Vad intressant att höra andras erfarenheter. Jag vet att antroposofin och Rudolf Steiner har pratat mer om elementaler och hur det är uppbyggt. På Island ska man ju också ha tagit hänsyn till elementaler när man bygger vägar för att inte störa "småfolket", kanske därför man fått sådana problem med Hallandsåsen i Sverige

...
I går när jag var på promenad la jag märke till en "ca 15 x 4 cm" svart skepnad som ilade blixtsnabbt framför mina fötter över stigen och in i blåbärsriset. Min rationella förklaring blev att det måste ha varit en orm, mus eller skugga. Min blixtsnabba intuition säger dock väldigt tydligt att energin/mörkheten var fokuserad i början av energin och långsmal, kanske i folkmun mer som en gast. Lite senare skymtar jag som hastigast en brun luva på en kulle och tänker att det måste vara någon typ av djur som en hare men då skulle jag också ha sett den senare men den var som försvunnen.
Visst allt detta kan ha en naturlig förklaring, det intressanta är dock att min rationella sida tänker på ett visst sätt och min intuition ger en helt annan förklaring. Jag får väl också poängterna att jag inte brukar lägga märke till dylika fenomen i naturen och visst är det lätt hänt att fantasin kan skena iväg. Fast nu börjar jag nästan undra om något är på gång, kanske att slöjan börjar lätta?
Får väl också passa på och rekommendera Wolfgang Weirauch/Verena Stael von Holstein som har skrivit åtminstone 2 mycket intressanta böcker där de talar/intervjuar olika elementalväsen.