2010-07-30, 04:13
Medlem
BonusBacons avatar
Tjena!

Skulle behöva lite hjälp av kunniga personer inom inspelning med digitala trummor!

Ett exempel på hur jag menar:
http://www.youtube.com/watch?v=OzByDQqAI8Q

Vad för sorts program mm. behövs? Jag har en usb/midi kabel.
Citera
2010-07-30, 04:18
Medlem
Kristallpojkens avatar
~1.45min. Vem fan dämpar en digital cymbal ?

OnT: Jag vet faktiskt inte. Min polare spelade in med digitala trummor förut, kunde frågat han. Sen så är detta den sämsta Metallicalåten, period(!).
Citera
2010-07-30, 04:23
Medlem
BonusBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallpojken

OnT: Jag vet faktiskt inte. Min polare spelade in med digitala trummor förut, kunde frågat han. Sen så är detta den sämsta Metallicalåten, period(!).

Han ville nog få in lite känsla av akustiska trummor

Ok, fråga honom gärna! Nu var låten bara ett exempel på hur jag vill kunna spela in
Citera
2010-07-30, 04:48
Medlem
Isterpucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallpojken
Många cymbaler till digitala kit har en dämp-funktion, dock inte i hans fall.

Ett alternativ kan vara:
Koppla från modulens (lådans) MIDI out med din MIDI/USB-kabel till datorn och öppna valfritt inspelningsprogram med plugin-hantering (t.ex. Cubase), på så vis så kan du välja ljud i datorn genom t.ex. trum-plug-ins, dvs ett stort bibliotek med trumljud som man kan tilldela olika tangenter (eller trummor på kitet i det här fallet). Trummornas ljud kommer då att spelas upp i datorns högtalare.
Hoppas att jag har förklarat det hyfsat förståeligt.
Citera
2010-07-31, 03:30
Medlem
Nisques avatar
Det brukar väl också finnas ett hörlursjack som kan kopplas in i datorn. Men jag skulle föredra föregående skribents metod.
Citera
2010-07-31, 19:40
Medlem
BonusBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterpuck
Många cymbaler till digitala kit har en dämp-funktion, dock inte i hans fall.

Ett alternativ kan vara:
Koppla från modulens (lådans) MIDI out med din MIDI/USB-kabel till datorn och öppna valfritt inspelningsprogram med plugin-hantering (t.ex. Cubase), på så vis så kan du välja ljud i datorn genom t.ex. trum-plug-ins, dvs ett stort bibliotek med trumljud som man kan tilldela olika tangenter (eller trummor på kitet i det här fallet). Trummornas ljud kommer då att spelas upp i datorns högtalare.
Hoppas att jag har förklarat det hyfsat förståeligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nisque
Det brukar väl också finnas ett hörlursjack som kan kopplas in i datorn. Men jag skulle föredra föregående skribents metod.

Herregud jag kommer behöva tonvis med hjälp inom Cubase också. Jag har försökt med Cubase ett tag nu men jag förstår fortfarande inte. MIDIn kommer igenom Cubase men jag får inte fram något ljud och jag förstår inte hur man gör med trumplugins
Citera
2010-08-01, 04:09
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonusBacon
Herregud jag kommer behöva tonvis med hjälp inom Cubase också. Jag har försökt med Cubase ett tag nu men jag förstår fortfarande inte. MIDIn kommer igenom Cubase men jag får inte fram något ljud och jag förstår inte hur man gör med trumplugins
Hahha.
Cubase va det länge sedan man pulade med. Jag kör analogt jag. så tyvärr har jag inte nyttigt att komma med. Men det borde finnas ett kapitel i instruktionsboken (inte omanligt att läsa dem)..
Citera
2010-08-01, 04:19
Medlem
BonusBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisque
Hahha.
Cubase va det länge sedan man pulade med. Jag kör analogt jag. så tyvärr har jag inte nyttigt att komma med. Men det borde finnas ett kapitel i instruktionsboken (inte omanligt att läsa dem)..

Ok, vad menas med analogt?
Citera
2010-08-01, 07:04
Medlem
Nisques avatar
mikrofoner och mixerbord.. och att jag bara andvänder en stereoinput till datorn. Inget MIDItjafs..
Citera
2010-08-01, 16:12
Medlem
The Meatballs avatar
Saker du behöver för att utföra detta (förutom trummor, modul, midikabel etc)

Ljudkort som är tillverkad enbart för musikinspelning med ASIO-drivrutiner. Det är ljudkortet som omvandlar den digitala signalen till analog så du kan höra den. Ett vanligt ljudkort klarar oftast inte av detta tillräckligt bra, och du får fördröjningar (inte så stora, men märkbara). Har du riktigt tur så klarar datorns egna ljudkort av det, men det tvivlar jag på.

En DAW (digital audio workstation), typ Cubase.

Trumbibliotek, typ Ezdrummer, Addictive drums, Superior Drummer 2.0 (den sistnämnda är den absolut bästa).

Gå in i Cubase, skapa ett MIDI-spår. Under devices i verktygsfältet hittar du VST instruments, där hamnar alla dina installerade trumpluggar. Välj en. Gå tillbaka till MIDI-spåret. Där ser du att det står in och out. Under in så väljer du ditt digitala trumset, under out så väljer du trumpluggen. Sen är det bara att sätta igång och banka.
Senast redigerad av The Meatball 2010-08-01 kl. 16:17.
Citera
2010-08-01, 16:54
Medlem
BonusBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Saker du behöver för att utföra detta (förutom trummor, modul, midikabel etc)

Ljudkort som är tillverkad enbart för musikinspelning med ASIO-drivrutiner. Det är ljudkortet som omvandlar den digitala signalen till analog så du kan höra den. Ett vanligt ljudkort klarar oftast inte av detta tillräckligt bra, och du får fördröjningar (inte så stora, men märkbara). Har du riktigt tur så klarar datorns egna ljudkort av det, men det tvivlar jag på.

En DAW (digital audio workstation), typ Cubase.

Trumbibliotek, typ Ezdrummer, Addictive drums, Superior Drummer 2.0 (den sistnämnda är den absolut bästa).

Gå in i Cubase, skapa ett MIDI-spår. Under devices i verktygsfältet hittar du VST instruments, där hamnar alla dina installerade trumpluggar. Välj en. Gå tillbaka till MIDI-spåret. Där ser du att det står in och out. Under in så väljer du ditt digitala trumset, under out så väljer du trumpluggen. Sen är det bara att sätta igång och banka.

Jag ska följa detta råd när jag kommer hem senare! Tack!
Jag har Yamaha DTXplorer trummor... kändes ganska viktigt att nämna
Citera
2010-08-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonusBacon
Jag ska följa detta råd när jag kommer hem senare! Tack!
Jag har Yamaha DTXplorer trummor... kändes ganska viktigt att nämna

Använder du Yamahas egen trummodul så kan du inte välja vilken midinot som ska skickas ut. Jag fick köra en midimapper och mappa om hela trumsetet. Blev less på skitmodulen och bytte till en Alesis Dm5 istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in