrivning av MJ; han visste precis var hon bodde. Så då måste han rimligen också ha kört och parkerat MJ:s bil vid stationen, för att sedan göra en milslång promenad tillbaka och hämta sin egen. Härutöver måste han under hot ha tilltvingat sig MJ:s kortkoder och haft ett trängande behov av att ta ut 10 000 kr.
Om JE startar hemifrån 02.00 kan han vara i Övre Röra 02.40.
02.40 - 10.00 = 7 h 20 min ./. Köra MJ:s bil till stationen: 15 min + Promenera tillbaka: 1 h 20 min.
Handlingsutrymme i huset (och ett scenario som förutsätter att JE agerat så fort han hunnit innanför ytterdörren) = 5 h 45 min.