Citat:
Ursprungligen postat av Nusseman
Tja!
Jag har ett litet problem med min Ford mondeo hgv AUT -94. I torsdags när jag skulle starta bilen för hemfärd från jobbet hände inte ett skit. det klickade i solenoiden, men startmotorn vägrade dra runt. På morgonen hade bilen startat precis så smärtfritt och smidigt som den alltid gjort förut. Jag testade att kabla igång bilen utan resultat trots att all annan el fungerade som den ska. Jag kunde lägga ur P-läge (bilen har som sagt automatlåda) och lyckades bogsera hem bilen hjälpligt, trots att servon och fotbromsen var satt ur funktion. Väl hemma rotade jag runt lite och kollade säkringar, reläer, laddade batteriet osv. Inget av detta gav utdelning och jag drog slutsatsen att startmotorn gjort sitt.
Jag ringde runt till några skrotar i jakt på en ny motor och skulle som igår åka och inhandla en dylik. Innan jag lånade bil för att dra till skroten testade jag för säkerhets skull att starta Forden igen. Vroooom! den startade hur lätt som helst. Vad som hänt under tiden torsdag kväll - måndag morgon är för mig ett mysterium som jag hoppas ni kan lösa åt mig.
Jag gissar att det inte var en tillfällighet att motorn inte gick igång i torsdags så vad ska jag kolla/byta ut för att det inte ska hända igen?
Ja ja ja *suckar* Tur att Du fick igång bilen igen, för annars är det svårt när det gäller nyare bilar med all den elektronik som finns. Men kolla jordflätorna som finns mellan motor och gods, bara ett tips.