• 1
  • 2
2010-07-31, 21:05
Medlem
candyfleshs avatar
okej, ni hajar säkert redan att jag är värdelös på datorer... skulle starta min gamla pärla idag å den bara tickar liksom (det här är en gammal stationär sak) och sen kommer en svart bakgrund upp att den klagar på att ja ska sätta in boot disc, va tusan är det?
Citera
2010-07-31, 21:17
Medlem
Logisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candyflesh
okej, ni hajar säkert redan att jag är värdelös på datorer... skulle starta min gamla pärla idag å den bara tickar liksom (det här är en gammal stationär sak) och sen kommer en svart bakgrund upp att den klagar på att ja ska sätta in boot disc, va tusan är det?

Står det inget mer? Det låter lite som att det fattas ett operativsystem eller att datorn har skiva som första prioritet i boot-ordningen. Det låter dock lite konstigt eftersom att datorn borde boota operativsystem på hårddisken ifall det inte finns någon skiva tillgänglig, eller har jag fel?
En boot-skiva är en skiva du kan boota datorn med. Den används till att bl.a. formatera om hårddisken och installera t.ex. Windows.
Citera
2010-07-31, 21:18
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:

Det betyder att din dator inte kan hitta hårddisken som uppstartsinstruktionerna för operativsystemet befinner sig på.

Öppna maskinen och kontrollera så att alla anslutningar/kablar mellan moderkort och hårddisk sitter där de ska.
Om datorn saknar operativsystem helt och hållet - kanske efter tidigare håddiskbyte eller dylikt - så är du tvungen att installera ett sådant.
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-07-31 kl. 21:20.
Citera
2010-07-31, 21:22
Medlem
candyfleshs avatar
det skumma är att det har ett operativsystem om det inte bara kraschat utan min vetenskap. hade windows xp på det... å hjälp... ska ja lattja med kablarna INUTI burken när ja inte ens förstår allt utanför... bäst att ringa någon kanske...

eller kanske leta upp ett operativsystem på någon skiva. har aldrig själv installerat ett sådan, hur gör man?
Citera
2010-07-31, 21:24
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
det skumma är att det har ett operativsystem om det inte bara kraschat utan min vetenskap. hade windows xp på det... å hjälp... ska ja lattja med kablarna INUTI burken när ja inte ens förstår allt utanför... bäst att ringa någon kanske...

eller kanske leta upp ett operativsystem på någon skiva. har aldrig själv installerat ett sådan, hur gör man?

Finns jättebra installationsguider på nätet.
Bara att googla.

Om du är alltför osäker så skulle jag dock rekommendera att du låter någon som är mer kunnig om datorer fixa det åt dig.
Citera
2010-07-31, 21:28
Medlem
candyfleshs avatar
ja det låter som det klokaste, det sjuka är att jag skulle ha behövt den i helgen... skiiiiit... är hos en kompis nu som ungefär är lika spånig som jag gällande datorer... men ja ska googla eller nåt...
tack för hjälpen...

så boot är alltså operativsystem?
Citera
2010-07-31, 21:42
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
ja det låter som det klokaste, det sjuka är att jag skulle ha behövt den i helgen... skiiiiit... är hos en kompis nu som ungefär är lika spånig som jag gällande datorer... men ja ska googla eller nåt...
tack för hjälpen...

så boot är alltså operativsystem?

Nej.
"Boot" kan direktöversättas till "uppstart".'

Som sagt så ger din dator felmeddelande om att den inte kan hitta uppstartsdisken.
Vanligtvis är "boot disc" den hårddisk där operativsystemet är installerat på.
Citera
2010-07-31, 21:49
Medlem
Gammal dator. Har den en diskettenhet? Sitter det en diskett i? I så fall ta ut disketten och försök starta på nytt.
Citera
2010-07-31, 22:19
Moderator
Protons avatar
...eller för den delen kolla att det inte sitter nån cd eller dvd i dvd-spelaren som din dator försöker starta ifrån.
Citera
2010-07-31, 22:31
Medlem
hishultas avatar
Du kan inte lokalisera tickert mer exakt?

Om det tickar från hårddisken är det tyvärr den som har gett upp...
Citera
2010-08-01, 20:39
Medlem
candyfleshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Gammal dator. Har den en diskettenhet? Sitter det en diskett i? I så fall ta ut disketten och försök starta på nytt.

märkte nu att den fått för sig att starta datorn via diskettenheten, å istället för att prova starta via en av hårddiskarna så tickar han bara still på diskenheten å jag har ju typ inte använt disketter i den på år å dar
Citera
2010-08-01, 20:40
Medlem
candyfleshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hishulta
Du kan inte lokalisera tickert mer exakt?

Om det tickar från hårddisken är det tyvärr den som har gett upp...

den tickar från diskenheten, som den letar efter en diskett hela tiden...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in