2010-08-01, 12:53
Medlem
Elementaler är ett samlingsbegrepp kring det intelligenta liv som genomsyrar vår omgivning. I folkmun talades det om, vättar, älvor, tomtar och troll. Dessa naturväsen sägs leva i en parallell verklighet och existerar under andra villkor än vår egna. Elementaler tycks kunna kommunicera kring en typ av telepati som kan registreras via känslor och mentala bilder/intryck.

En av de offentliga personer som sägs kunna samtala med elementaler är Marko Pogacnik från Slovenien som även publicerat flera böcker om sina erfarenheter i sitt arbete med detta fenomen. I Sverige har vi Emelie Cajsdotter som framförallt blivit känd för sin förmåga att kunna kommunicera med djur.

Har du någon erfarenhet kring detta ämne? Hade själv en väldigt stark fantasi som barn men jag kan svära på att ett troll en gång fällde mig när jag skulle hoppa från ett bord och jag föll på näsan. Vad är verklighet och vad är fiktion, hur ska man kunna bevisa resp bortförklara dylika fenomen?
Citera
2010-08-01, 13:10
Medlem
Vi var 3 stycken som såg en tomte en gång och jag köper att de går genom dimensioner då den försvann så snabbt och utan rörelse. Vi tittade på den länge innan den såg oss. Den var rätt så ung.

En släkting till mig har också sett flera stycken på sin gård och även talat med dem. Detta var på Järvsö och de klagade att han lagt en brädhög över deras dörr, de ville att han skulle flytta bräderna . Han blev livrädd och arg (av rädslan) så han sa att den fick de flytta själva, Han åkte upp på psyk, men de hittade inget fel på honom. När han kom hem på kvällen var brädhögen flyttad.

En gick med en hink för att hämta vatten. Men det fanns ingen brunn. Så det verkar som de är en del efter oss i den tekniska utvecklingen.

Men jag är rätt så säker att de går mellan dimensioner. Vilket jag aldrig tänkt på tidigare, som barn trodde jag att man kunde se dem hela tiden om man bara hittade deras jordkula eller så.

Men att bevisa sånt är svårt då vi inte lärt oss kollektivt att passera mellan dimensionerna i levande tillstånd.
Tror strängteorin ska bevisa det om hundra år eller mer, men har i bakhuvudet att Einstein var inne på det ibland. Men som med häxor motarbetas det så väldigt i stället för att det ses som en möjlighet, för vittnesskilldringar saknas inte precis. Behövs att en uppsatt forskare blir synsk kanske. Men vad ska man göra med den vetskapen? Många intressen är nog rädda för det också.
Tänk om alla kunde passera dimensionerna, bankvalv blev tömda, alla sabotage som skulle kunna ske, så det finns nog en anledning att man inte kan allt.
Tror att vet man hur det går till så kan man nog kopiera sättet också.
Senast redigerad av skellefteewa 2010-08-01 kl. 13:19.
Citera
2010-08-01, 13:14
Medlem
Chenjiringus avatar
Jag har vid upprepade tillfällen sett varelser i skogar, trädgårdar och vatten. Ibland är det bara en diffus form och ibland är det en verklig skepnad med detaljer och allt. Min mamma har sagt att när jag var liten så sa jag ofta att jag lekte med älvorna och jag har själv minne av att jag lekte med små blomliknande varelser varav några faktiskt hade vingar. Jag har även vid upprepade tillfällen känt stark närvaro av något både ute och inne, vad nu det är vet jag inte.

Bör kanske tilläggas att mamma har sett sin mormor efter det att mormodern dött (mamma har själv aldrig träffat sin mormor) och min pappa har sett en gårdstomte plus att han har fått hjälp med sitt snickeri vid ett par tillfällen. Farfar fick hjälp med sitt murande med vid några tillfällen, farmor påståtts kunna sett spöken (hon dog strax efter att jag föddes så jag vet inget om det från egen källa) och mormor har också sett en gårdstomte.
Citera
2010-08-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenjiringu
Jag har vid upprepade tillfällen sett varelser i skogar, trädgårdar och vatten. Ibland är det bara en diffus form och ibland är det en verklig skepnad med detaljer och allt. Min mamma har sagt att när jag var liten så sa jag ofta att jag lekte med älvorna och jag har själv minne av att jag lekte med små blomliknande varelser varav några faktiskt hade vingar. Jag har även vid upprepade tillfällen känt stark närvaro av något både ute och inne, vad nu det är vet jag inte.

Bör kanske tilläggas att mamma har sett sin mormor efter det att mormodern dött (mamma har själv aldrig träffat sin mormor) och min pappa har sett en gårdstomte plus att han har fått hjälp med sitt snickeri vid ett par tillfällen. Farfar fick hjälp med sitt murande med vid några tillfällen, farmor påståtts kunna sett spöken (hon dog strax efter att jag föddes så jag vet inget om det från egen källa) och mormor har också sett en gårdstomte.

Min dotter satt en gång då hon var liten och tittade upp i luften och gapskrattade, slutade och skrattade igen, då jag frågade vad hon skrattade åt sa hon älvan busar och gör roliga saker.
Själv såg jag ingenting. Detta var inomhus i köket men dörrarna stod öppna.
Citera
2010-08-01, 15:16
Medlem
Vad intressant att höra andras erfarenheter. Jag vet att antroposofin och Rudolf Steiner har pratat mer om elementaler och hur det är uppbyggt. På Island ska man ju också ha tagit hänsyn till elementaler när man bygger vägar för att inte störa "småfolket", kanske därför man fått sådana problem med Hallandsåsen i Sverige ...

I går när jag var på promenad la jag märke till en "ca 15 x 4 cm" svart skepnad som ilade blixtsnabbt framför mina fötter över stigen och in i blåbärsriset. Min rationella förklaring blev att det måste ha varit en orm, mus eller skugga. Min blixtsnabba intuition säger dock väldigt tydligt att energin/mörkheten var fokuserad i början av energin och långsmal, kanske i folkmun mer som en gast. Lite senare skymtar jag som hastigast en brun luva på en kulle och tänker att det måste vara någon typ av djur som en hare men då skulle jag också ha sett den senare men den var som försvunnen.

Visst allt detta kan ha en naturlig förklaring, det intressanta är dock att min rationella sida tänker på ett visst sätt och min intuition ger en helt annan förklaring. Jag får väl också poängterna att jag inte brukar lägga märke till dylika fenomen i naturen och visst är det lätt hänt att fantasin kan skena iväg. Fast nu börjar jag nästan undra om något är på gång, kanske att slöjan börjar lätta?

Får väl också passa på och rekommendera Wolfgang Weirauch/Verena Stael von Holstein som har skrivit åtminstone 2 mycket intressanta böcker där de talar/intervjuar olika elementalväsen.
Citera
2010-08-01, 15:23
Medlem
dgnrrds avatar
skellefteewa

finns det en enda övernaturlig grej som du inte påstår att du varit med om? Tagga ner lite..
Citera
2010-08-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dgnrrd
skellefteewa

finns det en enda övernaturlig grej som du inte påstår att du varit med om? Tagga ner lite..
Jag har inte varit med om UFOn och inte någon som blivit besatt. Inte heller poltergeist. Men har man jobbat med detta i närmare 35 år så har man varit med om en hel del.

Även som barn då jag är född med det.
Citera
2010-08-01, 23:42
Medlem
Chenjiringus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Min dotter satt en gång då hon var liten och tittade upp i luften och gapskrattade, slutade och skrattade igen, då jag frågade vad hon skrattade åt sa hon älvan busar och gör roliga saker.
Själv såg jag ingenting. Detta var inomhus i köket men dörrarna stod öppna.

Jag ser de fortfarande ibland, särskilt den jag har mest minnen av från min barndom. Men så finns det även "synska" på båda mina släktsidor. Jag har även mycket drömmar relaterade till just älvor, men även en del som rör vattenelementaler.
Citera
2010-08-02, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenjiringu
Jag ser de fortfarande ibland, särskilt den jag har mest minnen av från min barndom. Men så finns det även "synska" på båda mina släktsidor. Jag har även mycket drömmar relaterade till just älvor, men även en del som rör vattenelementaler.
Min dotter älskar fortfarande älvor och köper smycken med dem på.

Skulle också velat se en, men den glädjen har jag aldrig fått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in