2010-08-03, 14:43
Medlem
Nä jag tänkte lite fel, jag tänkte om universum var oändligt gammal :P
Citera
2010-08-04, 19:34
Medlem
UncleMaxs avatar
Jag känner mig.... Tom och frustrerad
Citera
2010-08-05, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Eftersom det är nummer astrologer knappt kan förstå sig på så känner jag ingenting, dessutom är universum ändligt.
Det är väl knappast bevisat?
Citera
2010-08-19, 11:13
Medlem
BASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosalieD
"Konsulterar man en uppslagsbok i astronomi eller kosmologi, finner man att antalet galaxer i universum anges till cirka 100 miljarder. Det är dock kanske mer realistiskt att anta att det är en biljon (1000 miljarder). Då tänker man endast på det synliga universum. Enligt den moderna kosmologin är universum oändligt, och i så fall kommet det sannolikt att finnas ett oändligt antal galaxer." (Från Illustrerad vetenskap)

"Vintergatan är en spiralgalax som har en diameter på 90 000-100 000 ljusår och är 12 000 ljusår tjock. Man räknar med att det finns ungefär 400 miljarder stjärnor i Vintergatan." (Från Wikipedia)

Vad känner ni när ni läser sånt här? Visst man har hört det förut, men när jag läser sånt här och liksom verkligen försöker ta in det jag läser så blir jag helt "knockad" typ, haha.. Känner mig frustrerad över att inte kunna greppa, nyfiken på hela universum och samtidigt nästan lite irriterad på att man inte får svar på de stora frågorna.. Haha ja vad känner ni?

Jag känner en känsla som är rätt lik höjdrädsla, eller svindel rättare sagt. Man känner sig obetydlig och tvivlar på nåt tänkbart liv efter döden. Varför skulle "skaparen" ge oss det när vi är så små och obetydliga?
Citera
2010-08-19, 14:21
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Inser hur jävla ball och viktig jag själv är i hela sammanhanget, och får också perspektiv på hur helt meninglöst det vore att resa någon annanstans i universum, för där finns ju inte jag.

Fan, nu måste jag gå och uppsöka en spegel tror jag.
Right on. Miljarder galaxer där jag inte finns, jävla slöseri med plats.

Nä men skämt åsido, känner väl en blandning mellan vördnad, förundran och nyfikenhet. Om något, har blivit rätt van vid tanken på universums storlek vid det här laget. Känner väl mest mitt vanliga jämnmod i dagens läge.
Citera
2010-08-19, 15:04
Medlem
DannyDannyDannys avatar
Ingen speciell känsla kasnek men tycker det är rätt avkopplande! speciellt vetenskaps forumet och övrigt.
Citera
2010-08-19, 15:27
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DannyDannyDanny
Ingen speciell känsla kasnek men tycker det är rätt avkopplande! speciellt vetenskaps forumet och övrigt.
Ehm, vad pratar du om?
Citera
2010-08-19, 16:36
Medlem
Citat:
"Konsulterar man en uppslagsbok i astronomi eller kosmologi, finner man att antalet galaxer i universum anges till cirka 100 miljarder. Det är dock kanske mer realistiskt att anta att det är en biljon (1000 miljarder). Då tänker man endast på det synliga universum. Enligt den moderna kosmologin är universum oändligt, och i så fall kommet det sannolikt att finnas ett oändligt antal galaxer." (Från Illustrerad vetenskap)

"Vintergatan är en spiralgalax som har en diameter på 90 000-100 000 ljusår och är 12 000 ljusår tjock. Man räknar med att det finns ungefär 400 miljarder stjärnor i Vintergatan." (Från Wikipedia)

Vad känner ni när ni läser sånt här? Visst man har hört det förut, men när jag läser sånt här och liksom verkligen försöker ta in det jag läser så blir jag helt "knockad" typ, haha.. Känner mig frustrerad över att inte kunna greppa, nyfiken på hela universum och samtidigt nästan lite irriterad på att man inte får svar på de stora frågorna.. Haha ja vad känner ni?

Låt inte andra berätta för dig hur "stor" universum är. Kom på din egna personliga unika teori istället.
Citera
2010-08-20, 14:03
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Låt inte andra berätta för dig hur "stor" universum är. Kom på din egna personliga unika teori istället.
Nej, det funkar inte så.
Citera
2010-08-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Nej, det funkar inte så.

Vad är det som ska funka?
Citera
2010-08-21, 00:23
Medlem
Citat:

När jag läser sådant så blir det ganska överväldigande och jag börjar helt plötsligt att känna mig mycket mer korkad än vad jag kände att jag var innan.

Visst är det ett intressant ämne men det är lite för "far out" för mig att greppa, dessutom ligger det inte inom ett område där jag kan känna mig klipsk på.
Citera
2010-08-21, 00:38
Medlem
pjalles avatar
Jag tror att det finns fler planeter som vår, med civilisationer

Kolla in denna:

http://a.imageshack.us/img405/5415/spacewa.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto