2010-08-03, 13:38
Medlem
Hej,

jag vill koppla in en äldre bilradio av märke Knutsson 7000. Jag har Googlat rund flitigt angående kontakterna som finns på baksidan och hittat korrekta kontakter till Audio och Antenn.

Är det någon som vet vilken kontakt som är lämplig för strömförsörjningen? Kontakten är märkt på länkad bild... Kanske något kopplingschema också, dvs var skall plus(+) och minus(-) dras?

Bild på kontakten (hona):
http://a.imageshack.us/img821/5157/radiomod.jpg

Mycket tacksam för tips

//olafh
Citera
2010-08-05, 11:04
Medlem
orvarens avatar
De 2 små hålen,som har ett "I" och en "plutt" är högtalarutgångarna.

De två små stiften i den "stora kontakten" är troligtvis antennstyrning och konstant + (för minne till radion och sånt).

De två stora stiften är troligtvis + och -,vilken som är vad vet jag inte!

Finns det något tecken på den ena?

En liten "gran"/"antenn",eller liknande tyder på Jord (-),någon kabel som satt på? Chansa på att svart är jord..

Annars... Friskt kopplat,hälften brunnet!
(Kopplar du fel,så går den troligtvis sönder,men du har ju 50% chans! )
Citera
2010-08-06, 15:25
Medlem
tackar för svaret!

tyvärr ingen märkning alls i eller vid "stora kontakten" och stereon är lös, dvs inget kablage alls.

Jag kommer att "provkoppla" stereon och hoppas på det bästa Det yttre stora stiftet är faktisk en inböjd plåtbit från chassit jag kommer att tolka detta som jord och koppla den till minus (-). Det inre stora stiftet kopplar jag till plus(+).

Tror du att det behövs någon "inititalspänning" från tändningen (switched power)? Min tanke är att simulera denna med kort inkoppling av plus(+) på något av de små stiften.
Citera
2010-08-09, 13:12
Medlem
orvarens avatar
Det som är inböjt från chassiet är nog med stor sannolikhet jord,ja.

Har du möjlighet att mäta spänning,så gör det på de små,när du kopplat in den,annars är det att chansa lite snabbt och se om den lyser upp (om den inte startar på bara "stora" stiften).

"Antenn" stiftet ska ge 12V ut,om den går igång på de två stora..

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in