2010-09-02, 01:20
Medlem
Var du ensamstående eller hade du familj?
* Ensamstående

Vilken sorts bostad hade du?
* 2 rok, ungdomsboende med 1024 kr rabatt i billigt område, 64 kvm, ca 3200 i hyra nu.

Ser du dig själv som en ekonomisk person, dvs vet du hur man drar åt svångremmen och snålar?
* Jadå, men det betyder inte att jag vill leva på havregryn och gröna linser jämt och ständigt.

Hur kändes det mentalt att leva på just "socialbidrag"? (Somliga verkar finna detta väldigt skamligt).
* Jag tycker inte att det är det minsta skamligt. Alla som jobbar är ju med och finansierar det och det är en del av skyddet vi har. Att gå på a-kassa emellan två jobb som ung verkar ju mer accepterat, men det är ju precis lika illa, också statligt finansierat och mer pengar. Däremot är man ju en börda för alla andra.

Var det nån som såg ner på dig för att du hade socialbidrag?
* Det är ju uppenbart att det är så. Mest från de som har pengar och jobb.

En sak du inte tog upp är "hur väl klarade du dig på socialbidrag":
* Och för min egen del kan jag väl säga som så att det täckte hyra, räkningar och mat, men inte mer. Tränade ju vilket ökar kostnaden något och jag fick väl ungefär samma pengar som jag fick med CSN. Men ja, var det något utöver det mest grundläggande man ville ha så var man ju beroende av morsan. Och hände ju ofta att man ringde och sade att man ville ha någon mat handlad eller så och att hon droppade av den utan att man behövde betala något. Utan det skulle jag tro att jag gick några en 500 back eller så.
Citera
2010-09-02, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Tack för info. Hur går det att leva ungefär? Går det att roa sig?

Jag har hört folk säga att gå och fika en gång per månad är en lyx, och det är ju tragiskt om det är så. Samtidigt tänker jag att det måste vara omöjligt att beräkna socialbidragets storlek (från socialtjänstens sida) så exakt att det inte ens blir 50 kr kvar i slutet av månaden? Den som lever på lite extra nudlar måste ju få pengar över gentemot den som inte gör det?

Det är synd att just socialbidrag räknas som skamligt av somliga. Det borde inte spela nån roll om det är socialbidrag eller t.ex A-kassa, då man inte får A-kassa om man inte jobbat X antal månader., etc. Om man inte hunnit med det är det inte skamligt.
Fast det är så.

Ditt existensminimum beräknas ju utefter hur mycket pengar de anser att du kan behöva till mat, kläder och hygien typ. Och det är det. Där ingår inte säg busskort, TV-licens, Internetuppkoppling, antagligen inte telefoni heller, någon tidning eller så. (Kanske att något av det gör det?)

Så anser du att något av det är något man "borde ha" så minskar ju det ekonomiska utrymmet ytterligare. Och deras matkostnader är ju knappast beräknade efter någon restauranglunch.

Klart man väljer vad man vill lägga pengarna på.

censurerar det privata och tar det i pm istället.
Citera
2010-09-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Det ska vara hårt och jobbigt, och det är inte mer än rätt att bidraget ryker om ett arbete avvisas.

Det är oss skattebetalares pengar ni lever på så var tacksam och gör det som krävs av er.

Något liv i lyx och flärd är det inte och det ska det inte vara. Men nej, det ska inte vara hårt och jobbigt att leva på socialbidrag.

Själv betalar jag ca: 120.000kr / år i skatt. Hittills har jag arbetat i drygt 15år. jag har alltså betalat drygt 1.500.000kr i skatt. Är det då mycket begärt att kräva att kunna bibehålla en någorlunda dräglig livsstandard om jag någongång skulle tvingas ta emot socialbidrag?
Citera
2016-02-04, 14:38
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaanasDotter
Jag gör det inte för att försöka leva på andras skattepengar utan jag gör det för att jag inte har nåt annat val just nu.

Det finns alltid ett annat val.
Citera
2016-02-04, 14:51
Medlem
Jag levde under en period på försörjningsstöd men har nu ersättning från Försäkringskassan. Jag var då ensamstående med mina 3 äldsta barn och bodde i en hyreslägenhet på 3 rum och kök. Ser mig själv som en ganska ekonomisk person, var mitt mående som gjorde att jag inte klarade av att jobba och det ledde till att jag fick problem med ekonomin.

Jag såg inte som något skamligt att leva på försörjningsstöd, alla kan hamna i den situationen och det kan bero på en mängd olika saker. Man är ju inte automatiskt ansvarslös bara för det. Vad andra anser om det bryr jag mig inte så mycket om, det är deras problem. Jag upplevde mest att personer i omgivning hade fördomar för att jag inte kunde arbeta längre och att jag blev tvungen att leva på bidrag. De förstod väl inte vad det berodde på eftersom det inte syns på utsidan. Det är en ganska kort period jag behövde ansöka om försörjningsstöd så det gick ändå rätt bra. Fick väldigt bra hjälp från socialen men det är klart att det är skönt att slippa vara beroende av dem.
Citera
2016-05-31, 20:04
Medlem
Kikar du i andra trådar i detta delforum kommer du finna att man kan leva väldigt gott och även samla på sig en smärre förmögenhet. Själv tror jag inte att det är en dans på rosor, visst går det att leva på ettt socialbidrag men då snackar vi ett torftigt liv.
Citera
2016-06-01, 07:58
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Var du ensamstående eller hade du familj?
* Ensamstående

Vilken sorts bostad hade du?
* 2 rok, ungdomsboende med 1024 kr rabatt i billigt område, 64 kvm, ca 3200 i hyra nu.

Ser du dig själv som en ekonomisk person, dvs vet du hur man drar åt svångremmen och snålar?
* Jadå, men det betyder inte att jag vill leva på havregryn och gröna linser jämt och ständigt.

Hur kändes det mentalt att leva på just "socialbidrag"? (Somliga verkar finna detta väldigt skamligt).
* Jag tycker inte att det är det minsta skamligt. Alla som jobbar är ju med och finansierar det och det är en del av skyddet vi har. Att gå på a-kassa emellan två jobb som ung verkar ju mer accepterat, men det är ju precis lika illa, också statligt finansierat och mer pengar. Däremot är man ju en börda för alla andra.

Var det nån som såg ner på dig för att du hade socialbidrag?
* Det är ju uppenbart att det är så. Mest från de som har pengar och jobb.

En sak du inte tog upp är "hur väl klarade du dig på socialbidrag":
* Och för min egen del kan jag väl säga som så att det täckte hyra, räkningar och mat, men inte mer. Tränade ju vilket ökar kostnaden något och jag fick väl ungefär samma pengar som jag fick med CSN. Men ja, var det något utöver det mest grundläggande man ville ha så var man ju beroende av morsan. Och hände ju ofta att man ringde och sade att man ville ha någon mat handlad eller så och att hon droppade av den utan att man behövde betala något. Utan det skulle jag tro att jag gick några en 500 back eller så.

stopp och belägg ! a-kassa är något helt annat, det är en försäkring som vi betalar för, jag betalar in en hel del skatt varje månad och måste därmed få en annan nivå när jag blir arbetslös än en som aldrig lyft ett finger, nu hävdar jag inte att alla som går på soc är lata eller arbetsovilliga för den delen men det måste vara skillnad.

a-kassa är försäkring och soc är bidrag. du minns säkert när Reinfeldt höjde a-kassans avgift ? minns ej hur många hundra jag betalade på den tiden bara till kassan men blev arbetslös i några månader och ska jag då känna mer skam än någon som aldrig jobbat och inte heller bidragit till samhället ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in