2010-08-04, 12:38
Medlem
dePauls avatar
Är det någon här som har erfarenhet kring detta?

Jag är ganska sugen på att testa odla min egen maggot genom hinkmetoden. Vet dock inte om jag har tillräckliga kunskaper för att genomföra projektet.

Det jag vet är ungefär detta:
  • Olika "beten" ger olika typ av flugor. Dvs, en del flugor med stora maggotar äter endast kött, andra äter inälvsdetaljer och ytterligere andra äter fisk. Den vanliga husflugan föredrar tydligen en mer vegetarisk föda.
  • Betet måste ha en viss storlek för att tillräckligt mycket maggot bildas.
  • Betet bör inte stå till förfogande för länge eftersom flugorna lägger för många ägg. Detta resulterar i mindre storlek på maggotarna.
  • Flugornas aktivitet är beroende av värmen i luften.
  • Maggotarna kläcks olika fort beroende på vilken värme det råder
  • Enklaste varianten av odling är att placera betet i en nätpåse från t ex klementiner eller liknande och placera alltsammans över en hink med ett galler på. När maggotarna mumsat färdigt så släpper de automatiskt greppet och ramlar ned i botten på hinken i vilken det helst redan finns det nämnda kliet eller sågspånen. Här får de nu gå i ca 2 dygn för att ge ifrån sig allt innehåll i mag-/tarmen. Kliet bör bytas minst en gång till.
  • Efter att de flesta maggotar ligger i hinken så bör man omplacera dem till en burk med bra ventilation (hål) tillsammans med kli eller sågspån.
  • Under odlingstiden så bör man skydda betet från både djur och ytterligare besök av flugor. Ett hönsnät kan funka.
Vet inte om det här är allt. Om någon har fler förslag så är jag mycket intresserad!! Skulle vara kul att starta upp en egen miniodling inför stundande fiske.

~Paul~
Citera
2010-08-04, 13:05
Medlem
Wajis avatar
När jag var liten så grävde man ner Braxar i jorden och så fick dom ligga där ett tag. Sedan grävde man upp dom och det funkade kanon!

Kommer tyvärr inte ihåg om det behövdes något speciellt för att det skulle sätta igång.
Citera
2010-08-04, 13:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
När jag var liten så grävde man ner Braxar i jorden och så fick dom ligga där ett tag. Sedan grävde man upp dom och det funkade kanon!

Kommer tyvärr inte ihåg om det behövdes något speciellt för att det skulle sätta igång.
Så kan man kanske göra. Jag hade annars tänkt mig att odla på balkongen, dvs om inte grannarna börja klaga för mycket.

~Paul~
Citera
2010-08-04, 16:50
Medlem
Fiskrens i nätpåse är ett vinnande koncept precis som du beskriver det, det är väl kanske inte så lämpligt att ha på balkongen.
Själv brukar jag förvara dem i snusdosor i kylskåpet, perfekt att bara plocka med sig en dosa när man ska iväg.
Citera
2010-08-04, 16:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLoser
Fiskrens i nätpåse är ett vinnande koncept precis som du beskriver det, det är väl kanske inte så lämpligt att ha på balkongen.
Själv brukar jag förvara dem i snusdosor i kylskåpet, perfekt att bara plocka med sig en dosa när man ska iväg.
Ja, snusdosor är lagom stora .

Lukten kan förståss vara ett hinder. Jag får testa mig fram. På vissa sajter säger man att lukten beror på i vilken takt maggotarna äter upp maten. Dvs, om det finns optimalt antal maggotar så äter du upp maten innan den hinner lukta alltför mycket.

~Paul~
Citera
2010-08-04, 21:06
Medlem
I ungdomens dagar hade jag magott odling vid sommarstugan. Dels metade jag varje dag och drog "skräpfisk" samt tyckte att maggot var ett smidigt bete.
Men det var ett jäkla jobb och det stank, därför fick jag sluta med det. Så tänk dig för innan du kör igång på en balkong!

Men på sjön fortsatte jag med det men på ett lite annat sätt.
På våren, runt vart annat eller tredje år så sänkte vi risvasar, i utkanten av dom så slog jag ner störar med en ram med kycklingnät mellan störarna och sedan ett tak över det hela. Där kastade jag upp skräpfisken, som lockade flugor, som lade ägg på fisken som blev maggots som trillade ner i vattnet...
Det var minst sagt givande att fiska runt de här vasarna!
Citera
2010-08-04, 21:25
Medlem
Fogelbergs avatar
du behöver 3 ingredienser

1 hink
1 nät, inte för finmaskingt, maggots ska komma genom
1 ko/gris hjärta - finns i köttdisken

Lägg nätet över hinken, lägg hjärtat på nätet, flugorna lägger larver på hjärtat som äter sig feta och sen ramlar ner i hinken.
Citera
2010-08-04, 21:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
I ungdomens dagar hade jag magott odling vid sommarstugan. Dels metade jag varje dag och drog "skräpfisk" samt tyckte att maggot var ett smidigt bete.
Men det var ett jäkla jobb och det stank, därför fick jag sluta med det. Så tänk dig för innan du kör igång på en balkong!

Men på sjön fortsatte jag med det men på ett lite annat sätt.
På våren, runt vart annat eller tredje år så sänkte vi risvasar, i utkanten av dom så slog jag ner störar med en ram med kycklingnät mellan störarna och sedan ett tak över det hela. Där kastade jag upp skräpfisken, som lockade flugor, som lade ägg på fisken som blev maggots som trillade ner i vattnet...
Det var minst sagt givande att fiska runt de här vasarna!
Oj, vilken strålande idé! Tacka för tipset!

Jo, jag får se hur det går med lukten. I värsta fall får jag skippa hela projektet.

~Paul~
Citera
2010-08-04, 21:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
du behöver 3 ingredienser

1 hink
1 nät, inte för finmaskingt, maggots ska komma genom
1 ko/gris hjärta - finns i köttdisken

Lägg nätet över hinken, lägg hjärtat på nätet, flugorna lägger larver på hjärtat som äter sig feta och sen ramlar ner i hinken.
Ja, just det. Jag har också läst att hjärta skall vara bra. Frågan är hur långt man måste åka för att få tag i det. På min lokala ICA så kan jag nästan garantera att de inte har det.

~Paul~
Citera
2010-08-04, 22:58
Medlem
Fogelbergs avatar
Om allt klaffar så kommer det inte lukta så värst, men det är klart... ruttet är ruttet, men tanken är att de ska hinna käka upp hjärtat INNAN det blir ruttet, det beror på hur många flugor som kommer och lägger larver.
Citera
2010-08-05, 08:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Om allt klaffar så kommer det inte lukta så värst, men det är klart... ruttet är ruttet, men tanken är att de ska hinna käka upp hjärtat INNAN det blir ruttet, det beror på hur många flugor som kommer och lägger larver.
Ja, precis. Jag får tänka ut hur jag skall skydda köttet från att fler flugor kommer till. F n lutar det åt ett tyg som jag spänner över hinken. Har nämligen inte köpt något hönsnät/myggnät.

~Paul~
Citera
2010-08-05, 21:17
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, precis. Jag får tänka ut hur jag skall skydda köttet från att fler flugor kommer till. F n lutar det åt ett tyg som jag spänner över hinken. Har nämligen inte köpt något hönsnät/myggnät.

~Paul~
Jag tror att fler flugor som kommer desto bättre är det, eller? Då hinner ju larverna mumsa i sig allt innan det börjar lukta härsket, så tänker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in