Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Men inom paradigmet vi befinner oss i så får vi väl rätta oss efter det. Det är ju ändå de "senaste" s.a.s
Oavsett huruvida man anser att någon objektiv sanning existera eller ej så tycker i alla fall jag att man av rent pragmatiska och konventionella skäl måste försanthålla vissa grundläggande förutsättningar.
Paradigmet skapas på grund av att någon med tillräckligt stort inflytande på den vetenskapliga världen kommit med ett nytt koncept som är mer "rationellt" och verkar mer logiskt än de tidigare, till den nivån att majoriteten av den vetenskapliga världen håller med honom. Det blir oftast väldigt svårt att inte kunna hålla med om de koncepten och att inte följa den nya "logiken", eftersom de blir det "senaste" på oftast ganska bra anledningar.
Det sunda förnuftet är nyckeln därefter. Hittar du en bra anledning att gå mot paradigmet så visst kan det vara bra(kan ju till och med vara det första steget till nästa paradigmskiftande koncept).
Fast det är inget man borde säga till vem som helst då vissa kan tolka sådant fel och göra det för flummigt, för att dem vet för lite. Men som innan, sunda förnuftet är nyckeln.
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Ett totalt relativiserade av sanningsbegreppet ser jag som dårskap. T.ex. "Gud kanske inte finns för dig, men för mig så är gud sann". Det går emot allt sunt förnuft. För att vi ska kunna leva tillsammans så måste vi, i någon mån, ha en gemensam syn. I alla fall när det gäller det mest grundläggande.
Ja visst, men man skall vara medveten om att kunskapen är relativ i slutändan, fast man skall samtidigt vara medveten om att detta är saker som bör hållas på en privat, teoretiserandes vardagsfilosofinivå och inget man bör lägga för mycket energi utan att bara vara medveten om det, inte börja sin avhandling med direkt.
Hade en lärare som berättade om när han va i USA och lyssande på en fysiker som berättade om lite upptäckter osvosv. Den fysikern påstod även att detta är den ultimata slutgiltiga sanningen inom detta området, att man bara kan forska kring detta nu, att det du aldrig kan hitta något mer rationellt alternativ till det, trots det så satt alla i publiken och bara nickade blint som de va gud som talade, medens min professor satt och rynkade pannan och frågade sigsjälv ifall han verkligen hörde rätt.
Att blind påstå sådant är detsamma(IMO) som att säga "Gud finns" eller "Gud finns inte".
Det är egentligen problem man inte bör lägga för mycket tanke över då det är typ mer som hjärnans pissoar. Om metaforen hitta hem?