2010-07-30, 00:35
Medlem
Druffsens avatar
Om man befinner sig i rymden, där det inte finns något motstånd som dragningskraft etc.
Kan man då nå en näst intill obegränsad hastighet om man nu går på att man har oändligt med bränsle, låt oss säga i en raket?

Min tanke går såhär, om man åker med raketen och ger järnet och gasar på till max, då måste väl bara hastigheten öka och öka tills, ja, jag vet inte men den kommer väl bara att öka och öka i hastighet eftersom det inte finns något som håller den tillbaka i rymden?
Låt oss säga att man färdas i 1k kilometer i timmen redan och gasar på, då måste ju farten öka relativt hela tiden? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2010-07-30, 00:38
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druffsen
Om man befinner sig i rymden, där det inte finns något motstånd som dragningskraft etc.
Kan man då nå en näst intill obegränsad hastighet om man nu går på att man har oändligt med bränsle, låt oss säga i en raket?

Min tanke går såhär, om man åker med raketen och ger järnet och gasar på till max, då måste väl bara hastigheten öka och öka tills, ja, jag vet inte men den kommer väl bara att öka och öka i hastighet eftersom det inte finns något som håller den tillbaka i rymden?
Låt oss säga att man färdas i 1k kilometer i timmen redan och gasar på, då måste ju farten öka relativt hela tiden? Eller är jag helt ute och cyklar?

I rymden finns dragningskraft från alla möjliga håll och kantar.
Men om det skulle vara så att man lyckades komma till en plats där det inte fanns någon form utav gravitation så skulle din teori hålla, ja, men tror inte att en sådan plats finns.
Citera
2010-07-30, 00:40
Medlem
UAAs avatar
Du kommer 'bara' komma upp i en hastighet som är oändligt nära ljusets. Allt eftersom du ökar i hastighet så kommer det krävas mer och mer energi för att accelerera massan.

Ljusets hastighet är universums hastighetsbegränsning för massa. I alla fall enligt nuvarande kunskap.
Citera
2010-07-30, 00:49
Medlem
Grejen är att i rymden, även fast du befinner dig på flera miljoners mil avstånd från närmaste planet så påverkas du av en minimal dragningkraft, och ju fotare och fortare du åker ju tyngre blir du (påverkas mer och mer av dragningskraften), och när du börjar närma dig ljusets hastighet ( jag säger närma dig, eftersom att det inte går att komma upp i ljusets hastighet enligt einsteins ekvationer om inte föremålet väger noll, som en foton, vilket är ljusets partiklar) så kommer du "Väga" nästan oändligt mycket, och närmaste svarta hål eller stjärna, även om den är nästan oändligt långt bort så kommer det suga in dig och döda dig direkt.
Citera
2010-07-30, 00:58
Medlem
Points avatar
Han målar ju upp ett scenario där det INTE finns motstånd eller dragningskraft. Om det nu är så eller inte i rymden är ointressant.

Efter vad jag har läst av teorierna och även praktiska försök så är ljuset det som färdas med högst fart, det vet alla, men det här kanske ni inte vet.

Man har mätt att ljusets hastighet är konstant ÄVEN om källan står still eller rör sig framåt. Det är ganska väsentligt i det TS frågar om.

Detta innebär att, även om du fyrar av en ficklampa från en raket så kommer ljuset inte färdas snabbare än om du stått still och tänt ficklampan.
Om man utgår ifrån det så finns det en övre tröghetslag som gör hastigheter över ljusets omöjliga.

Sedan är det nog så att din farkost aldrig kan färdas snabbare än vad raketens utblås maxar till.

Got the Point?
Citera
2010-07-30, 01:02
Medlem
SwAxXs avatar
Om du befinner dig i ett vakuum, utan några som helst krafter som påverkar dig kan detta hända. Tyvärr tvivlar jag på att det finns ett ställe som detta... Finns det inga krafter som bromsar dig kommer du bara öka hela tiden.
Citera
2010-07-30, 01:08
Medlem
Det du har är en hypotes, inte en teori. Det hade varit en teori om du hade en massa experimentellt evidens, modeller och förutsägelser om framtida fynd.

För att svara på din fråga så kommer ljusfarten vara en övre begränsning, eftersom sålänge din raket har massa kommer du behöva tillföra oändligt med energi för att nå den.
Citera
2010-07-30, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chadista
Grejen är att i rymden, även fast du befinner dig på flera miljoners mil avstånd från närmaste planet så påverkas du av en minimal dragningkraft ...
Det är massan som ökar. Det går åt energi för att accelerera en massa helt oavsett om man har någon gravitation (dragningskraft) eller ej. Det är därför avstånden till planeter inte spelar någon roll för den här hastighetsbegränsningen.
Citera
2010-07-30, 01:49
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwAxX
Om du befinner dig i ett vakuum, utan några som helst krafter som påverkar dig kan detta hända. Tyvärr tvivlar jag på att det finns ett ställe som detta... Finns det inga krafter som bromsar dig kommer du bara öka hela tiden.

Sluta sprida förbannad okunskap. Du har absolut ingen aning om vad du snackar om, och du har så otroligt mycket fel så du förtjänar inte ens att förstå varför.
Citera
2010-07-30, 02:21
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Du kommer 'bara' komma upp i en hastighet som är oändligt nära ljusets. Allt eftersom du ökar i hastighet så kommer det krävas mer och mer energi för att accelerera massan.

Ljusets hastighet är universums hastighetsbegränsning för massa. I alla fall enligt nuvarande kunskap.
Om man inte bekymrar sig om att åka hem (i rummet och i tiden) igen, så gör dock detta inte så mycket. Ju snabbare man åker, ju mindre tid går det åt att åka någonstans. Man kan alltid gasa och komma fram ännu 'fortare'. Man färdas inte bara i rummet utan även in i framtiden.
Citera
2010-07-30, 04:54
Medlem
Uhlvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chadista
Grejen är att i rymden, även fast du befinner dig på flera miljoners mil avstånd från närmaste planet så påverkas du av en minimal dragningkraft, och ju fotare och fortare du åker ju tyngre blir du (påverkas mer och mer av dragningskraften), och när du börjar närma dig ljusets hastighet ( jag säger närma dig, eftersom att det inte går att komma upp i ljusets hastighet enligt einsteins ekvationer om inte föremålet väger noll, som en foton, vilket är ljusets partiklar) så kommer du "Väga" nästan oändligt mycket, och närmaste svarta hål eller stjärna, även om den är nästan oändligt långt bort så kommer det suga in dig och döda dig direkt.

Har rätt. Och jag vet att det inte är det TS frågar om men varför fantisera om något fantasiställe där dragningskraft inte exizterar? Det finns ju inte?! Det är ju som att fantisera om att ljusets hastighet inte var universums max hastighet.
Citera
2010-07-30, 05:08
Medlem
Enligt vad man tror sig veta, finns ingen hastighetsbegränsning. För den utomstående betraktaren rör sig inte farkosten snabbare än ljuset men från besättningens perspektiv är accelerationen konstant om framdrivningskraften och farkostens massa är konstant. - Men stjärnan man tänkte sig till, har kanske slocknat innan man kommit fram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in