2010-04-30, 18:31
Medlem
bernankes avatar
Allt snack om Tech4Life och Tradera-bedrägeriet tas i den här tråden!

Sammanfattning:

Citat:
Ungefär i mitten av juli lägger Tradera-användaren Tech4Life (som sköts av ett par från Karlstad) plötsligt ut ett hundratal annonser på nya varor såsom mobiltelefoner, iPads, datorer, kameror etc på Tradera. Värdet på det annonserade uppskattas till från ett par hundratusen till uppemot en miljon kronor. Användaren har vid detta tillfälle närmare 900 positiva omdömen och bedöms som trovärdig.

En del personer börjar fatta misstankar när annonserna läggs ut, bland annat här på Flashback, framförallt på grund av följande:
  • Ändrad inriktning på försäljning - ett stort antal nya auktioner på stora belopp som alla avslutas samtidigt. Tidigare har säljaren, visar det sig, mest sålt prylar för småsummor (sitt eget bohag?).
  • Endast betalning direkt mot bankkonto godtas.
  • Lång påstådd leveranstid från utlandet (2-3 veckor).
  • Säljaren agerar som privatperson.
  • Varorna är nya och säljs till ett bra pris.
  • En del av säljarens positiva omdömen misstänks vara skentransaktioner som säljaren själv har arrangerat med hjälp av smurfkonton.
De första anmälningar om att det rör sig om bedragare skickas till Tradera redan innan de första auktionerna är avslutade, men Tradera väljer att inte vidta åtgärd. Traderas policy är nämligen att bara stänga ner konton om det lämnas många negativa omdömen på kort tid, trots att det i det här fallet var mer eller mindre uppenbart att att det rörde sig om bedragare. Samtidigt hårdmodereras Traderas eget forum, och alla kommentarer som gör gällande att det handlar om bedrägeri raderas.

Några köpare fattar tidigt misstankar och lägger negativt omdöme, men säljaren försöker lugna de misstänksamma med att varorna är på väg från Tyskland och att de kommer ifrån ett konkurslager. Vidare påstår säljaren att han inte kan lämna ut några kollinummer eftersom att detta inte finns i Tyskland - vilket visar sig vara lögn.

Säljaren kan fortsätta ostört med pågående auktioner ett tag till. De första polisanmälningarna görs.

Tillslut lägger en användare (A---O) bud på alla de sista auktionerna och räddar på så viss några från att drabbas.

Det finns tecken som tyder på att personerna bakom kontot har planerat att lämna landet med pengarna, närmare bestämt Teneriffa.

De misstänkta bedragarna heter Sören Forsdahl och Ylva Widerström och finns i Karlstad. Person- och bankuppgifter, bilder, telefonnummer och bedragarnas alias på andra sajter m.m. finns i tråden.

7/6-10: NWT rapporterar att bedragarna kan ha lämnat Sverige.

Mediabevakning:
http://www.nwt.se/karlstad/article748930.ece
http://www.dn.se/nyheter/sverige/int...dera-1.1145768
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7550843.ab
http://nwt.se/karlstad/article745360.ece
http://svt.se/2.22620/1.2091846/inte...rubrik_2091846

/mod
Senast redigerad av bernanke 2010-08-12 kl. 08:31.
Citera
2010-07-18, 01:22
Medlem
anre24s avatar
Tradera ater igen tagna med byxorna nere. Kolla anvandaren Tech4Life pa Tradera. Solklart bedrageri. Hur fan kan Tradera tillata honom salja for ca 100 000kr?!
Senast redigerad av bernanke 2010-07-31 kl. 10:49.
Citera
2010-07-18, 01:24
Medlem
anre24s avatar
Tigerone kan du kolla upp anvandaren Tech4Life pa Tradera. Maste vara bluff!
Citera
2010-07-18, 06:30
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Tradera ater igen tagna med byxorna nere. Kolla anvandaren Tech4Life pa Tradera. Solklart bedrageri. Hur fan kan Tradera tillata honom salja for ca 100 000kr?!

Tittade på tidigare auktioner personen har sålt senaste månaden där låg snittpriset på 20-30 kr och den dyraste 300 kr så förmodligen är det ett kapat konto eller så har han vunnit några hundra tusen och köpt in prylar som han säljer av med vinst, välj själv vad som låter rimligast
Senast redigerad av v50 2010-07-18 kl. 06:39.
Citera
2010-07-18, 10:31
Medlem
Citat:

Citat:
Leveranstid 1-2 veckor p.g.a import.

Verkar röra sig om dropshipping,
Skulle inte bjuda på något innan han etablerat sig ordentligt.
Finns många frågetecken , Tull, moms, företag?? , undviker konsumentköplagen osv.
Även om han skulle vara ärlig är det ju inte säkert att dennes leverantörer är det.
Hans första avslutade var för 10 dagar sedan så det är väl ingen som fått leverans än.
Skall bli roligt att se om det blir röda omdömen eller inte.
Citera
2010-07-19, 09:35
Medlem
Citat:

Tech4life omnämns nu på Traderas forum som bedragare , tydligen är det någon som i alla fall känner sig lurad.
Citera
2010-07-19, 16:56
Medlem
Oh nej!!

I torsdags kväll vann jag auktionen för en Nokia N900 och dagen därpå förde jag över 3000 kr. Dessa två Y**a W********m & S***n F******l som näms ligga bakom Tech4life hade närmare 900 positiva ömdomen sedan 2004-10-31, bombsäkert tänkte jag som var desperat efter en ny mobiltelefon.

Nu fyra dagar senare började jag ana misstankar då de senaste omdömerna som Tech4life har fått varit väldigt märkliga.

Så nu är det väl bara att hoppas på det otroliga, att jag får en avi från posten om att ett paket finns att hämta. Annars blev detta till en dyr historia för mig som studerande.

Är jag ensam om att befinna mig i ovisshet, eller är vi fler här på Flashback som vunnit deras elektronikauktioner och redan överfört pengar?

Ifall det rör sig om bedragare kanske det går att göra en gemensam anmälan? Det må vara förtidigt att uttala sig, jag menar, än har det ju bara gått ett par dagar sedan jag överförde pengar. Men vi kan ju ialla fall försöka samlas upp om vi är fler som blivit bedragna.

Fick ialla fall det här meddelandet ett dygn efter min inbetalning;

Citat:
Hej!

Detta är en bekräftelse på att vi mottagit din inbetalning.
Listan på beställningar skickas inom 3 dagar, varefter allt packas och skickas från Tyskland.
Vi sänder en ny bekräftelse när paketet är på väg till dig!

Hur som helst, får väl ta och hoppas på det bästa.
Senast redigerad av Rathgrithz 2010-07-19 kl. 17:40.
Citera
2010-07-19, 22:29
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rathgrithz
Oh nej!!

I torsdags kväll vann jag auktionen för en Nokia N900 och dagen därpå förde jag över 3000 kr. Dessa två Y**a W********m & S***n F******l som näms ligga bakom Tech4life hade närmare 900 positiva ömdomen sedan 2004-10-31, bombsäkert tänkte jag som var desperat efter en ny mobiltelefon.

Nu fyra dagar senare började jag ana misstankar då de senaste omdömerna som Tech4life har fått varit väldigt märkliga.

Så nu är det väl bara att hoppas på det otroliga, att jag får en avi från posten om att ett paket finns att hämta. Annars blev detta till en dyr historia för mig som studerande.

Är jag ensam om att befinna mig i ovisshet, eller är vi fler här på Flashback som vunnit deras elektronikauktioner och redan överfört pengar?

Ifall det rör sig om bedragare kanske det går att göra en gemensam anmälan? Det må vara förtidigt att uttala sig, jag menar, än har det ju bara gått ett par dagar sedan jag överförde pengar. Men vi kan ju ialla fall försöka samlas upp om vi är fler som blivit bedragna.

Fick ialla fall det här meddelandet ett dygn efter min inbetalning;

Hur som helst, får väl ta och hoppas på det bästa.

Jag tror han är en bedragare. Finns likheter mellan han o andra säljare som varit i farten och köpt billigt för att få upp omdömena. Är man så korkad och för över 3000kr i förskott så får man skylla sig själv. Men vi får hoppas att han INTE är en bedragare.
Citera
2010-07-20, 08:28
Medlem
Citat:
Jag tror han är en bedragare. Finns likheter mellan han o andra säljare som varit i farten och köpt billigt för att få upp omdömena. Är man så korkad och för över 3000kr i förskott så får man skylla sig själv. Men vi får hoppas att han INTE är en bedragare.

Nu börjar det dyka upp positiva omdömen på de dyra grejorna så tydligen har köpare fått sina leveranser.

Jag skulle inte köpa av dem i alla fall så länge de inte är reggade som företag,
vem vill hålla på och bråka med garantin direkt med tillverkaren.
Citera
2010-07-20, 09:21
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Nu börjar det dyka upp positiva omdömen på de dyra grejorna så tydligen har köpare fått sina leveranser.

Jag skulle inte köpa av dem i alla fall så länge de inte är reggade som företag,
vem vill hålla på och bråka med garantin direkt med tillverkaren.

Fast går du in och läser vilka omdömen de som gett positivt omdöme på dyra varor har fått så kommer du finna att de har fått ett par negativa och att deras konton är avaktiverade, läste i en tråd på sweclockers samt ett annat forum att dessa personer förmodligen är samma individ och att de har köpt/sålt åt varandra för att få upp antalet positiva omdömen. Testa googla på Tech4Life +tradera så hittar ni mer info där folk ifrågasätter dem.

Så jag tror det är en bluff, jag skulle inte köpa av den där säljaren.
Citera
2010-07-20, 09:49
Medlem
Tech4Life verkar ha väldigt snabba leveranser.

OMDÖME
>Bästa säljaren på Tradera snabb leverans ++++++++++++++++++++++++
>115618895: iPad 32GB Köpare: RebeccaA69(8)
>5500 kr 2010-07-18 12:32

Auktionen avslutades (troligen i förtid) 2010-07-18 12:31

AUKTION 115618895
>Högsta bud: 5500 kr
>Utropspris: 5499 kr

>Högste budgivare: RebeccaA69(8)
>Antal bud: 1 (Budhistorik)
>Starttid: 18 jul 02:13
>Sluttid: Avslutad (18 jul 12:31)

Håhå jaja...

/J
Citera
2010-07-20, 10:02
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyprus-Joe
Tech4Life verkar ha väldigt snabba leveranser.

OMDÖME
>Bästa säljaren på Tradera snabb leverans ++++++++++++++++++++++++
>115618895: iPad 32GB Köpare: RebeccaA69(8)
>5500 kr 2010-07-18 12:32

Auktionen avslutades (troligen i förtid) 2010-07-18 12:31

AUKTION 115618895
>Högsta bud: 5500 kr
>Utropspris: 5499 kr

>Högste budgivare: RebeccaA69(8)
>Antal bud: 1 (Budhistorik)
>Starttid: 18 jul 02:13
>Sluttid: Avslutad (18 jul 12:31)

Håhå jaja...

/J

Ja där kan man tala om expressleverans, men knappast trovärdigt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback