2010-08-01, 19:10
Medlem
Kommer eventuellt få ett jobb utomlands från 1 september som jag inte kan tacka nej till. Men vet inte riktigt vad man gör med nuvarande lägenheten, har förstahandskontrakt genom stockholmshem. Är antagligen en uppsägningstid på 3 månader, kan man överlåta lägenheten till någon för att slippa denna uppsägningstid?

Det bästa skulle vara att överlåta lägenheten till någon samt lämna kvar grejerna, tv, möbler osv som man inte kan ta med sig för typ en klumpsumma. Tror ni det funkar?

Lägenheten ligger förövrigt i sthlmförort.
Citera
2010-08-01, 19:16
Medlem
Andersdamaans avatar
Jag skulle hyra ut den i andra hand. Utifall ditt utomlandsknäck skiter sig så har du ju ett hem att komma tillbaka till. Verkar jobbet funka så säger du upp din lägenhet och låter din andrahandsgäst få de tre månaderna på sig att flytta.
Citera
2010-08-01, 19:57
Medlem
Denoms avatar
Jag håller med om att det är bra att hyra ut i andra hand, hittar du rätt person kanske du till och med själv kan få lite pengar för det.
Citera
2010-08-01, 23:47
Medlem
land-of-freedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag håller med om att det är bra att hyra ut i andra hand, hittar du rätt person kanske du till och med själv kan få lite pengar för det.

få lite pengar för det?hur menar du?
Citera
2010-08-02, 12:30
Medlem
Latmasks avatar
Nu har jag aldrig bott i Stockholmshem, men väl andra allmännyttiga bostadsföretag. Där har det funkat så att om det finns intresserade hyresgäster som vill flytta in direkt, innan dina 3 månader har gått, så slipper du betala för de tre månaderna. Om du har tur så kan ju den nya hyresgästen vilja ta över dina saker, men det tror jag att du och den personen får ta privat.

\Latmask
Citera
2010-08-02, 18:40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av land-of-freedom
få lite pengar för det?hur menar du?
Hyr du ut en lägenhet fullt möblerad så kan du såklart själv ta ut pengar för det av den som hyr i andra hand av dig.
Citera
2010-08-02, 20:05
Medlem
land-of-freedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latmask
Nu har jag aldrig bott i Stockholmshem, men väl andra allmännyttiga bostadsföretag. Där har det funkat så att om det finns intresserade hyresgäster som vill flytta in direkt, innan dina 3 månader har gått, så slipper du betala för de tre månaderna. Om du har tur så kan ju den nya hyresgästen vilja ta över dina saker, men det tror jag att du och den personen får ta privat.

\Latmask

Kollade på stockholmshemsida och där står det att ska man överlåta lägenheten måste de vara till någon närstående, så det får bli att hyra ut den istället. Ska man ta förskottshyra och isf för hur många månader? Känns lite halv osäkert att hyra ut till någon okänd person när man är utomlands, vad händer om denna person ej betalar hyra fast vi skrivit kontrakt? Åker jag på smällen då?
Citera
2010-08-02, 20:07
Medlem
land-of-freedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hyr du ut en lägenhet fullt möblerad så kan du såklart själv ta ut pengar för det av den som hyr i andra hand av dig.

Okej, om man lämnar kvar 42tums plasma, två skita soffor, soffbord, diskmasin och en säng samt skrivbord. Vad kan man ta extra i hyra för det utan att åka på någon otrevlig straffavgift?
Citera
2010-08-02, 21:44
Medlem
Citat:
Okej, om man lämnar kvar 42tums plasma, två skita soffor, soffbord, diskmasin och en säng samt skrivbord. Vad kan man ta extra i hyra för det utan att åka på någon otrevlig straffavgift?

Ca 10-15 % av hyran skulle jag rekommendera
Citera
2010-08-03, 00:20
Medlem
Citat:
Kollade på stockholmshemsida och där står det att ska man överlåta lägenheten måste de vara till någon närstående, så det får bli att hyra ut den istället. Ska man ta förskottshyra och isf för hur många månader? Känns lite halv osäkert att hyra ut till någon okänd person när man är utomlands, vad händer om denna person ej betalar hyra fast vi skrivit kontrakt? Åker jag på smällen då?

Förskottshyra är definitivt att rekommendera. Normalt sätt brukar det handla om en månad, men har du mycket prylar i lägenheten kanske du ska lägga på lite mer.

Se till att ta en kreditupplysning på hyresgästen, eller gratisalternativet, be att hyresgästen tar med sig en aktuell sådan, man kan få ut en sådan per år på sig själv från UC. (https://www.minuc.se/)
Be om referenser från tidigare hyresvärdar och se till att ringa dessa också.

Vid andrahandsuthyrning är det du som ansvarar till din hyresvärd, alltså Stockholmshem, medan din hyresgäst ansvarar mot dig. Det är ditt ansvar att hyran till Stockholmshem betalas, oavsett om din andrahandshyresgäst betalar dig eller inte. Om din hyresgäst inte betalar hyran kan du vräka denne, och förhoppningsvis hamnar skulden inte på mer än vad du har i deposition. Om din hyresgäst fortfarande står i skuld till dig efter utflyttning, och vägrar betala, får du driva ärendet via kronofogden och sedan i rätten.
Citera
2010-08-03, 02:08
Medlem
Whiteliess avatar
Får jag fråga lite mer exakt i vilken förort detta rör sig om? Med tanke på att du bara vill ge ifrån dig ett förstahandskontrakt.

Är du medveten om att folk betalar väldigt stora summor pengar för ett förstahandskontrakt i Stockholm? Det är grymt eftertraktat. Det finns folk på Blocket.se som söker att hyra rum för 3-4000 i månaden.

Lägenhetsläget är väldigt pressat och du borde absolut hyra ut din lägenhet.

Självklart ska du själv se till att betala hyran precis som vanligt via autogiro eller liknande, och sedan får hyresgästen i sin tur betala pengar till dig. På så vis är det omöjligt att räkningar som du står för, som t.ex. el, internet, tv och hyra blir sena och som kan skada dig.

Därför är det extra viktigt att gärna ta 2 månadshyror i förskott vilket ger dig tid med hyresgästen att lösa problemet om h*n halkar efter med hyra. En deposition på 3-5000 är också rimligt, särskilt om du har en dyr plasma. Depositionen har du då laglig rätt att ta om det är så att något förstörs i ditt hem.

Ladda ner ett uthyrningskontrakt på nätet där allt tydligt framgår såsom summa och tid, sen är allt klart.

Förstår dock fortfarande inte varför du skulle vilja göra dig av med ditt förstahandskontrakt bara sådär. Planerar du att aldrig komma hem?
Citera
2010-08-03, 12:08
Medlem
land-of-freedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Får jag fråga lite mer exakt i vilken förort detta rör sig om? Med tanke på att du bara vill ge ifrån dig ett förstahandskontrakt.

Är du medveten om att folk betalar väldigt stora summor pengar för ett förstahandskontrakt i Stockholm? Det är grymt eftertraktat. Det finns folk på Blocket.se som söker att hyra rum för 3-4000 i månaden.

Lägenhetsläget är väldigt pressat och du borde absolut hyra ut din lägenhet.

Självklart ska du själv se till att betala hyran precis som vanligt via autogiro eller liknande, och sedan får hyresgästen i sin tur betala pengar till dig. På så vis är det omöjligt att räkningar som du står för, som t.ex. el, internet, tv och hyra blir sena och som kan skada dig.

Därför är det extra viktigt att gärna ta 2 månadshyror i förskott vilket ger dig tid med hyresgästen att lösa problemet om h*n halkar efter med hyra. En deposition på 3-5000 är också rimligt, särskilt om du har en dyr plasma. Depositionen har du då laglig rätt att ta om det är så att något förstörs i ditt hem.

Ladda ner ett uthyrningskontrakt på nätet där allt tydligt framgår såsom summa och tid, sen är allt klart.

Förstår dock fortfarande inte varför du skulle vilja göra dig av med ditt förstahandskontrakt bara sådär. Planerar du att aldrig komma hem?

Lägenheten ligger i söderomsöder. Nästa längst ut på linjen...Inte så nice med andra ord. Anledningen till varför jag funderade på att göra mig av med lägenheten är sturl med andrahandshyresgäst. Har rätt dyr hyra och skulle de inte betala skulle jag få det extremt svetigt då flytten kommer kosta mycket. Men visst kan man hitta någon seriös person som kan betala 2 månadshyror i förskott så är det värt att köra på det. Men folk som har sådana möjligheter borde väl hellre köpa en lägenhet istället för att hyra en ganska sketen lägenhet av någon?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in