2010-08-02, 00:49
Medlem
Aritocs avatar
Har en väninna som for en sväng genom Norge för ett tag sen och lyckades hamna på en fartkamera när hon körde 136km/h. Vägen var en 80-väg och därmed körde hon 56km/h för fort. Satt och diskuterade det här med henne ett tag och nu undrar jag vad som kommer att hända sen, vad blir det för konsekvens av detta? Kommer hon att bli kallad till Norge och få en rättegång där eller blir hon kallad till Sverige? Vad händer om hon skiter i den eventuella kallelsen (blir hon överlämnad eller får hon en rättegång i Svedala)?

Tyckte att det var ett riktigt intressant fall att få en genomgående analys på av någon kunnig. Sen innan alla börjar ta upp det så är det fullständigt idiotiskt att köra så mycket för fort i ett land som har så pass strikta regler som Norge gällande fortkörning (givetvis dumt i andra länder också).
Citera
2010-08-02, 00:50
Medlem
Efraims avatar
Fängelse. Utan att passera gå.
Citera
2010-08-02, 00:51
Medlem
Aritocs avatar
Riktigt trevligt att höra från någon som inte är en paragrafryttare eller som svarade något relevant utifrån min frågeställning (såvida du inte kan hänvisa en källa på det).
Citera
2010-08-02, 00:53
Medlem
-Infected-s avatar
När det är sådan extrem fortkörning är fängelse gyfsat sannolikt tyvärr. Kanske 1 månad eller så? Hon blir nog förmodligen kallad till en rättegång i Stockholm och får sitta i norskt fängelse en kortare tid. Bor i Norge nu och jag är ganska påläst om att det verkligen är så här pass hårt.. Tyvärr
Citera
2010-08-02, 00:54
Medlem
misterkokosss avatar
Har de inte så i Norge att det är den som äger bilen som är skyldig att betala böterna, i Sverige är det ju föraren?

De gånger jag varit i norge och blåst förbi en fartkamera har det inte hänt nånting, tydligen har det nåt att göra med att det är för dyrt eller juridiska klämmor enligt skvaller jag hört. Men 50 km/h för fort är imponerande och eftersom det är hårt straff på det så kanske de skickar över en bot...
Citera
2010-08-02, 00:55
Medlem
Aritocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Infected-
När det är sådan extrem fortkörning är fängelse gyfsat sannolikt tyvärr. Kanske 1 månad eller så? Hon blir nog förmodligen kallad till en rättegång i Stockholm och får sitta i norskt fängelse en kortare tid. Bor i Norge nu och jag är ganska påläst om att det verkligen är så här pass hårt.. Tyvärr

Därmed kallas hon till något ställe i Stockholm och döms enligt norsk lag på svensk mark om jag har förstått det rätt?

Annars sa hon också att det kan vara tal om två månaders fängelse i Norge om man följer norsk lagstiftning dvs.
Citera
2010-08-02, 01:05
Medlem
tältpinnes avatar
Bekants bekant drog 140 på 90 (eller 130 på 80, minns ej) och fick 21 dagar samt rättegångskostnader..
Citera
2010-08-02, 01:06
Medlem
Aritocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Bekants bekant drog 140 på 90 och fick 21 dagar samt rättegångskostnader..

Kan du berätta händelseförloppet?
Citera
2010-08-02, 01:12
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritoc
Kan du berätta händelseförloppet?

Tyvärr inte särskilt detaljerat.. alltså vet jag inte om körningen var vårdslös eller om andra omständigheter än just hastigheten spelade in. Jag vill dock minnas att det inte erkändes på plats, och att det möjligen kan ha spelat in i det väl tilltagna straffet. Han blev alltså tagen av en polisman, ingen kamera. Men något jag definitivt vet är att han inte kunde betala sig ur det, verkar svårt att göra det efter 40+ över.
Citera
2010-08-02, 01:20
Medlem
Aritocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Tyvärr inte särskilt detaljerat.. alltså vet jag inte om körningen var vårdslös eller om andra omständigheter än just hastigheten spelade in. Jag vill dock minnas att det inte erkändes på plats, och att det möjligen kan ha spelat in i det väl tilltagna straffet. Han blev alltså tagen av en polisman, ingen kamera. Men något jag definitivt vet är att han inte kunde betala sig ur det, verkar svårt att göra det efter 40+ över.

Okej, det är lite skillnad att bli tagen på bar gärning och att hamna på kamera får jag anta. Detta då personen nu befinner sig i ett annat land. Då är det väl upp till Sveriges rutiner att avgöra vad som händer sen. Det är detta jag försöker att ta reda på, alla någorlunda kloka svar uppskattas!
Citera
2010-08-02, 01:32
Medlem
fattonys avatar
Jag tror inte på fängelse. Inte för 50 km/h över. Jag känner en som åkte på 12 månaders körkortsindragning samt 1 månad i fängelse, men han försökte köra ifrån polisen i över 200 km/h, så det ligger nog inte riktigt på samma skala.

Jag tror att hon blir av med körkortet i 2 månader, och får en del i böter.
Citera
2010-08-02, 01:41
Medlem
tältpinnes avatar
136@80 ger 8-13 månaders indraget körkort enl. FOR 2003-12-19 nr 1660: Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. §1-2. Men det hade ju varit trevligare med lite rättsfall.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20031219-1660.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in