2010-08-03, 16:42
Medlem
SixZs avatar
Hej!

Fråga 1. Nu är det så att man har testat att blanda bromsvätska med klor, det tog cirka 3 minuter för att det skulle börja bubbla. Jag lade 50/50 i en vanlig 33cl glasflaska, efter de tre minuterna så blåste den ur sig en tjock vit rök samt antände ett par gånger i flaskan. Frågan är : Vad var den vita röken? Är den farlig??

Fråga 2. Jag vart tokig av att min armkedja i silver vart svart/grå hela tiden. ( Silver på mig blir svart/grått av någon anledning ) Iaf så inhandlades guldfynds rengöringsvätska, det fungerade men vart svart inom en månad... Blev förbannad efter ett antal gånger och tänkte, äh vafan jag blandar ihop kaustiksoda starkt. ( 50/50 vatten och granulater från kaustiksoda burk ) Stoppade ner kedjan ( Den var billig, så gjorde inget ifall den försvann eller skadas... ) MEN, till min förvåning vart den REN! Den vart riktigt ren, bättre än silverrengöringen som jag köpte.. Den har vart ren nu i 9 månader. Nu är det så att jag fått en silverkedja runt halsen av tjejen när jag fyllde. Vilken var DYR och jag vill inte offra den ifall det skiter sig när jag skall försöka rengöra den med sodan. Är dock väldigt sugen på det. Så frågan : Vad hände med silverarmbandet jag lade i sodan? Tar det skada av det? Vågar man göra likadant med halsbandet?

Mvh
Citera
2010-08-03, 19:09
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixZ
Hej!

Fråga 1. Nu är det så att man har testat att blanda bromsvätska med klor, det tog cirka 3 minuter för att det skulle börja bubbla. Jag lade 50/50 i en vanlig 33cl glasflaska, efter de tre minuterna så blåste den ur sig en tjock vit rök samt antände ett par gånger i flaskan. Frågan är : Vad var den vita röken? Är den farlig??

Fråga 2. Jag vart tokig av att min armkedja i silver vart svart/grå hela tiden. ( Silver på mig blir svart/grått av någon anledning ) Iaf så inhandlades guldfynds rengöringsvätska, det fungerade men vart svart inom en månad... Blev förbannad efter ett antal gånger och tänkte, äh vafan jag blandar ihop kaustiksoda starkt. ( 50/50 vatten och granulater från kaustiksoda burk ) Stoppade ner kedjan ( Den var billig, så gjorde inget ifall den försvann eller skadas... ) MEN, till min förvåning vart den REN! Den vart riktigt ren, bättre än silverrengöringen som jag köpte.. Den har vart ren nu i 9 månader. Nu är det så att jag fått en silverkedja runt halsen av tjejen när jag fyllde. Vilken var DYR och jag vill inte offra den ifall det skiter sig när jag skall försöka rengöra den med sodan. Är dock väldigt sugen på det. Så frågan : Vad hände med silverarmbandet jag lade i sodan? Tar det skada av det? Vågar man göra likadant med halsbandet?

Mvh

Du hällde flytande klorgas i bromsvätska?

Fråga 2, studera ett pourbaix diagram:

http://cool.conservation-us.org/jaic/img/jaic31-03-007-fig001.jpg

Det svarta på silvet som bildas är troligen silversulfid.
Citera
2010-08-03, 19:18
Medlem
Silverrengöringsmedel brukar innehålla tiourinämnen (jag vetefan vad det är), som på något vis reducerar silversulfiden (det som är missfärgningen) till rent silver igen. Luktar prutt när man gör det.

Rengöringsmedlet finns i flytande form, och den extremt krångliga facktermen för den är dipp. Finns även som pasta, som fungerar likadant. De är cancerframkallande, åtminstone de jag har tittat på.

Man brukar använda en svag lösning av natriumhydroxid för att avfetta silverföremål. Eftersom du hade en stark lösning lär den ha löst upp oxiderna och därmed blottat sterlingsilverytan.

Sterlingsilverföremål (stämplat 925, dvs nästan allt av silver) har 75 delar koppar i sig, men ytan har vitkokats, vilket innebär att den glödgats till kopparen oxiderat och sedan betats (oxiden har lösts i syra). Proceduren görs 2-4 gånger. Resultatet är en yta som enbart består av silver (kallat finsilver)

Annars är sterlingsilverföremål försilvrade.

Alltså: Om du löser upp missfärgningarna med stark sodalösning lär du bli av med finsilverytan (som förvisso är missfärgad av silversulfid) och få en mycket mer oxidbenägen yta (sterlingsilvret) som resultat: även om den är snygg ett kort tag efter proceduren med sodan.
Senast redigerad av Chemicalien 2010-08-03 kl. 19:39.
Citera
2010-08-03, 20:55
Medlem
SixZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Du hällde flytande klorgas i bromsvätska?

Fråga 2, studera ett pourbaix diagram:

http://cool.conservation-us.org/jaic/img/jaic31-03-007-fig001.jpg

Det svarta på silvet som bildas är troligen silversulfid.

Inhandlade vanliga klorpuckar, ( långtidsklor ) hette det. 5 klorpuckar fanns i, malde dom till pulver och blandade med DOT4 bromsvätska.

Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Silverrengöringsmedel brukar innehålla tiourinämnen (jag vetefan vad det är), som på något vis reducerar silversulfiden (det som är missfärgningen) till rent silver igen. Luktar prutt när man gör det.

Rengöringsmedlet finns i flytande form, och den extremt krångliga facktermen för den är dipp. Finns även som pasta, som fungerar likadant. De är cancerframkallande, åtminstone de jag har tittat på.

Man brukar använda en svag lösning av natriumhydroxid för att avfetta silverföremål. Eftersom du hade en stark lösning lär den ha löst upp oxiderna och därmed blottat sterlingsilverytan.

Sterlingsilverföremål (stämplat 925, dvs nästan allt av silver) har 75 delar koppar i sig, men ytan har vitkokats, vilket innebär att den glödgats till kopparen oxiderat och sedan betats (oxiden har lösts i syra). Proceduren görs 2-4 gånger. Resultatet är en yta som enbart består av silver (kallat finsilver)

Annars är sterlingsilverföremål försilvrade.

Alltså: Om du löser upp missfärgningarna med stark sodalösning lär du bli av med finsilverytan (som förvisso är missfärgad av silversulfid) och få en mycket mer oxidbenägen yta (sterlingsilvret) som resultat: även om den är snygg ett kort tag efter proceduren med sodan.

Tack! Då förstår jag, ja den luktar riktigt illa när man rengör med den köpta dippen. Då blir det att fortsätta med pruttblandningen på halsbandet.

Uppskattar verkligen svaren!
Citera
2010-08-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixZ
Uppskattar verkligen svaren!

Varsågod!

Men jag är inte säker på om en stark NaOH-lösning löser upp silversulfid, så den frågan lämnas tills vidare öppen. (Det hade kanske varit smart att läsa lite kemi i gymnasiet... Ångrar det, lite.)
Senast redigerad av Chemicalien 2010-08-03 kl. 21:47.
Citera
2010-08-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien

1. "tiourinämnen" är tiokarbamid, ev derivat därav. Tiokarbamid är en ypperlig men giftig och karcinogen komplexbildare, särdeles lämplig för rengöring av myntmetallerna (såsom silver).

http://en.wikipedia.org/wiki/Thiourea

2. Pruttlukten kommer från svavelväte som frigörs när silversulfiden reagerar.
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-08-03 kl. 22:06.
Citera
2010-08-03, 21:55
Medlem
wääuus avatar
Det finns massvis med trådar om hur man rengör silver skonsamt och med perfekt resultat.

Lös något salt i vatten (helst svagt basiskt t.ex. karbonat eller vätekarbonat) lägg i aluminiumfolie, lägg sedan i ditt silverföremål utan att det får kontakt med aluminiumet. Låt ligga ett tag och skåda det häpnadsväckande resultatet.

Bromsvätska vet jag inte vad det innehåller, men klorpuckarna är nog det ganska oxiderande ämnet kalciumhypoklorit.
Citera
2010-08-04, 19:33
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Vet ej vad det är för något i bromsvätska skulle gissa på glykolmix, jag skulle meddela en stark varning för problems när man försöker sig på organiska hypokloriter som lekman.
Citera
2015-09-23, 20:45
Medlem
Djurmos avatar
Satt och sökte på bromsvätska och klor när denna tråden kom upp, trots att den är fem år gammal, tänkte annars starta en ny, men jag chansar här. Kolla detta klipp:

https://www.youtube.com/watch?t=623&v=c-vUeAXjQTw

Det är klorpulver, troligen samma som till pooler och bromsvätska. Bromsvätskan är ju rätt aggressiv, och kloret troligen onget mjukisämne heller. Men vad är det som händer?
Klorpulvret är troligen kaliumhypoklorit.
Dot 3 består mest av trietylenglykolmonometyleter, etylen och eter är väl båda rätt lättända ämnen, så knallen kanske kan komma av att något av dessa ämnen spjälkas ut från dot 3. Men är det någon som kan lite om detta?
Citera
2015-09-23, 20:58
Medlem
Djurmos avatar
Lite mer sökande har gett lite mer svar, antar att ingen kommer läsa detta, men ja, på Flashback ska man ju alltid hitta de bästa svaren så här kommer en liten sammanställning:
Usel svenska: http://www.give2all.org/10/2011/11/Vad-hUnder-nUr-man-blandar-pool-klor-bryta-vUtska.html
Här lite om reaktionen och vilka risker det finns, läs gärna sista inlägget... https://groups.google.com/forum/#!topic/rec.pyrotechnics/itcqyZmgWpk
Och här en mer vetenskaplig analys: file:///I:/Download/pool%20chlorine%20and%20brake%20fluid.pdf
Hur som, det verkar som att hypokloriten och värmen hackar sönder bromsvätskan och här bildas massor av olika antändliga gaser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in