Citat:
Ursprungligen postat av lapparna
Hur ser löneökningen ut för en brandmann?
Hur lätt/svårt är det att bli befodrad till något "mer" än brandmann.
Är det lika hård jargong som i ett hockeylag ungefär?
Hur länge jobbar man som brandmann? Har svårt att tänka mig att man jobbar som brandmann när man är 65.. men jag kanske har fel.
Hur svår är utbildning samt hur rolig är den?
Hur känner man sig när man är brandmann och har gjort en riktigt bra sak, kan tänka mig att det är en riktig egoboost. Att man känner att man verkligen gjort något bra.
Återkommer säkert med fler frågor, toppentråd det här!
Vet ej hur löneökningen ser ut år till år. Men du får ju mer lön ju mer kompetenser du får på station. T.ex. om du blir chaufför, stegchaufför (kallas ibland för tungchaufför), rökdykarledare osv. Befordrad blir du inte, utan är du intresserad kan du alltid läsa till förman/styrkeledare (kallas för räddningsledare A, B och sedan C). Då leder du styrkan vid en instats (gul hjälm på huvudet istället för vit som alla andra).
Jargongen är olika, skift till skift, station till station. Jag har vart på några olika stationer som sagt och på den ena var det väldigt hårt, manligt, grabbigt, prestera för att bli omtyckt. På den station jag är på nu är det riktigt trevligt, som att hänga med polarna. Lugnt och trevligt, typ så.
Du får gå i pension från och med att du är 58 år. Bara du klarar läkarundersökningen och rökdykarprov/rullbandstest så får du jobba till och med 65 års ålder.
Utbildningen är inte svår. Är du intresserad ger du järnet och blir en duktig brandman. Kort så.
Egoboost? Mer när man var ny, första sommaren och så. Då var man kungen på stan när man hade gjort en bra rökdykning. Jag tycker det känns bättre att kunna, psykiskt, hjälpa någon, efter en trafikolycka eller drunkningstillbud t.ex. Att "vara där" och kunna lyssna. Då känns det jävligt bra efteråt.