2010-08-02, 21:43
Bannlyst
I naturen dödas det hejvilt, precis som det skall vara, utan straff eller efterföljder. Men människan "får" inte döda andra människor utan påföljder.

Fråga: Om ni skulle bli tvunga att döda en ko eller en människa, så skulle ni flesta välja kon, eftersom den inte är en artfrände, men varför inte människan, vi är djur också, inget mer inget mindre. Varför har människan utvecklat en sån kärlek till sin egen art att det leder till överbefolkning. Kommentarer om krig och dylikt är onödiga, här generaliserar vi. Men ändock välkomnar.

Förtydligande: Dräper ni hellre kon för att ni tror att ni blir fördömda till helvetet om ni dräper människan, eller är det för att ni har en för stor sammankoppling med människan, "djuret"(värsta rovdjuret av alla).

Människa=djur=sant

Fråga om något är oklart.
Citera
2010-08-02, 21:48
Medlem
Malewhales avatar
Jag tror snarare att det handlar om att man har lättare att sätta sig in i en människas situation och tankebanor. Du kan jämföra med dig själv och sätta sig själv i samma situation. Ett annat djurs tankebanor kan vi inte förstå och relatera till, detta tror jag är en av faktorerna till att t.ex. jag skulle ha lättare att döda en ko än en människa.
Citera
2010-08-02, 21:50
Medlem
BadCops avatar
Det beror val pa om det ar en trevlig kossa och ett riktigt as till manniska? Bortsett fran det anatomiska tycker jag inte det ar nagon storre skillnad. Sedan beror det val ocksa pa hur det hela skall goras. 100 meter med gevar vs med kniv "up close and personal". Jag tror inte pa nagon gud sa den biten blir skitsamma for mig.
Citera
2010-08-02, 21:50
Medlem
Lighthouses avatar
Håller med ovanstående, vi kan identifiera med människor till en högre grad. Dessutom är det ur evolutionär synpunkt en bra idé att vi har relativt svårt att döda varandra, något vi har aggression och rädsla för att balansera med om behovet uppstår. Hade människor slaktat varandra lika lätt som djur så hade vi inte funnits, eller i varje fall inte haft det samhället och kanske inte den formen vi har idag. Hade vi haft lika svårt att döda djur som människor så hade vi antagligen dött väldigt snabbt och, om jag inte förstått saken helt fel, aldrig utvecklat vår stora hjärna.
Citera
2010-08-02, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IWBR
I naturen dödas det hejvilt, precis som det skall vara, utan straff eller efterföljder.
din satanist.

Citat:
Men människan "får" inte döda andra människor utan påföljder.
precis, för gud har sagt så.

Citat:
men varför inte människan, vi är djur också, inget mer inget mindre.
haha, och där ligger ditt problem... du tror att du är ett djur, för att du har blivit vilseledd av evolutionsteorin.

ateismen leder bara djupare och djupare i mörkret hela tiden... nu vill ni börja döda folk utan konsekvenser också. räcker det inte med att man har legaliserat mord på ofödda barn?

Citat:
Varför har människan utvecklat en sån kärlek till sin egen art att det leder till överbefolkning.
överbefolkning är en till av myterna som har hittats på för att ha en orsak att få minska jordens befolkning (så att det blir lättare för dom att kontrollera oss).

Citat:
Förtydligande: Dräper ni hellre kon för att ni tror att ni blir fördömda till helvetet om ni dräper människan, eller är det för att ni har en för stor sammankoppling med människan, "djuret"(värsta rovdjuret av alla).
även om vi lägger bibeln undan en stund så skulle man förstås döda ett ko hellre än en människa, eftersom en människa är viktigare, användbarare, mer medveten, intelligentare och har mer sociala anslutningar än kor.
Senast redigerad av ikosaedri 2010-08-02 kl. 22:04.
Citera
2010-08-02, 22:04
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWBR
[...]Fråga: Om ni skulle bli tvunga att döda en ko eller en människa, så skulle ni flesta välja kon[...]

Var inte så säker på det. Jag har sett många "skribenter" här på fb som påstår att de hellre skulle välja att rädda livet på en kattunge framför en människobebis. Samt att djurplågares liv med lätthet borde kunna bytas mot det hos en skelögd skogshare. Ofta påstås detta i anknytning till att något bestialiskt djurmord har skett, en katt stampas ihjäl av ett japanskt fnask, en narval kölhalas, eller en mink halkar på ett nybonat golv utan skylt och bryter nacken. Mord på människor är ingenting som den mest hårdnackade djurrättshaveristen drar sig för att föreslå. Jag har alltid trott att det i grunden handlar om människor med svårt dysfunktionell uppväxt, kanske där ett groteskt yttre tvingat dem till att söka sig till djurens värld för att finna uppskattning. Men dessa djurrättshaverister verkar dessutom ha en uppfattning om människolivets värde som skulle fått Pol Pot att framstå som en bisexuell lantortsbibliotekarie, det är helt enkelt oförklarligt hur man kan vara så jävla skev i huvudet. Jag skulle gladeligen sätta eld på hektar och åter hektar av kor, får, grisar, strutsar och andra kreatur innan en människa fått sätta livet till.
Citera
2010-08-02, 22:17
Medlem
Jag skulle dräpa människan omedelbart då jag förmodar att den annars skulle konkurrera med mig om den näring jag förväntar mig att erhålla från kon.
Citera
2010-08-02, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
din satanist.

precis, för gud har sagt så.

haha, och där ligger ditt problem... du tror att du är ett djur, för att du har blivit vilseledd av evolutionsteorin.

ateismen leder bara djupare och djupare i mörkret hela tiden... nu vill ni börja döda folk utan konsekvenser också. räcker det inte med att man har legaliserat mord på ofödda barn?

överbefolkning är en till av myterna som har hittats på för att ha en orsak att få minska jordens befolkning (så att det blir lättare för dom att kontrollera oss).

även om vi lägger bibeln undan en stund så skulle man förstås döda ett ko hellre än en människa, eftersom en människa är viktigare, användbarare, mer medveten, intelligentare och har mer sociala anslutningar än kor.
Jag är ingen satanist, du är ett djur, men du har inte insett det ännu(varför är inte du ett djur, motivera, ?), precis som att inga djur vet att de skall dö, samma sak. Jag är inte vilseledd av någon, jag konstaterar fakta, alltså människan är ett djur som alla andra, dock med betydligt högre intellekt.
Citera
2010-08-02, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Var inte så säker på det. Jag har sett många "skribenter" här på fb som påstår att de hellre skulle välja att rädda livet på en kattunge framför en människobebis. Samt att djurplågares liv med lätthet borde kunna bytas mot det hos en skelögd skogshare. Ofta påstås detta i anknytning till att något bestialiskt djurmord har skett, en katt stampas ihjäl av ett japanskt fnask, en narval kölhalas, eller en mink halkar på ett nybonat golv utan skylt och bryter nacken. Mord på människor är ingenting som den mest hårdnackade djurrättshaveristen drar sig för att föreslå. Jag har alltid trott att det i grunden handlar om människor med svårt dysfunktionell uppväxt, kanske där ett groteskt yttre tvingat dem till att söka sig till djurens värld för att finna uppskattning. Men dessa djurrättshaverister verkar dessutom ha en uppfattning om människolivets värde som skulle fått Pol Pot att framstå som en bisexuell lantortsbibliotekarie, det är helt enkelt oförklarligt hur man kan vara så jävla skev i huvudet. Jag skulle gladeligen sätta eld på hektar och åter hektar av kor, får, grisar, strutsar och andra kreatur innan en människa fått sätta livet till.
. SVÄRTAD, jag håller med till 100%, men jag ser ingen skillnad om det är människor eller kreatur som brinner, vi är båda lika mycket djur och obetydelselösa i mina ögon.
Citera
2010-08-02, 22:29
Medlem
Drandreassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri

Njaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..... Med tanke på den enkla tillgängliga och rätt uppenbara statistiken som finns typ överallt känner jag mig en liten aning kritisk till det här påståendet. :/ Har du någonsin vart i Kina?
Citera
2010-08-03, 00:39
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Människan har absolut ingen rätt att döda djur, speciellt inte med det innehållslösa argumentet: "Vi är rationella varelser och därav har vi rätten på vår sida". För den här retoriken skulle kunna appliceras på alla debila och senila människor. Vilket många gånger berövats all form av rationellt tänkande. Dessutom är vi människor en bunt hycklande varelser som inte förstår innehållet i våra handlingar. Ta till exempel alla kvinnliga varelser, som så fort de får åsynen av ett lamm porträtterat på bild eller film, sjunker in i ett "harmoniskt tillstånd". Med tanke på en rad olika ordspråk världen runt, där man förklarar kärleken till barn med, "kom mitt lamm, du är söt som ett litet lamm", etc. gör det än mer sjukt. Allt detta i kombination med köttätande, förstärker mina misstankar om att vi människor är komponerade med drakoniska gener.

En annan viktig punkt är våran anti-frihetliga attityd gentemot djur. Att vi tämjer djur, ger oss automatiskt, utan någon form av kompromiss, en auktoritet över djurens reproduktion. Vi steriliserar, många gånger utan omfång djur som inte längre fyller sin funktion. Detta är inte karaktärsdrag som jag anknyter med en "moralisk" person.
Citera
2010-08-03, 04:07
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCop
Det beror val pa om det ar en trevlig kossa och ett riktigt as till manniska?

Det här är faktiskt hur jag själv resonerar. Visst, en ko är väl ett ganska passivt exempel, men låt oss istället säga att jag bott i en skogskoja i 10 år med bara min hund som enda vän. En okänd människa dyker då plötsligt upp och hotar hunden till livet. Som reaktion på detta ser jag absolut inga problem med att slå ihjäl människan.

Däremot om man bara ska jämföra arter rakt av så visst rankas människan lite högre än djuren, om jag vore en katt skulle jag antagligen tycka att katter var lite bättre än människor också, men i mitt fall är det verkligen betoning på "lite" här. Jag värderar alla levande, tänkande varelser väldigt högt och som sagt så kan människor ofta vara riktiga as, medan djuren i högre utsträckning oftast inte är det.

I övrigt, för vad det är värt, så är jag i princip raka motsatsen till en "djurrättsaktivist". För de som envisas med att försöka leva kvar på medeltiden så dyrkar jag heller inte djävulen till vardags
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in