Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Jag själv lärde mig att simma på egen hand efter att ha nekats följa med övriga klassen till simhallen på grund av mina bristande simkunskaper.
Så vitt jag vet fick ingen som inte hade metalt nedsatt förmåga simmundervisning i min kommun när jag i skolan
Haha, vet inte om det där var en pik. Jag växte upp i en större stad på västkusten, och nej - vi var inte utvecklingsstörda.
Varför tog inte dina föräldrar dig på simskola utanför skolan när du var yngre? Vad jag minns så gick vi nästan alla i simskola för första gången i ~4-årsåldern och fick då ta något som kallades för "Baddaren", vilket innebar att man skulle kunna glida i vattnet, doppa huvudet och så vidare.
Kanske ska utveckla vad jag menade med den simundervisning vi hade i mellan- och högstadiet. Det var inte så att vi fick lära oss att flyta eller hur man simmade bröstsim, utan det var till exempel dykning, ryggsim, krål, livräddning och ett visst antal hundra meter vi skulle kunna simma.
Hur gammal är du? Är du svensk? Åkte ni aldrig till badhuset eller stranden som barn? Inga utebad? Vi levde mer eller mindre i vattnet på sommaren när jag var ung.