Herregud... från Grensmans blogg:
Citat:
Vad ger vi dessa människor? Tar vi emot dessa barn som om det vore våra egna? Ger vi kärlek vård och omsorg i den utsträckningen?
Hur ska vi praktiskt ge 17-åringar kärlek? Detta är farligt nära något olagligt. Skulle Grensman säga samma sak om det var medelålders män som jobbade på boenden för 16-åriga thailändskor eller är hon bara en simpel sexist?
Kärlek har inget att göra när vi ska ta hand om de ensamkommande (i 90%+ av fallen).
Räcker inte 1900:- dygn? Undrar vilken summa Grensman tycker är lämplig. 4000:- per dygn och barn, räcker det?
Citat:
Så som vårdnadshavare till alla barn som fått PUT? Familjehem till de som vill ha? Har vi tillräckligt med resurser i skolorna för dem? Så många frågor, och väldigt lite svar, eller undanglidande svar, har jag fått i alla fall. Det gäller nu att vi förbättrar situationen markant.
Du ger ju själv ett svar efter att du ställer frågorna. Du tycker det saknas resurser. Nå undrar jag igen, vilken summa per barn och dygn ska vi ställa till förfogande?
Räcker det med att ett ensamkommande får 10 gånger så mycket resurser som ett svenskt barn i skolan? Krävs det 100 gånger så mycket pengar för en ensamkommande elev som för en svensk?
Svara inte undanglidande nu. Du bad om konkreta svar. Ändå svarar du i abstrakta känslomässig form.
Citat:
De bär med sig tunga "ryggsäckar" och behöver detta bearbetat. Det räcker inte att ta in en psykolog någon gång, det krävs som jag ser det ett "kristeam" bestående av psykolog, läkare/sjuksköterska, sos-person, samt en person representerad från boendeformerna.(det kanske krävs någon mer?) Dessa människor tycker jag ska vara inarbetade på dessa frågor som berör barnen, och som även snabbt kan rycka in om det krävs akut vård.
Ett kristeam på varje boende? Med 24/7 standby?
Då krävs det nog mer än 1900:- per dygn och barn. Snarare uppåt 6000:-.