Flashback bygger pepparkakshus!
2010-08-01, 02:04
Medlem
Har kikat runt lite här efter liknande, men inte hittat nått direkt som klaffar.
Det gäller mina föräldrars datorer, och att köra automatisk backup på dem. Jag testade nyligen areca efter positiva omdömmen, men jag upplever det bara som väldigt långsamt gentemot min lösning i linux, där jag kör ett script beblandat med ett litet sync-program som brorsan skrev, som kör en inkrementell backup mot min lokala server, detta är något som går riktigt effektivt och är normalt avklarat på max en minut med låg belastning på inblandade system. Areca i windows däremot (strax efter en just kompletterande inkrementell backup som tog säkert 2 timmar att genomföra mot en direktansluten usb-disk) tog närmare 20 minuter ytterligare på sig med närpå full belastning på systemet att konstatera att det i princip inte fanns något att föra över (Jag har då även valt att dissa varifieringen av överförd data efteråt)
Windows egna lösning gillade jag inte alls efterssom ända alternativet verkade vara att backuppa hela systemet vilket jag anser vara onödigt i detta fall.

De kör Vista Home på samtliga datorer, och jag skulle helt klart föredra något minimalistiskt och får gärna vara textbaserat som fixar inkrementell backup.
Citera
2010-08-01, 02:18
Medlem
hasenfrasens avatar
Jag själv t.ex. kör med ViceVersa Pro (äkta piratad) där jag speglar över enbart det som är ändrat (veckovis) och låter Windows själv ta en System Image backup (månadsvis). http://www.tgrmn.com/web/kb/item18.htm

Annars är Cobian Backup (gratis) rätt trevlig.
Citera
2010-08-01, 11:23
Medlem
Okay, märker du av när denna backup körs? Jag kör backup dagsvis.
Citera
2010-08-01, 15:17
Medlem
merlin2s avatar
skriv din egen batchfil som du låter ms starta någon gång runt 3 på morgonen med at-kommandot
Citera
2010-08-01, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
skriv din egen batchfil som du låter ms starta någon gång runt 3 på morgonen med at-kommandot

Det körs redan via ett batch-script, men efterssom det inte gäller min egen dator så innebär det att den inte nödvändigtvis (någonsin) är igång när de inte är vakna.

EDIT: eller menar du att datorn ska starta upp för att göra en backup, och sedan stänga av sig? hur görs isåfall detta?
Citera
2010-08-01, 19:06
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharp-edge
Det körs redan via ett batch-script, men efterssom det inte gäller min egen dator så innebär det att den inte nödvändigtvis (någonsin) är igång när de inte är vakna.

EDIT: eller menar du att datorn ska starta upp för att göra en backup, och sedan stänga av sig? hur görs isåfall detta?

varför inte göra en ikon på skrivbordet och visa dem hur man startar batch-backup-ikon-programmet
att datorn ska starta, göra backupen och sedan stänga av sig kan man göra via bios om du vill men långt ifrån alla klarar av detta.
Citera
2010-08-02, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
varför inte göra en ikon på skrivbordet och visa dem hur man startar batch-backup-ikon-programmet
att datorn ska starta, göra backupen och sedan stänga av sig kan man göra via bios om du vill men långt ifrån alla klarar av detta.

Ja tänker man bara efter så är det ju rätt lätt, är många årsedan jag scriptade i windows nu.
Men det vore smidigare med en backuplösning som inte får hela systemet att shippa efter andan...
Problemet är ändå inte att få det att starta utan snarare vilken lösning (program) som får detta att ske effektivt och utan större prestationsförlust.

Jag har ordnat en potentiell lösning nu så får vi se hur bra de blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in