2004-05-10, 15:37
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Var lite osäker på om jag skulle posta frågan här eller ju Juridikforumet, men hur som helst.

Måste man upplysa om eventuella fel bilen har och om det är så, vad kan hända om man inte gör det?

Det är nämligen så att jag tänkte göra mig av med min gamla Saab och, som de flesta gamla bilar, är den inte i nyskick längre. T ex så laddar den dåligt. Ett besök hos en bilkunnig kompis gav beskedet att generatorn troligen är på väg att ge upp och det kunde tydligen bli en ganska dyr historia. Men, om man laddar upp batteriet ordentligt med en laddare så funkar det utan problem i ett par veckor.

Så frågan är: kan man ladda batteriet precis innan man säljer bilen och i fall köparen senare hör av sig låtsas som om det regnar och påstå att man aldrig märkt något sådant problem tidigare?

I fall det inte går, kan man skriva sig fri från det genom att skriva i kontraktet att bilen säljs i befintligt skick? Bilen är 15 år gammal och ag hoppas att få runt 15 000 för bilen, och då kan man väl inte vara för petig som köpare? Sedan är det väl upp till köparen att hitta eventulla fel när man köper bilen privat?

Sedan uppskattas även länkar till sidor om ämnet och förslag på köpekontrakt.
Citera
2004-05-10, 16:00
Medlem
Rubbermans avatar
Köparen har väl undersökningsplikt och du som säljare har ingen upplysningsplikt.
Prekärt blir det väl bara om han specifikt frågar om något och du, mot förmodan skulle ljuga (Men det skulle du väl aldrig göra? ).

Men mer bevandrade inom begbilsförsäljning, t ex Roger P, kan gärna skriva lite mer.
Citera
2004-05-10, 17:31
Medlem
chaos77s avatar
Skriv ett avtal som du och köpare skriver under, 2 kopior, en till honom en till dej.
Det använde jag när jag sålde min förra, och även när vi köpte vår nya i dagarna.

Det vi använde när vi köpte våran nu var ungefär såhär

"__________________ <- köpare
Köper ________________ <- fordon
för _______ skr <- pris

I befintligt skick, nuvarande ägare bär inget framtida ansvar för bilen.
Köparen har självklart fått möjlighet att provat och inspekterat objektet och ställa frågor om objektet.
Både säljare och köpare är nöjd med detta.

ja, nåt sånt va det, väldigt kortfattat alltså och ett par autografer på det.
Citera
2004-05-10, 18:03
Medlem
Hispervispers avatar
Jag tar mig friheten att gå utanför ämnet något men ändå med ett relevant tillägg.

Se till att du som säljare är den som kommer att posta meddelandet om ägarbyte. DEt har förekommit fall där köparen påtagit sig detta men inte gjort det och sedan har p-böter mm ramlat in på säljaren
Citera
2004-05-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Jag tar mig friheten att gå utanför ämnet något men ändå med ett relevant tillägg.

Se till att du som säljare är den som kommer att posta meddelandet om ägarbyte. DEt har förekommit fall där köparen påtagit sig detta men inte gjort det och sedan har p-böter mm ramlat in på säljaren

Har haft liknande problem men jag vill naturligtvis även som köpare posta ägarbeviset, så att säljaren inte ska "ångra sig" och ställa till med problem.
Bäst är väl om man kan följas åt efter avslutad affär och posta handlingarna, men det uppstår lätt en pinsam situation när pengar, papper är skrivna och detta förs på tal. Jag vill gärna både som köpare och säljare posta ägarbytet, hur lösar man det?
Citera
2004-05-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drutt65
. Jag vill gärna både som köpare och säljare posta ägarbytet, hur lösar man det?

skriv det och gå till brevlådan båda två, släng i det så båda ser det, enkelt
Citera
2004-05-10, 22:22
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbobbo
skriv det och gå till brevlådan båda två, släng i det så båda ser det, enkelt

Vem ska ta kostnaden för frimärket då?
Citera
2004-05-10, 22:36
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Vem ska ta kostnaden för frimärket då?

Tycker jag ju att säljaren kan ta - han har ju fått pengar.

Back - to - topic:

För 15000 måste man ju som köpare räkna med att det finns en del skavanker på bilen. Och har man inte tillräcklig koll på vilka fel som är vanliga på den modell man köper - och frågar om det - så tycker jag att köparen får skylla sig själv.

Det beror ju också på vem du säljer till - lilla mamma, kompisar eller via annons - hur mycket info du vill ge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in