2010-08-01, 23:58
Bannlyst
Hej hej!

Sommarjobbar på ett stort företag, hänt lite grejer privat som gör att man skulle behöva ha en förskottsbetalning på lönen som jag jobbat nu i Juli.

Kan någon berätta för mig vad som gäller? Allt omkring förskottsbetalning, om jag förlorar någonting på det etc, om det verkar oseriöst.

Allt vill jag veta

Tacksam för svar.

Mvh
Citera
2010-08-02, 00:06
Medlem
TinTims avatar
Enda nackdelarna är att du får en liten lön nästa utbelning, du förlorar väl egentligen inget på det. Inte alla företag som betalar ut förskott dock.
Citera
2010-08-02, 01:13
Bannlyst
Vad menar du med liten lön nästa utbetalning? Jag sommarjobbar juni - sista september.

Mvh
Citera
2010-08-02, 06:28
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardisthestyle.com
Vad menar du med liten lön nästa utbetalning?

Naturligtvis blir nästa (ordinarie) lön mindre eftersom du redan har fått ut en del = förskottet.
Citera
2010-08-02, 12:58
Medlem
att det ser illa ut för chefen/motsvarande att du kommer och ber om förskott, ser väl inte så bra ut om du har tänkt söka jobb där sen och sen är det väl lite skämmigt om du inte har någon bra anledning
"öh, ska åka till gotland och festa med polarna men jag söp bort min plånbok förra helgen" är väl inte direkt något man går och ber om förskott för, hade jag varit chefen hade jag bara skrattat åt dig och skickat hem dig, om du har blivit rånad och måste betala hyran är väl en helt okej anledning att be om förskott dock
har du ingen du kan låna av istället?
Citera
2010-08-04, 12:02
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
att det ser illa ut för chefen/motsvarande att du kommer och ber om förskott, ser väl inte så bra ut om du har tänkt söka jobb där sen och sen är det väl lite skämmigt om du inte har någon bra anledning
"öh, ska åka till gotland och festa med polarna men jag söp bort min plånbok förra helgen" är väl inte direkt något man går och ber om förskott för, hade jag varit chefen hade jag bara skrattat åt dig och skickat hem dig, om du har blivit rånad och måste betala hyran är väl en helt okej anledning att be om förskott dock
har du ingen du kan låna av istället?
Jag tror som du att man ska ha en väldigt bra anledning till att be om förskott om det inte ska se illa ut. Har man den anledningen, som inte är "ska festa med polarna" ska det inte vara något större problem om man verkar vara en skötsam ungdom. Man ska komma ihåg att en förskottsbetalning är en betalning för ett ännu inte utfört arbete och om arbetsgivaren känner sig lite tveksam på att personen ifråga verkligen ska utföra arbetet kan den heller inte betala ut förskottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in