Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-07-29, 22:15
Medlem
The-Stigs avatar
tjena!

problem: köpt en sprillans dator med inbyggt trådlöst nätverkskort. En m9860sc med windows sju.

när jag ska ansluta till det trådlösa nätverket så kommer det upp att det är fel pin kod till routern, när man ansluter med Wpa-personal ( som de bägge två andra datorena ansluter med ) så kommer det upp ett rött kryss vid nätverksmenyn och det står nåt i stil med att nätverksinställningarna på datorn inte uppfyller nätverkets krav. ( och därför så antar jag att här är problemet eftersom två andra datorer fungerar med samma router, dessa två andra datorer är liknande datorer som den jag har köpt.)

jag har jämfört lite men kan inte hitta några nätverksinställningar som skiljer från dom andra två datorerna, så vad kan det vara? jag kan ansluta via kabel ( som nu ) men det är mer praktiskt för mig att ansluta via det trådlösa.

har även ringt till Hp support och kom till nån bög som inte trodde nätverket funka på dom andra datorerna och att jag därför skulle reseta routern. ( nåt som inte kommer att hända eftersom det inte är fel på den. )

ideer? tips? nånting?

mvh
Citera
2010-07-29, 22:25
Medlem
vonOlofs avatar
Det är inte så att du har lagt in MAC-adressfiltrering i routern och sedan gammalt släppt in de tidigvarande maskinerna, men nu inte den nya?
Citera
2010-07-29, 22:47
Medlem
The-Stigs avatar
nej, ska dubbelkolla nu när du säger det men är 99.9 procent säker på att jag inte gjort det.

mvh
Citera
2010-07-29, 22:55
Bannlyst
har exakt samma problem på min dator och har hållt på i 4 dagar börja tröttna nu hoppas det kommer en lösning här
Citera
2010-07-29, 23:37
Medlem
The-Stigs avatar
men kolla, då är vi två

har hunnit ringa hp support nåra gånger. dom håller med och säger att det är ett inställningsfel i datorn.

har hållit på sen i tisdags
Senast redigerad av The-Stig 2010-07-29 kl. 23:48.
Citera
2010-07-30, 02:33
Medlem
globbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Stig

mvh

Fick samma problem för några dagar sedan då jag laddade ner en ny update från Windows till windows defender har jag för mig.
Gjorde en systemåterställning så den senaste updaten försvann och kunde då ansluta igen.
Denna gången gick det att ladda ner updaten utan problem av någon anledning.

Testa och se, funkade ju för mig.
Citera
2010-07-30, 03:54
Medlem
hasenfrasens avatar
https://www.flashback.org/sp22542997
Citera
2010-07-30, 19:12
Medlem
The-Stigs avatar
jag har gjort en systemåterställning - inget hände.
jag har prövat att ta bort nätverksplatsen minst 20 gånger.

dock så installerade datorn någon uppdatering när jag stängde av den igårkväll så ska testa senare ikväll och se ifall det hjälpte.

norton är borttaget från datorn.
frågan är vad som är värre? norton eller ett virus?

hasenfrasen: jag fattar inte om du är ironisk i ditt inlägg om att jag informerar om att det är windows sju på datorn, men det står i rubriken iallafall ( jag är trött )

det är telia osäker surf tror jag.
Citera
2010-07-30, 21:23
Medlem
hasenfrasens avatar
Alltså inlägget jag länkade till var i en annan tråd där frågeställaren varken hade angivit operativ eller hårdvara. Svaret var det väsentliga, dvs att radera anslutningen för att komma runt W7's buggar.

Har du installerat att valfria uppdateringar som kommit med Windows Update?

Ditt nätverkskort och/eller drivare har förmodligen problem med WPS http://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Protected_Setup (eller att du blandar ihop PIN med lösenord) - så en lösningen kan förmodligen vara att avaktivera WPS i routern och istället köra med gamla vanliga WPA/WPA2.

Telia-Osäker-Surf kan blockera port 53 DNS-uppslag som gör att du inte får någon anslutning. Det går att konfa F-Secure så att det inte blockerar detta men det krävs lite grottande. Kortfattat, välj "standard" på inställningarna istället för "custom".
Senast redigerad av hasenfrasen 2010-07-30 kl. 21:25.
Citera
2010-08-23, 00:05
Medlem
The-Stigs avatar
ingen med nya ideer?

jag har installerat uppdateringar och har raderat anslutningen men det blir ingen skillnad.
Citera
2010-08-23, 01:07
Medlem
hasenfrasens avatar
Vad använder du för antivirus och brandvägg? Vad säger Superantispyware om din dator?
Citera
2010-08-23, 07:41
Medlem
Det finns väll olika hastigheter på trådlösa. B, G, G+ och N eller liknande. Kan det vara något?

Hoppas det går bättre för dig än för mig där min gamla router tydligen vägrar ge ip nr eller något enligt en av datorerna. Hemma hos andra får jag alla bärbara att funka direkt utan problem.

Nåja, Trådlös är ändå för långsam och opålitlig för min smak.
Senast redigerad av panpo98 2010-08-23 kl. 07:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in