Är det någon här som har erfarenhet kring detta?
Jag är ganska sugen på att testa odla min egen maggot genom hinkmetoden. Vet dock inte om jag har tillräckliga kunskaper för att genomföra projektet.
Det jag vet är ungefär detta:
~Paul~
Jag är ganska sugen på att testa odla min egen maggot genom hinkmetoden. Vet dock inte om jag har tillräckliga kunskaper för att genomföra projektet.
Det jag vet är ungefär detta:
- Olika "beten" ger olika typ av flugor. Dvs, en del flugor med stora maggotar äter endast kött, andra äter inälvsdetaljer och ytterligere andra äter fisk. Den vanliga husflugan föredrar tydligen en mer vegetarisk föda.
- Betet måste ha en viss storlek för att tillräckligt mycket maggot bildas.
- Betet bör inte stå till förfogande för länge eftersom flugorna lägger för många ägg. Detta resulterar i mindre storlek på maggotarna.
- Flugornas aktivitet är beroende av värmen i luften.
- Maggotarna kläcks olika fort beroende på vilken värme det råder
- Enklaste varianten av odling är att placera betet i en nätpåse från t ex klementiner eller liknande och placera alltsammans över en hink med ett galler på. När maggotarna mumsat färdigt så släpper de automatiskt greppet och ramlar ned i botten på hinken i vilken det helst redan finns det nämnda kliet eller sågspånen. Här får de nu gå i ca 2 dygn för att ge ifrån sig allt innehåll i mag-/tarmen. Kliet bör bytas minst en gång till.
- Efter att de flesta maggotar ligger i hinken så bör man omplacera dem till en burk med bra ventilation (hål) tillsammans med kli eller sågspån.
- Under odlingstiden så bör man skydda betet från både djur och ytterligare besök av flugor. Ett hönsnät kan funka.
~Paul~
.