2010-07-29, 16:07
Medlem
korqs avatar
Hello, behöver lite hjälp med nätverket på en utav mina servrar efter en flytt.
Förut har jag kunnat köra med DHCP och fått ett ip tilldelat till mig, men nu efter byte av ISP (BBB) så har det börjat fucka.
Min webserver får ip tilldelat av DHCP men min andra server skiter det sig totalt med.

Har testat att ta bort mac-adressen från /etc/udev/rules.d/z25-persistent-net.rules och kört en restart på /etc/init.d/networking men utan resultat ( Detta var det som hjälpte mig när jag fixade webservern, dock hette filen 70-persistent-net.rules då.

Hjälp bitte, vet inte riktigt vart jag ska börja.

Dessutom, när jag connectar till mitt externa ip eller en domän som är pekad mot ip't så kommer jag automatiskt till routern. Det är ju något störande enligt mig, går det att göra nåt åt tro?

EDIT: Såg inte tråden om problem för linux, frågar där också. Mod kan låsa tråden om så önskas.
Citera
2010-07-30, 10:48
Medlem
mstmtas avatar
Jag förstår inte riktigt hur du menar... Du får IP från ISP via DHCP, ok. Har du ett eller flera IP? Om du har datorn hemma får du antagligen bara ett IP av din ISP. Har du den i en serverhall kan du få flera. Är det routern som får IP via DHCP och du har problem med att sätta IP på ditt LAN?

Surfa in på ditt IP via en proxy (hidemyass.com tex). Då SKA du inte få upp router-login.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in