Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-08-03, 19:11
Medlem
ch89s avatar
Någon som vet varför?
Filerna det handlar om är de som är större än 4GB. Är det någon inställning jag måste ställa in som jag helt missat?
Har testat med två olika HDD av olika fabrikat.
Citera
2010-08-03, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ch89
Någon som vet varför?
Filerna det handlar om är de som är större än 4GB. Är det någon inställning jag måste ställa in som jag helt missat?
Har testat med två olika HDD av olika fabrikat.

Har haft samma problem, tror det har att göra med hårddiskformat och sånt skit
Citera
2010-08-03, 19:20
Medlem
Du måste ändra den till NTFS. sök på google hur man gör!
Citera
2010-08-03, 19:21
Medlem
Clint Ruins avatar
Jag tippar att ni har formaterat diskarna med filsystemet FAT-32, vilket inte kan lagra större filer än ca 4GB. Formatera med NTFS i stället.
Citera
2010-08-03, 19:29
Medlem
Persepones avatar
Nä inte NTFS, det kan inte OS X skriva på. Formatera som HFS+ (Mac OS extended journalförd) istället.

Är här bara en massa Windows-pajaser?
Citera
2010-08-03, 19:31
Medlem
RobinsonKruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajro
Du måste ändra den till NTFS. sök på google hur man gör!

Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Jag tippar att ni har formaterat diskarna med filsystemet FAT-32, vilket inte kan lagra större filer än ca 4GB. Formatera med NTFS i stället.

Mac stödjer inte NTFS om man inte installerar en tredjepartsdrivrutin. Omvänt med PC, den klarar inte HFS+ (som är Apples filsystem) utan speciell drivrutin.

Det är därför dom flesta hårddiskar levereras med Fat32, det är kompatibelt. Gå bara in i Skivverktyg och formatera om hårddisken och välj "Mac OS Extended" i format. Allting kommer raderas på hårddisken när du formaterar.
Citera
2010-08-03, 20:25
Medlem
Snöjs avatar
Använder du endast hårddisken med Mac så formatera till HFS+ (Mac OS extended journalförd). Använder du den dock till både OS X och Windows, formatera den i NTFS och skaffa programmet Paragon till OS X.
Citera
2010-08-03, 20:29
Bannlyst
Dela upp den med ZIP eller nåt?
Citera
2010-08-03, 20:37
Medlem
Dionyoss avatar
Är det inte Fat32 som kan lagra filer större än 4GB och inte NTFS? Eller har jag det helt om bakfoten? NTFS är ju det "modernare" "systemet".
Citera
2010-08-03, 20:44
Medlem
ch89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinsonKruse
Mac stödjer inte NTFS om man inte installerar en tredjepartsdrivrutin. Omvänt med PC, den klarar inte HFS+ (som är Apples filsystem) utan speciell drivrutin.

Det är därför dom flesta hårddiskar levereras med Fat32, det är kompatibelt. Gå bara in i Skivverktyg och formatera om hårddisken och välj "Mac OS Extended" i format. Allting kommer raderas på hårddisken när du formaterar.

Tack för hjälpen, håller på att raderas och formateras just nu.
Citera
2010-08-03, 21:53
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Är det inte Fat32 som kan lagra filer större än 4GB och inte NTFS? Eller har jag det helt om bakfoten? NTFS är ju det "modernare" "systemet".

Ja NTFS är det mordernare systemet, därför kan det lagra större filer, vilket FAT 32 inte kan.

Jag kör NTFS på mina externa HDDs, plus har Paragon installerat. Fungerar därmed överallt där jag vill ha dem.
Citera
2010-08-04, 19:04
Medlem
Deltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Ja NTFS är det mordernare systemet, därför kan det lagra större filer, vilket FAT 32 inte kan.

Jag kör NTFS på mina externa HDDs, plus har Paragon installerat. Fungerar därmed överallt där jag vill ha dem.

NTFS är väl inte ett nytt system? Det är ett system som Microsoft har valt att använda på sitt windows.

Men installera "Paragon NTFS For mac OS X", så kan ni formatera hårddiskar via "OS X" eller skriva över filer över +4gb till hårddiskar, mediacenter osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in