2010-08-03, 17:43
Medlem
trainngains avatar
Har hört att ni får gymma på arbetstid mellan utryckningarna men
får ni köra hur hårt ni vill? alltså riktigt ta ut er eller måste ni köra lätta pass?
är intresserad av brandmansyrket så är tacksam för svar
Citera
2010-08-03, 17:50
Medlem
lapparnas avatar
Hur ser löneökningen ut för en brandmann?
Hur lätt/svårt är det att bli befodrad till något "mer" än brandmann.
Är det lika hård jargong som i ett hockeylag ungefär?
Hur länge jobbar man som brandmann? Har svårt att tänka mig att man jobbar som brandmann när man är 65.. men jag kanske har fel.
Hur svår är utbildning samt hur rolig är den?
Hur känner man sig när man är brandmann och har gjort en riktigt bra sak, kan tänka mig att det är en riktig egoboost. Att man känner att man verkligen gjort något bra.

Återkommer säkert med fler frågor, toppentråd det här!
Senast redigerad av lapparna 2010-08-03 kl. 17:53.
Citera
2010-08-03, 18:00
Medlem
Stsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandi74
Haha.. minns du inte vad du skulle göra nästa gång du jobbade? Åka stege är inget för mig, är höjdrädd.

Klart jag minns. Ska se vad vi kan ordna
Citera
2010-08-03, 18:01
Medlem
Stsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfacc
Kul när invandrarna kastar sten på brandbilen?

Funderat på att bruka våld för att komma fram när invandrarna kastar sten?

Är det vanligare med stenkastning än va media talar om och är det mycket pegar som går till reparationer?

Har inte vart med om det riktigt än men klart det är tråkigt. Vi försöker ju ändå göra ett gott dagsverke.

Vi kommer aldrig att använda våld. Känns dumt. Men klart man skulle vilja ta ett rejält snack med dom och fråga vad fan problemet är?

Det är vanligt, tror media är rätt duktiga på att rapportera om det. Vi har pratat om det som hände i Frölunda rätt mycket på mitt skift. Där var det mycket sten, jag tycker som sagt att det är helt otroligt.
Citera
2010-08-03, 18:05
Medlem
Stsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Förstår att det är vanligt.
Hörde på radion att en radhuslänga stod i lågor och då åkte jag dit med kameran i högsta hugg (är väldigt intresserad av räddningsyrket, hur de jobbar och så för det har varit mitt absolut drömjobb i flera år) och direkt när jag kommit dit ser jag att polisen åker efter mig men jag hade redan hunnit ur bilen och bort en bit (utanför avspärrningarna givetvis) och stod och glodde lite nyfiket, tar bilder och snart ser jag en skugga som sträcker sig över mig och det är givetvis poliserna som är väldigt nyfikna på min närvaro - de ställde lite frågor som om vilken tidning jag jobbade på osv (uppenbart att jag inte hade proffskamera) jag svarade undvikande för att jag tyckte det kändes påträngande och lite pinsamt (jag menar vad fan hade jag där och göra egentligen) och det gjorde ju dem ännu mer misstänksamma såklart.

Hursomhelst de avslutade samtalet med att jag inte fick gå innanför avspärrningen och det sa jag att jag också förstod och att det inte var min avsikt.
Men situationen blev så pinsam så jag åkte snabbt därifrån igen och direkt när jag gick mot bilen kom polisbilen efter mig igen och parkerade och tittade vad jag gjorde och sen när jag åkte åkte dem

Tänkte på det efteråt att jag måste ha sett väldigt misstänkt ut när jag kom dit i min bil med trasigt avgassystem jag körde fel först också och det såg ju självklart polisen.

De trodde säkert jag var någon pundare som kom för att stjäla.

Tråkigt att folk stjäl i sådana situationer. Sjukt!

---------------------------

Fråga:
Hur är stämningen i bilen på väg till ett larm? På SOS Gute tror jag det var sa dem att det alltid var tyst i bilen och folk koncentrerade sig och tänkte på vad som komma skall.

Hur upplever du det?

Har det hänt att någon trissat upp de andra eller vadsomhelst?

Hur länge har du jobbat som brandman?

Intressant historia! Tackar jag för.

Stämningen är olika från larm till larm. Är det t.ex. ett automatlarm så kan vi snacka lite lättsamt om vad som helst, förmannen/styrkeledaren pratar med SOS eller LKC om man nu har det. Är det trafikolycka eller kanske en stor brand pratar vi om insatsen, vem gör vad, vart vi ska parkera, slang, rökdykarna klädda eller eller mask av, osv osv osv. Klart man försöker tagga till i bilen, förbereda sig på det värsta.

Har jobbat något år, inte supererfaren, men har sett en brandbil förut
Citera
2010-08-03, 18:06
Medlem
Stsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trainngain
Har hört att ni får gymma på arbetstid mellan utryckningarna men
får ni köra hur hårt ni vill? alltså riktigt ta ut er eller måste ni köra lätta pass?
är intresserad av brandmansyrket så är tacksam för svar

Stämmer bra det! Ett gympass och en övning är alltid inplanerat. Man hinner två gympass om man vill.

Du får köra exakt hur du vill, gym, innebandy, fotboll, volleyboll, basket, löpträning på band eller slinga runt station osv osv. Du får köra hur hårt du vill, bara du klarar av ett eventuellt larm.
Citera
2010-08-03, 18:11
Medlem
Stsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapparna
Hur ser löneökningen ut för en brandmann?
Hur lätt/svårt är det att bli befodrad till något "mer" än brandmann.
Är det lika hård jargong som i ett hockeylag ungefär?
Hur länge jobbar man som brandmann? Har svårt att tänka mig att man jobbar som brandmann när man är 65.. men jag kanske har fel.
Hur svår är utbildning samt hur rolig är den?
Hur känner man sig när man är brandmann och har gjort en riktigt bra sak, kan tänka mig att det är en riktig egoboost. Att man känner att man verkligen gjort något bra.

Återkommer säkert med fler frågor, toppentråd det här!

Vet ej hur löneökningen ser ut år till år. Men du får ju mer lön ju mer kompetenser du får på station. T.ex. om du blir chaufför, stegchaufför (kallas ibland för tungchaufför), rökdykarledare osv. Befordrad blir du inte, utan är du intresserad kan du alltid läsa till förman/styrkeledare (kallas för räddningsledare A, B och sedan C). Då leder du styrkan vid en instats (gul hjälm på huvudet istället för vit som alla andra).

Jargongen är olika, skift till skift, station till station. Jag har vart på några olika stationer som sagt och på den ena var det väldigt hårt, manligt, grabbigt, prestera för att bli omtyckt. På den station jag är på nu är det riktigt trevligt, som att hänga med polarna. Lugnt och trevligt, typ så.

Du får gå i pension från och med att du är 58 år. Bara du klarar läkarundersökningen och rökdykarprov/rullbandstest så får du jobba till och med 65 års ålder.

Utbildningen är inte svår. Är du intresserad ger du järnet och blir en duktig brandman. Kort så.

Egoboost? Mer när man var ny, första sommaren och så. Då var man kungen på stan när man hade gjort en bra rökdykning. Jag tycker det känns bättre att kunna, psykiskt, hjälpa någon, efter en trafikolycka eller drunkningstillbud t.ex. Att "vara där" och kunna lyssna. Då känns det jävligt bra efteråt.
Citera
2010-08-03, 18:23
Medlem
Sthlmbabes avatar
Det enda som är speciellt med brandmän är att dom kan berätta varför dom har röda hängslen.
Citera
2010-08-03, 18:47
Medlem
Hur ofta gymmar du?
Citera
2010-08-03, 19:21
Medlem
Cripss avatar
Grattis här får du lite uppmärksamhet!

Har du nåt liv utöver jobbet?
Citera
2010-08-03, 19:23
Medlem
Stsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelie86
Hur ofta gymmar du?

Olika.

Minst 2 innebandypass blir det på jobbet / vecka.
2-3 gympass
1-2 löpning

5-7 gånger vecka blir det nog totalt. Ibland slår man ihop löp/gym, lite crossfit liknande.

Rena gympass händer inte så ofta längre, att man drar på sig ett bälte och kör tung marklyft till ACDC. Tycker mjölksyreträning är den roligaste.
Citera
2010-08-03, 19:24
Medlem
Stsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crips
Grattis här får du lite uppmärksamhet!

Har du nåt liv utöver jobbet?

Tack, avundsjuk?

Absolut, har familj och vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera