2010-07-29, 17:52
Medlem
Jag har sökt runt på nätet och de flesta sidor säger att en mäklarfirm tar runt 3% i provision för ett objekt. Av provisionen får sedan den enskilda mäklaren som utfört jobbet mellan 20-30%.

Låt säga att ett objekt säljs för 2,5 milj. 2,500,000 x 0,03 = 75,000

75,000 x 0,2 = 15,000

Är det orimligt att tro att en mäklare kan sälja runt 6 objekt på en månad? Givetvis varierar ju priserna på objekten. Men med denna kalkyl och sex sålda objekt är det en lön på 90,000 före skatt i månadslön.

Är jag högt uppe och svävar i det blå? Isåfall, vad är det jag inte tar med i beräkningarna?

-------------------

Jag lägger också in en bonusfråga. Tror ni arbetsgivare värdesätter mäklare som är en kandidat i finans bredvid mäklarexamen?
Citera
2010-07-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lanazz
Jag har sökt runt på nätet och de flesta sidor säger att en mäklarfirm tar runt 3% i provision för ett objekt. Av provisionen får sedan den enskilda mäklaren som utfört jobbet mellan 20-30%.

Låt säga att ett objekt säljs för 2,5 milj. 2,500,000 x 0,03 = 75,000

75,000 x 0,2 = 15,000

Är det orimligt att tro att en mäklare kan sälja runt 6 objekt på en månad? Givetvis varierar ju priserna på objekten. Men med denna kalkyl och sex sålda objekt är det en lön på 90,000 före skatt i månadslön.

Är jag högt uppe och svävar i det blå? Isåfall, vad är det jag inte tar med i beräkningarna?

-------------------

Jag lägger också in en bonusfråga. Tror ni arbetsgivare värdesätter mäklare som är en kandidat i finans bredvid mäklarexamen?

Jag tror att dina beräkningar låter ganska rimligt, däremot tror jag att det är relativt svårt att sälja 6 objekt á 2,500,000kr. Det finns säkerligen andra kostnader som ska räknas in.
När det gäller din "bonusfråga", så värdesätter givetvi mäklare som har en kandidat i finans. Du får kanske får lite annorlunda arbetsuppgifter jämte dina vanliga. Däremot tror jag inte det leder till något lönelyft, för att finanskandidaten hjälper dig förmodligen inte att sälja fler hus.
Citera
2010-07-29, 18:11
Medlem
Tack för ett bra svar.

Givetvis förstår att jag priserna beror på många olika faktorer som läge, stad o.s.v.

Vad är det för andra kostnader du tänker på? Kostnader som dras av firma-provisionen innan provisionen betalas till mäklaren? Typ annons- och omkostnader rörande det aktuella objektet?

Min största fundering ligger i huruvida sex objekt är mycket eller lite för en mäklare under en månad. Låt säga att man jobbar med bostadsrätter i innerstan i Stockholm borde ett ungefärligt pris på 2,5 miljoner vara ganska genomsnittligt.

Vad gäller finanskandidaten var det bara just en bonus om det skulle uppskattas av arbetsgivarna. Den har jag mest för min egen del rent privatekonomiskt och eventuellt som skyddsnät om mäklarbranschen skulle rasa radikalt.
Citera
2010-07-29, 18:44
Medlem
Det har ett tag nu skrivits om att massor med folk läser till mäklare, så att det kanske kommer pressa ner lönerna framöver, men jag vet inte.

Det växer även fram tjänster där bostäder säljs med fast mäklararvode och tjänster där säljaren kan göra en stor del av säljprocessen själv mm. Dessa saker kan eventuellt pressa mäklarlönerna nedåt.

Varför betalar fastighetsmäklarfirmorna så bra egentligen, när många säkert skulle arbeta för halva lönen? I de flesta branscher betalar ju arbetsgivarna sällan mer än de behöver.

Är det gott om arbetslösa fastighetsmäklare nu?
Citera
2010-07-29, 18:57
Medlem
Har en bekant som nyss fått första jobbet, lön första månaden blev 80 tkr brutto.

Det här är en person med kontakter som fick jobb och möjlighet att sälja bra objekt direkt från start.

Men visst, är man av rätt virke och får tag på bra objekt så är det ingen omöjlig kalkyl.
Citera
2010-07-29, 19:15
Medlem
Suggans avatar
Tja!

Jag är blivande mäklare. Detta är vad jag har hört.

2,5 Mkr * 0,03 = 75 000kr
75 000kr * 0,2 (20% till mäklaren) = 15 000kr
15 000kr * 0,8 (25% moms) = 12 000kr
12 000kr * 0,7 (30% skatt) = 8400kr

Så Mäklaren får 8400kr i handen, de som säljer bostadsrätter får klart mindre då ett arvode ligger på 2,25-2,5%.

Hur som...om det är någon som VERKLIGEN är helt 100% på hur man räknar fram det...tell me!
Citera
2010-07-29, 19:16
Medlem
Suggans avatar
Angående hur många objekt man kan sälja på en månad...varierar stort beroende på arbetsinsats. Att bolla med 5 objekt i månaden är lagom...mer därtill börjar bli jobbigt...men o andra sidan hoppas man väl att det syns i lönekuvertet.

60h/vecka är inte ovanligt som Mäklare.
Citera
2010-07-29, 21:12
Medlem
Benganiolos avatar
Kan inte svara på topic men har två bloggar att dela med mig av som kanske kan ge intresserade en inblick i yrket!

Fastighetsbyråns >> http://maklarvardag.blogspot.com/ (MYCKET läsvärd)

Svenskfast >> http://rekrytering.svenskfast.se/
Citera
2010-07-29, 22:07
Medlem
nostashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suggan
Tja!

Jag är blivande mäklare. Detta är vad jag har hört.

2,5 Mkr * 0,03 = 75 000kr
75 000kr * 0,2 (20% till mäklaren) = 15 000kr
15 000kr * 0,8 (25% moms) = 12 000kr
12 000kr * 0,7 (30% skatt) = 8400kr

Så Mäklaren får 8400kr i handen, de som säljer bostadsrätter får klart mindre då ett arvode ligger på 2,25-2,5%.

Hur som...om det är någon som VERKLIGEN är helt 100% på hur man räknar fram det...tell me!

Har en kompis som är mäklare och det verkar stämma med din uträkning, men man få slå ut det på tio månader i och med att knappt säljs något under sommaren och julen.

6 dagars arbetsvecka 10-12 timmar per dag, slå ut det och det blir en dålig timpennning. Nä tacka vet jag att vara kontorsnisse
Citera
2010-07-29, 22:57
Medlem
Jthunderas avatar
Fan! Skrev ett långt inlägg men skiten kraschade...

Kort version:

Jag rekommenderar inte mäklare idag. Satsa på säljare av kapitalprodukter mellan företag.

Mäklare har:

Ingen fast lön.
Inga förmåner.
Kassa arbetstider.
Dålig lön.
Ingen makt mot uppdragsgivaren (Byrån) i de flesta fall.
Stenhård konkurrens.
Väldigt känslig bransch.
Dåliga framtidsutsikter. (EU reglerar bort budgivning)
Citera
2010-07-29, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Dåliga framtidsutsikter. (EU reglerar bort budgivning)

Intressant. Jag vet inte hur det fungerar i andra länder, men så som det fungerar i sverige verkar t.o.m fått ett uttryck, s.k swedish auction.

Det är ju lätt att tro att det fungerar likadant i alla andra länder, men så verkar det inte vara.

https://www.flashback.org/t777626

Vad är det som är så fel med att samtliga intressenter lägger sina bud i varsitt kuvert så får sedan den med högsta budet köpa lägenheten. Kanske blir det så i sverige också. Jag har en känsla att swedish auction hjälper till att driva upp priserna, och man kan ju fundera på vem, vilka det gynnar i längden.

" I USA används den föråldrade "asking price"-metoden där det begärda priset anges med prutmån"

"Eftersom "Swedish auction" kräver 60 arbetstimmar i stället för 15 för "asking price", måste antalet mäklare öka från 6 313 till 20 000"

http://di.se/Default.aspx?pid=49049__ArticlePageProvider
Senast redigerad av internet 2010-07-29 kl. 23:36.
Citera
2010-07-30, 14:32
Medlem
Bob-Dylans avatar
Jag har en fråga här som är lite OT, jag har jobbat med direktförsäljning i 3 år och har varit i lite olika branscher men med genomgående väldigt bra resultat. Hur viktigt är det som mäklare att ha en säljande personlighet, eller för den delen veta lite om hur man säljer? En sak har jag snappat upp på hemnet.se och de är de ljuva annonserna de skriver, men det är inte riktigt det jag syftar på.

Vad är det för utbildning man går för att bli mäklare? Vet att jag har en avlägsen bekant som går någon "mäklarlinje" någonstans i norrland som var på 2 år. Berätta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in