2004-05-11, 11:56
Medlem
Tja!

Jag har ett litet problem med min Ford mondeo hgv AUT -94. I torsdags när jag skulle starta bilen för hemfärd från jobbet hände inte ett skit. det klickade i solenoiden, men startmotorn vägrade dra runt. På morgonen hade bilen startat precis så smärtfritt och smidigt som den alltid gjort förut. Jag testade att kabla igång bilen utan resultat trots att all annan el fungerade som den ska. Jag kunde lägga ur P-läge (bilen har som sagt automatlåda) och lyckades bogsera hem bilen hjälpligt, trots att servon och fotbromsen var satt ur funktion. Väl hemma rotade jag runt lite och kollade säkringar, reläer, laddade batteriet osv. Inget av detta gav utdelning och jag drog slutsatsen att startmotorn gjort sitt.

Jag ringde runt till några skrotar i jakt på en ny motor och skulle som igår åka och inhandla en dylik. Innan jag lånade bil för att dra till skroten testade jag för säkerhets skull att starta Forden igen. Vroooom! den startade hur lätt som helst. Vad som hänt under tiden torsdag kväll - måndag morgon är för mig ett mysterium som jag hoppas ni kan lösa åt mig.

Jag gissar att det inte var en tillfällighet att motorn inte gick igång i torsdags så vad ska jag kolla/byta ut för att det inte ska hända igen?
Citera
2004-05-11, 13:02
Medlem
det kan vara så att det är starten, kolla försst att det är strömm på starten när du drar på nyckelen, plusen går direkt från batteriet solinoiden
Citera
2004-05-11, 13:19
Medlem
Eftersom bilen startar sedan i måndags är det klart jag har ström...

Vad jag undrar är alltså vad som orsakade att bilen inte startade i torsdags, det är svårt att kolla vad som kunde varit fel då, eftersom det funkar nu. Jag är mest nyfiken på om det är nåt jag behöver kolla för att förhindra att det händer igen. Kan det vara ett jordfel, glappkontakt, begynnande sönderfall av startmotorn osv? Alla teorier mottages tacksamt men som sagt, det funkar nu, så jag har svårt att genomföra tester i stil med "kolla att si händer om du gör så"
Citera
2004-05-11, 15:51
Medlem
men om den inte startade så hade du ju ingen ström, koplingen här är så lätt att kolla du har en plus pol från batteriet direkt till starten, den ligger på relät (solinojd) när du vrider på nyckelen så får du en plus på den tunna ledningen på samma solinojd då drar det relät som ibland kallas solinojd och kopplar in batteriet direkt på starten och då skall start motorn gå,,
sen vad som hänt tidigare är svårt att säga men om den inte går och rälät drar så får den inte ström om det var kortis i starten så börjar det ganska snart att fenga om kabelen då det är en ganska hög ström som går här,,
Citera
2004-05-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nusseman
Tja!

Jag har ett litet problem med min Ford mondeo hgv AUT -94. I torsdags när jag skulle starta bilen för hemfärd från jobbet hände inte ett skit. det klickade i solenoiden, men startmotorn vägrade dra runt. På morgonen hade bilen startat precis så smärtfritt och smidigt som den alltid gjort förut. Jag testade att kabla igång bilen utan resultat trots att all annan el fungerade som den ska. Jag kunde lägga ur P-läge (bilen har som sagt automatlåda) och lyckades bogsera hem bilen hjälpligt, trots att servon och fotbromsen var satt ur funktion. Väl hemma rotade jag runt lite och kollade säkringar, reläer, laddade batteriet osv. Inget av detta gav utdelning och jag drog slutsatsen att startmotorn gjort sitt.

Jag ringde runt till några skrotar i jakt på en ny motor och skulle som igår åka och inhandla en dylik. Innan jag lånade bil för att dra till skroten testade jag för säkerhets skull att starta Forden igen. Vroooom! den startade hur lätt som helst. Vad som hänt under tiden torsdag kväll - måndag morgon är för mig ett mysterium som jag hoppas ni kan lösa åt mig.

Jag gissar att det inte var en tillfällighet att motorn inte gick igång i torsdags så vad ska jag kolla/byta ut för att det inte ska hända igen?

Ja ja ja *suckar* Tur att Du fick igång bilen igen, för annars är det svårt när det gäller nyare bilar med all den elektronik som finns. Men kolla jordflätorna som finns mellan motor och gods, bara ett tips.
Citera
2004-05-12, 20:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken
Ja ja ja *suckar* Tur att Du fick igång bilen igen, för annars är det svårt när det gäller nyare bilar med all den elektronik som finns. Men kolla jordflätorna som finns mellan motor och gods, bara ett tips.

Man bör även kolla kontakterna till batteriet. Oxidbildning där kan ge precis detta problem och jag har själv haft det problemet samt sett det på andra bilar.
Citera
2004-05-12, 20:46
Medlem
arneanka1s avatar
Hade samma problem på min lastbil för ett tag sedan. Då var det kortslutning i kablarna till startmotorn. Den klickade bara helt plötsigt men efter ett tag gick den igång
Citera
2011-05-24, 13:22
Medlem
Väcker liv i denna tråd med hopp om att få hjälp. Jag har en Mondeo 94:a som beter sig underligt. När jag stoppar in nyckel i tändning så finns det ingen ström alls i bilen vilket tyder på batteriet. Jag har dock laddat det så det finns kräm i det. Om jag tar ut startnyckeln och trycker på broms/koppling samtidigt så rusar hastighetsmätaren och strömmen kommer tillbaka. Om jag då stoppar in nyckeln i tändningen så är elen kvar och larmet går igång. Alla övriga lampor tänds också och allt verkar normalt. När jag sedan tar ur nyckeln, stänger av larmet och sätter i nyckeln igen så är strömmen kvar. Allt är normalt även när jag vrider ett hack framåt. Om jag sedan drar sista hacket för att starta bilen så släcks all ström igen och kommer bara tillbaka om jag trycker ner broms/kopping samtidigt. Har kollat att det inte är startspärren som sitter bakom motorhuvsöppningen.

Jättetacksam om det fanns någon som vet vad det kan bero på och hur jag får bilen att starta igen?
Citera
2011-05-26, 18:07
Medlem
Mr_Crowleys avatar
[quote=drutterino]Väcker liv i denna tråd med hopp om att få hjälp. Jag har en Mondeo 94:a som beter sig underligt. När jag stoppar in nyckel i tändning så finns det ingen ström alls i bilen vilket tyder på batteriet. Jag har dock laddat det så det finns kräm i det. Om jag tar ut startnyckeln och trycker på broms/koppling samtidigt så rusar hastighetsmätaren och strömmen kommer tillbaka. Om jag då stoppar in nyckeln i tändningen så är elen kvar och larmet går igång. Alla övriga lampor tänds också och allt verkar normalt. När jag sedan tar ur nyckeln, stänger av larmet och sätter i nyckeln igen så är strömmen kvar. Allt är normalt även när jag vrider ett hack framåt. Om jag sedan drar sista hacket för att starta bilen så släcks all ström igen och kommer bara tillbaka om jag trycker ner broms/kopping samtidigt. Har kollat att det inte är startspärren som sitter bakom motorhuvsöppningen.

Jättetacksam om det fanns någon som vet vad det kan bero på och hur jag får bilen att starta igen?[/QUOTE

Jordfel, förmodligen vid baklampan. Kan väl kanske vara tändningslåset som gett upp också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in