2004-05-11, 11:55
Medlem
Gösta Hallbergs avatar
Kan någon som vet hur pejlingsutrustning för TV-pejling fungerar, samt hur man lämpligast undkommer själva pejlingen ge lite information, tack? Jag känner till att det är bara neka till TV-innehav men eftersom just definitionen av TV är skrämmande vidsträckt har antagligen alla hushåll någon form av TV. TV enligt Radiotjänst:

- TV
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- DVD-spelare med möjlighet att ta emot markbundna sändningar

(från http://www.radiotjanst.se/)
Citera
2004-05-11, 11:58
Medlem
a4swes avatar
Den letar iaf efter din Lokal Oscillator frekvens (38.9) i TV:n, denna är ju till för att blanda ner Höga frekvenser till lägre men strålar då också ut lite, men så pass mycket att det går att ta emot.
Citera
2004-05-11, 13:55
Medlem
Gösta Hallbergs avatar
Utsänds detta även från ett TV-kort?
Citera
2004-05-11, 15:34
Medlem
a4swes avatar
Hamen, det gör det!
Är en del i nästa alla mottagare, iaf av superheterodyn-typ.
Citera
2004-05-11, 16:30
Medlem
Gösta Hallbergs avatar
Tack för dina utmärkta svar. Eftersom min herre verkar kunnig inom området tänkte jag ta mej friheten att fråga vidare, men andra kunniga är givetvis också välkomna att svara.

Är den frekvens du angivit i Hz eller möjligtvis MHz?
Vad utsänder signalen?
Varför?
Hur stark är bevisningen då man blivit pejlad? Dvs krävs, enligt praxis, att någon kontrollant ser och undersöker TV-mottgaren för att man skall bli betalningsskyldig?

Jag är dels nyfiken på tekniken här men det är dessutom så att jag helst inte betalar för stalig propaganda. Och vore det inte så att människorna bakom Planka.nu gentligen har ungefär samma åsikter som staten i viktiga frågor skulle de givetvis öppet deklarera att det är fel att betala för en TV som man inte använder för att se Perssons show (med Figge som neutral presentatör). Speciellt med tanke på att de flesta ur den gruppen förmodligen ändå inte betalar.

Aja, nu fick man kräkas ut lite politik också.

Tack på förhand för svaren på frågorna.
Citera
2004-05-11, 16:30
Medlem
det finns ingen pejl utrustning för tv apparater det är bara proppaganda,
det går att pejla elektrisk utrustning men det går inte att skilja en tv från en visp sller någon annan elektrisk pryl
Citera
2004-05-11, 16:41
Medlem
Gösta Hallbergs avatar
ursäkta om jag tvivlar på fet&elak. jag vet att det finns pejlare (nja 99.99% säker). att de skulle springa runt med (dyr?) utrustning som kan plocka upp signaler från alla elektriska prylar verkar vara mycket märkligt. då skulle de ju inte kunna skilja en TV från just en elvisp, eller ännu mindre en radio. därmed vore det helt ointressant att pejla. men pejlare finns... till största säkerhet.

men jag är öppen för tvivlare, så kans du komma med lite mer info som stödjer dina uppgifter, fet&elak?
Citera
2004-05-11, 17:07
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Är den frekvens du angivit i Hz eller möjligtvis MHz?
Vad utsänder signalen?
Varför?
Hur stark är bevisningen då man blivit pejlad? Dvs krävs, enligt praxis, att någon kontrollant ser och undersöker TV-mottgaren för att man skall bli betalningsskyldig?

Frekvensen är angiven i MHz, att jämnföras med tex 10,7 MHz för FM-radio eller 455 KHz för AM-radio.
Signalen som utsänds är elektromagnetisk strålning, radiovågor om än mycket lite.
All elektronisk utrustning sänder ut lite av detta.
Exakt det här hur radio fungerar har jag tyvär varken tid eller ork att gå igenom, men jag kan ge dig lite länkar om du vill.
Vad som sänds ut är en svängning på 38,9 MHz utan något mer på.
Denna signal är tillräkligt stark för att den skall kunna särskilljas från bakgrundsbruset, mer om dess styrka vet jag tyvär inte.
Det juridiska vet jag inte något alls om, men jag antar om dom måste in och kolla om du har en TV, detta är dock inget mer än en gissning.
Testa att posta det juridiska i juridik istället, dom vet nog mer där.

Citat:
det går att pejla elektrisk utrustning men det går inte att skilja en tv från en visp sller någon annan elektrisk pryl

Lokal oscillatorn svänger ju som sagt på 38,9 Mhz, det gör INTE en elvisp, därför går det att skillja.
Citera
2004-05-11, 17:29
Medlem
det är min kunskap om elektomangnetisk strålning, det man hoppas på är att man skall få in vertikal av länkningen i burken, nu är det så att post och tele styrelsen har åsikter hur mycket det får läcka från dylig utrustning och den är väldigt svag och den plir svagare ju ström snålare komponenter man har,
sen skal man veta att sånt som verkligen stör är diverse el motorer och annat skit som sitter i lampor och annat för att inte tala om nallar,,
men det som händer när det finns mer källor av elektromangnetis strålning är att do sammvekar förstärker och stör varandra och det är helt jävla omöjligt att identifijera lokal ossilatorn i butken på grund av allt annat skit som stör,
om man bara har en tv och inget annat i ett hus på landet så är det möjligt att identifigera i en tv om du står brevid den, inte utanför huset
Citera
2004-05-11, 23:38
Bannlyst
hm

Denna strålning som vi nu pratar om kan knappast vara stark, alltså måste pejlaren finnas väldigt nära, och utrustningen skulle säkert få in störningar av andra apparater i närheten. Alltså kan dom inte hitta korrekt.

Jag har hört att radiotjänst inte pejlar längre, utan endast knackar dörr på alla som inte betalar tv licens och frågar om dom har tv, dom ljuger säkert om att dom hör signaler från hemmet. Korkade som folk är erkänner många, för vem fan har inte tv? Dom har ingen lagligt rätt och kliva in, så det är bara att vispa igen dörrn.
Citera
2004-05-12, 00:01
Medlem
a4swes avatar
Citat:
det är min kunskap om elektomangnetisk strålning, det man hoppas på är att man skall få in vertikal av länkningen i burken, nu är det så att post och tele styrelsen har åsikter hur mycket det får läcka från dylig utrustning och den är väldigt svag och den plir svagare ju ström snålare komponenter man har,
sen skal man veta att sånt som verkligen stör är diverse el motorer och annat skit som sitter i lampor och annat för att inte tala om nallar,,
men det som händer när det finns mer källor av elektromangnetis strålning är att do sammvekar förstärker och stör varandra och det är helt jävla omöjligt att identifijera lokal ossilatorn i butken på grund av allt annat skit som stör,
om man bara har en tv och inget annat i ett hus på landet så är det möjligt att identifigera i en tv om du står brevid den, inte utanför huset

Jag vet att det fungerar att pejla LO och jag vet även att radiotjänst använder den metoden.
I vilken utsträckning har jag dock inget svar på.
Den metoden som du pratar om fungerar inte som du själv säger i pejlingssammanhang.
Minns att jag inte säger eller har sagt något om hur mycket pejlingen används, något juridiskt eller hur radiotjänst jobbar i övrigt, det har jag ingen aning om.

Tex:
http://www.mdstud.chalmers.se/~md2nicke/MISSUPPFATTNINGAR/ratade.html
Citat:
"Påstående:
Tv-pejling fungerar ej utan är bara skrämselpropaganda.

Motpåstående:
Man kan mäta signaler från en av Tv:ns oscillatorer med en antenn.
Oscillatorn svänger på en speciell frekvens som kan uppsnappas av
pejlarna.

(Troligen fungerar det i teorin men används det verkligen? Enligt
radiotjänst har dom ca 40 heltidsanställda pejlare samt en massa
"tjallare" som får betalt per tips. Källor saknas (radiotjänst själva
duger ju inte som källa))."

Ytterliggare ett påstående som TYDER på att jag har rätt: http://hemsidor.torget.se/users/s/sm5snh/2/elek.htm

Tyvär hittar jag inte mycket på nätet om pejlingens funktion.
Citera
2004-05-12, 00:37
Medlem
irrblosss avatar
Jag läste någonstans att det funkade bättre för några år sedan. I moderna TV-apparater är oscillatorerna ganska väl skärmade (förmodligen pga EMC-krav och inte pga att stoppa pejling).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in