Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-31, 19:06
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

Har en Intel iMac 20" med Intel C2D 2.16Ghz cpu och 4gb ram(667Mhz DDR2 SDRam) (osäker på om den använder alla 4gb, xp uppger bara 2.98gb), Ati Radeon X1600 Mobility 128Mb, 250Gb hd.

Vilket ger den bäst prestanda i spel som:

* HL-2
* CS.S
* BF 2
* Quake 4
* Doom 3
* MS Flightsim X
* Far Cry
...och liknande spel

Har Win Xp Sp2 just nu och tycker att den segar sig mycket mer än nödvändigt i många olika fall där man ska göra något. Något segar ner datorn. Tycker även att det buggar sig väldigt mycket och inte riktigt drar nytta av min Dualcore cpu.

Så vilket Windows ska jag installa i min dualboot? (Är ENDAST för mina spel, annars är det OSX som gäller).
Citera
2010-07-31, 19:15
Medlem
Kolla i windows delen istället det här är ju för OSX, inte MAC
Citera
2010-07-31, 19:21
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Kolla i windows delen istället det här är ju för OSX, inte MAC
Ja det vet jag, men hårdvaran är ju Mac, och jag tänkte att den är väl lite viktigare och det är väl inte så många i windowsdelen som varken bryr sig eller kan nåt om Mac?

Dessutom måste väl någon här i mac-forumet köra nån liknande setup och veta vad som ger bäst prestanda?
Citera
2010-07-31, 19:26
Medlem
tzjs avatar
Jag gissar på att XP är det bästa alternativet. Ett litet mindre OS än de andra windows-OS:en.

Om det är spel du använder windows vill säga.
Citera
2010-07-31, 19:26
Medlem
Durkslags avatar
Hårdvaran är i princip likadan som i en vanlig PC och drivrutiner finns för de senaste operativsystemen (tror inte du kommer köra Win98 eller nåt sånt ändå) så om tråden flyttas till Windows-forumet är nog en bra idé.

När det gäller minneshanteringen så använder du dig antagligen av ett operativsystem som enbart är 32-bitars (x86) vilket betyder att maximalt 4GB minne kan allokeras. Sen stjäl grafikkort och liknande av denna maxgräns vilket gör att du enbart får ut 3GB av RAM-minnet.

Jag skulle installera Windows 7 x64 (64-bitars vilket innebär att du kan ha maximalt med RAM-minne) home premium eller liknande om jag var du.
Citera
2010-07-31, 19:36
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Hårdvaran är i princip likadan som i en vanlig PC och drivrutiner finns för de senaste operativsystemen (tror inte du kommer köra Win98 eller nåt sånt ändå) så om tråden flyttas till Windows-forumet är nog en bra idé.

När det gäller minneshanteringen så använder du dig antagligen av ett operativsystem som enbart är 32-bitars (x86) vilket betyder att maximalt 4GB minne kan allokeras. Sen stjäl grafikkort och liknande av denna maxgräns vilket gör att du enbart får ut 3GB av RAM-minnet.

Jag skulle installera Windows 7 x64 (64-bitars vilket innebär att du kan ha maximalt med RAM-minne) home premium eller liknande om jag var du.
men stöds mina gamla pc-spel under windows 7 då? De är ju säkert inte 64-bit?

Vad menar du med att grafikkortet stjäl? Det har ju 128 egna Mb?
Citera
2010-07-31, 19:52
Medlem
haiguises avatar
Alltså, jag skulle säga att problemet är hårdvaran, inte OS:et, det där grafikkortet är en enorm flaskhals för datorn, då både processor och ram är helt okej men grafikkortet är tvärkasst alltså. Så jag vet inte hur det funkar på imac's men om det går att byta ut, gör det. Om inte, synd att du köpte en mac..

Fast sourcespelen och Doom 3 borde din setup ändå klara utan några större problem, så något mjukvarufel kanske det är trots allt.
Citera
2010-07-31, 20:13
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
Alltså, jag skulle säga att problemet är hårdvaran, inte OS:et, det där grafikkortet är en enorm flaskhals för datorn, då både processor och ram är helt okej men grafikkortet är tvärkasst alltså. Så jag vet inte hur det funkar på imac's men om det går att byta ut, gör det. Om inte, synd att du köpte en mac..

Fast sourcespelen och Doom 3 borde din setup ändå klara utan några större problem, så något mjukvarufel kanske det är trots allt.

Ja Doom 3 och Sourcespelen funkar hyffsat bra faktiskt. När jag menade att den var seg så är den det hela tiden, till och med i windows så fort den loggat in. att den liksom segar sig, blir felrutor osv...
nu är den ju visserligen inte ominstallerad i windowsdelen på ett par år. Kan vara det kanske? Xp har väl en tendens till att bli ett renoveringsobjekt ifall man inte installerar om oftare? Eller?

Grafikkortet i min är ej utbytbart tydligen. Men det var tydligen det på 24" när de var nya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in