Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-08-03, 17:36
Medlem
scroars avatar
Jag har stött på det underligaste problemet..
Så fort något på skärmen rör sig, dvs jag scrollar, ser film, har nåt flash-innehåll på hemsida som snurrar (ja ni fattar) så uppstår ett statiskt brus i högtalarna. Så fort rörelserna stannar, så blir det tyst. det kvittar vad volymen står på, max min eller mute, det är samma nivå på bruset ändå. Jag har väl skärmade kablar från datorn, så problemet borde inte ligga där. Någon som har en susning om vad problemet kan vara??
Citera
2010-08-03, 17:56
Medlem
piezos avatar
Gissar att det är jorden som är fel, är det bärbar eller stationär?
Är brusets ljudstyrka lika kraftigt i alla högtalarna?
Om det är en bärbar testa att köra på batteri och se om det löser sig.
Om det är en stationär testa att byta väguttag eller jorda chassit med ett blött finger, alternativt kan det vara högtalarna som är dåligt jordade, testa samma sak som ovan och se om det löser sig.
Citera
2010-08-03, 22:13
Medlem
scroars avatar
Det är en iMac 27".. har provat att byta uttag samt koppla all utrustning på samma gren, men det är samma problem. Ljudet hörs lika mycket i både höger och vänster men ingenting i basen, antagligen för att det är för ljus frekvens för den. Lösningen med blött finger gav tyvärr heller ingen påverkan.
Citera
2010-08-03, 22:43
Medlem
Sockerbits avatar
Testat att byta utgångsjack för antingen skärm eller ljud?
Citera
2010-08-03, 22:54
Medlem
Fan då har samma problem haha, på min iMac 21.5". Först så var det inget problem att ha det kopplat till ljudanläggningen hemma men på senare dagar så har det börjat brusa då ljuset på skärmen dimmar ner samt då jag scrollar.

Ingen aning vad som kan vara fel, tänkte först att det var kabeln som började bli sliten men har inte orkat forska vidare i felet, men nu då någon annan med just en iMac har samma fel så vette fan!
Citera
2010-08-03, 22:58
Medlem
scroars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerbit
Testat att byta utgångsjack för antingen skärm eller ljud?
Jag har bytt plats på strömsladden på både datorn och förstärkaren (de sitter precis intill varandra nu) om det var det du menade.

Börjar misstänka att det är något fel på datorn nu, eftersom det är ju när något händer programmässigt som bruset uppstår.
Citera
2010-08-03, 23:04
Medlem
scroars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleeniskleen
Fan då har samma problem haha, på min iMac 21.5". Först så var det inget problem att ha det kopplat till ljudanläggningen hemma men på senare dagar så har det börjat brusa då ljuset på skärmen dimmar ner samt då jag scrollar.

Ingen aning vad som kan vara fel, tänkte först att det var kabeln som började bli sliten men har inte orkat forska vidare i felet, men nu då någon annan med just en iMac har samma fel så vette fan!
Detta gör mig lite orolig. Det blir till att kontakta apple supporten imorgon och höra vad de har att säga om det. Jag har precis uppdaterat anläggningen för att få bättre ljud och då accepteras inte massa brus, för just nu är det inte lite grann i bakgrunden utan väldigt markant och störande.
Citera
2010-08-03, 23:33
Medlem
Jordbrum.
Fråga där du köpte anläggningen om hur du ska åtgärda det.
Citera
2010-08-03, 23:41
Medlem
1993s avatar
antagligen så har väl elektrikern fuskat när det jordades i huset du bor i.
Citera
2010-08-03, 23:46
Medlem
systems avatar
Long shot:
Dra ut förstärkarens stickpropp (el-) och vänd på den så att Fas och Noll byter plats.
Citera
2010-08-04, 00:08
Medlem
scroars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1993
antagligen så har väl elektrikern fuskat när det jordades i huset du bor i.
Citat:
Ursprungligen postat av martorn
Jordbrum.
Fråga där du köpte anläggningen om hur du ska åtgärda det.
Nej det lär inte vara frågan om jordbrum, eftersom jag kan koppla in min bärbara dator på samma uttag och inte ha problemet där. Jorbrum löses oftast genom att man kopplar samtlig utrustning på samma uttag vilket inte hjälper här.

Här är en video jag hittade som visar exakt mitt problem
http://www.youtube.com/watch?v=VTucTycgtnk
Citera
2010-08-04, 00:19
Medlem
systems avatar
Det där hade jag reklamerat. Tveklöst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera