Citat:
Ursprungligen postat av Shoot4Zion
SD kan fortsätta leka Israelvänner hur länge de vill. De kommer ändå aldrig bli accepterade bland den judiska minoriteten i Sverige. Ett parti som försöker ge upphov till européisk nationalism är indirekt antisemitiskt då judar betackar sig för att leva i en nationalistisk miljö i Europa.
Citat:
Ursprungligen postat av Hellstorm
En nationalistisk miljö i Israel går däremot jävligt bra, antar jag?
Det är bra att de allra flesta judar i Sverige betackar sig för SD som de, med rätta inser är ett parti med nationalistiska, (och nazistiska), rötter vars främlingfientlighet kan drabba vilken minoritet i Sverige som helst.
Men "Hellstrom"s fråga är också intressant. Visserligen är många palestinier israeliska medborgare men staten Israel är ändå en
specifik judiskt statbildning. Om vi nu temporärt bortser ifrån de folkrättsbrott, krigsbrott och olagliga ockupation Israel gör sig skyldig till och istället koncenterar oss på hur Israel fungerar som mångkulturell stat så kan följande konstateras.
Många palestinier, som är israeliska medborgare kan iof leva ganska gott i Israel, (inom 1967 års gränser).
Men råder det inte diskriminering vad gäller köp av land och bostäder?
Kan inte palestiners bostäder i t.ex. östra Jerusalem bli ockuperade av sionistiska aktivister, med statens goda minne?
Hur är det med tillgången till vattenresurser?
Palestinernas politiska inflytande verkar vara minimal och Knesset har dessutom försökt begränsa detta minimala inflytande, eller?
Palestinerna är befriade ifrån värnplikt vilket gör försvaret
av den specifikt judiska staten till en enbart judisk angelägenhet, eller?
Det politiska klimatet i dagen israel är så högervridet att SD skulle närmast betecknas som suspekta vänsterextremister och motsvaras närmast av det israeliska "arbetarpartiet" i Israel. Detta borgar inte för något vettigt mångkulturellt samhällsklimat, eller?
Det finns alltså många frågor kring hur Israel fungerar som ett mångkulturelllt samhälle. Alla judar försvarar givetvis inte Israel och vissa är t.o.m, liksom jag, för en demokratisk enstatslösning.
Men om jag inte har misstagit mig så innebär den judiska identiteten ofta inte bara en samhörighet med det judiska folkets historiska lidande utan också ett speciellt förhållande till staten Israel, på gott och ont.