2011-09-11, 11:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colubrid
Förstår egentligen inte varför det fokuseras så mycket på kvällen/natten den 28:e när jag tittar på tidslinjen (efter s. 78, FUP) eftersom det ju verkar som att M blev skjuten natten mellan 27-28 juli. Spela roll om GM sov på kyrkogården eller inte den natten...
Åklagaren hävdar att M mördades natten 27-28. Men om FS talar sanning levde M 28, och om hon mördades i sin säng ligger natten 28-29 nära till hands.
Citera
2011-09-11, 11:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
18 minuter eller mer är knappast en datateknisk fördröjning. Det kan vara skillnad på när sista repliken skickades och när nedkoppling skedde. Jag har ofta en chat uppe en stund efter att jag har sagt "hejdå".
Var får du 18 min från?
Citera
2011-09-11, 12:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Var får du 18 min från?
Citat:
Tror att chatterna avslutas med en viss datateknisk fördröjning:
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med innehållet i spoilern, men det är 18 min mellan 00:18 och 00:36. Men för att vara på den säkra sidan skrev jag "eller mer". Menar du att den datateknisk fördröjningen är mindre?
Citera
2011-09-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Jag erbjöd de som laddat ner fup utan att varit med och pröjsat för den att bidra till ev tågbiljett från hagfors etv

Ok, då missförstod jag.
Citera
2011-09-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Citat:
Vaddå tror du inte att tåget går till andra hållet eller?. Om nu någon skulle vilja göra något.

Jodå. Syftet med mitt inlägg var ett annat. =)
Citera
2011-09-11, 13:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med innehållet i spoilern, men det är 18 min mellan 00:18 och 00:36. Men för att vara på den säkra sidan skrev jag "eller mer". Menar du att den datateknisk fördröjningen är mindre?
J****m E ("J***e") 23:34 - 00:18 Chatten avslutas 00:21:16 - 3 min 16 sek "eftersläpning"
X (mark_(maskat) FUP, s. 541) Chatten avslutas 00:08:12 - MJ har flera samtidigt pågående chattar
DA 23:48:58 - 00:36:49 - Chatten avslutas 00:38:00 - 1 min 11 sek "eftersläpning"
Y (IP-adress i Mexiko; (F) - Chatten avslutas 00:55:26
Citera
2011-09-11, 13:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artmix

Jag hade bara med mig den summa jag skulle handla för.
Citat:

Det hade du ju inte.

Varför betalar du då två pkt cigg med kort i Lilla Edet 16.39, för att sedan ha 24 kr kvar på kontot? - Ville du ha bevis på att du varit i Lilla Edet, för att täcka upp för dina övriga förehavanden i omkringliggande områden? - Du pejlades in av Brobacka-masten, och när du får detta klart för dig så ändrar du din version om såväl vart du har varit som vid vilken tidpunkt du är tillbaka i Övre Röra (som verkligen börjar göra skäl för namnet).
Den här frågan var tydligen för svår för Artmix - eller också tyckte han den inkräktade på hans privatliv.

Det finns ingen som helst anledning att i en första version påstå sig ha åkt direkt hem efter att ha köpt knark på en parkeringsplats - och sedan, efter att ha fått vetskap om Brobackamasten, ändra sin version till att då plötsligt ha suttit i en lägenhet inom den mastens täckningsområde - och i stället anlända hem vid 20-tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Artmix
Jag vill ju inte ha allt i fickan och så åt jag hemma.
Varför talade du inte om det med en gång, då? Det hade ju varken gjort till eller från betr. din langares anonymitet.

Det enda alibi du har är just detta mycket långsökta cigarettinköp (2 pkt på kort); härutöver har du ingenting som ens liknar ett alibi.
Citera
2011-09-11, 14:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Varför lämnade JE återbud? Knappast tidsskäl. Han skrev i chatten att han kommer iväg i bästa fall kl 15, vilket han också gjorde. Han lämnade Bergrummet kl 15.

Därefter handlade han innan han kl 18 hjälpte NH med att hämta biljetter. Det var inte planerat när han lämnade återbud, det bestämdes i SMS den dagen. Efter kl 20 bjuder han in en kompis på middag kl 22. Det var inte heller planerat när SMS:et med återbudet skrevs, eftersom han bjöd in långt senare.
Ska den här JE föreställa en alternativ gärningsman, eller vad..? Han hade ju utväxlat ett antal sms med en annan tjej under fm.

JE:s alibi:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 559
J åkte sedan hem och ringde till en kompis som heter NF, och bjöd hem honom. N kom ca kl. 22.00. De åt maten som J gjort i ordning. N stannade till ca 01.00-02.00.
Härefter ska alltså JE enligt vissa i den här tråden ha åkt hem till MJ och där mördat henne samt städat upp väldigt noggrant efter sig - och utan att grannar eller andra vittnen uppmärksammat varken honom eller hans (fars) bil (ev. med ett lik i lasten).

JE behövde ingen vägbeskrivning av MJ; han visste precis var hon bodde. Så då måste han rimligen också ha kört och parkerat MJ:s bil vid stationen, för att sedan göra en milslång promenad tillbaka och hämta sin egen. Härutöver måste han under hot ha tilltvingat sig MJ:s kortkoder och haft ett trängande behov av att ta ut 10 000 kr.

Om JE startar hemifrån 02.00 kan han vara i Övre Röra 02.40.
02.40 - 10.00 = 7 h 20 min ./. Köra MJ:s bil till stationen: 15 min + Promenera tillbaka: 1 h 20 min.

Handlingsutrymme i huset (och ett scenario som förutsätter att JE agerat så fort han hunnit innanför ytterdörren) = 5 h 45 min.
Citera
2011-09-11, 14:33
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ska den här JE föreställa en alternativ gärningsman, eller vad..? Han hade ju utväxlat ett antal sms med en annan tjej under fm.

Härefter ska alltså JE enligt vissa i den här tråden ha åkt hem till MJ och där mördat henne samt städat upp väldigt noggrant efter sig - och utan att grannar eller andra vittnen uppmärksammat varken honom eller hans (fars) bil (ev. med ett lik i lasten).

JE behövde ingen vägbeskrivning av MJ; han visste precis var hon bodde. Så då måste han rimligen också ha kört och parkerat MJ:s bil vid stationen, för att sedan göra en milslång promenad tillbaka och hämta sin egen. Härutöver måste han under hot ha tilltvingat sig MJ:s kortkoder och haft ett trängande behov av att ta ut 10 000 kr.

02.40 - 10.00 = 7 h 20 min ./. Köra MJ:s bil till stationen: 15 min + Promenera tillbaka: 1 h 20 min.

Handlingsutrymme i huset (och ett scenario som förutsätter att JE agerat så fort han hunnit innanför ytterdörren) = 5 h 45 min.
Vilken dag/datum pratar du om nu?
Citera
2011-09-11, 14:35
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Varför påstår du att J ljuger? Det där är ju MJ:s ord...det är kanske hon som tror eller hoppas att de ska bli mer än vänner?
Jag håller med om att deras chatt kan tolkas som att de planerar att ha sex, (men det är min tolkning..) kan du vara helt säker på att detta i så fall inte skulle ha varit första gången de hade det?

Jösses, nu är du blind och vad den plötsliga blindheten beror på går ju att spekulera i.

Antingen är du väldigt gammal eller så är du väldigt ung, en annan förklaring kan ju även vara att du är väldigt oerfaren.

Att Marina hade sex med andra personer under tiden hon var tillsammans/bodde med FS har redan framkommit, att hon i kontakten med var och varann person på nätet ville träffas är även det tydligt.

Dessa två personer har träffats vid flera tillfällen på platser där de varit ensamma som hemma hos honom vid 4 tillfällen, på gravfält med mera. Att de har haft en sexuell relation framstår solklart.

Att han av olika skäl inte vill att det ska framgå framstår också klart. För honom är det en ren sexuell relation och har inget att göra med enbart vänskap, det förstärks även av hans motvilja att blanda in släkt och vänner i deras relation.
Citera
2011-09-11, 14:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Återkommer till det.
Citat:

M kan ha åkt till Stora Höga, gjort bankomatuttaget och kommit tillbaka innan FS vaknade. Hon fick vad JE kallar återbud 11:52. Startar datorn 12:14 för ett misslyckat försök att komma ut på Internet. Lämnar bostaden strax efteråt och åker till Ålevattnet och badar, kanske tillsammans med någon. Hon ser en bil som hon av någon anledning gör fordonsfråga på 14:39. Åker sedan till Stora Höga, där hon lämnar bilen och fortsätter i GM:s bil. De åker senare i GM:s bil till Övre Röra efter att FS har åkt till kyrkogården kl 21:30. Han återkommer kl 10 den 29:e. Det ger GM 12,5 timmar att mörda M, städa och åka i egen bil från Övre Röra.
Citera
2011-09-11, 14:45
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Begriper ingenting, du blandar datum och händelser som om det vore äpplen och päron.

Att få bort kroppen från huset och snygga till, på det sätt som har skett i detta fall, tar max en till två timmar och är inte något dagsprojekt som du vill göra gällande. Om det är någon utomstående kan jag tänka mig att det tog upp till en timme längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in