2010-07-29, 15:57
Medlem
Downtaker2s avatar
Jag formaterade om datorn för ett tag sedan och tänkte att en regnig dag som denna vore perfekt för lite gaming. Installerade Battlefield: BC2 och började lira, men efter fem minuter så börjar jag få ett extremt delay, alltså inte lagg utan delay på kanske 3-4 sekunder på allt jag gör. Testade att starta om datorn men problemet dök upp igen efter ca 5 minuter (tills dess fungerar det strålande). Så jag bestämmer mig för att installera Counter-strike och kolla om det fungerar bättre, men även här stöter jag på samma strul och det är helt omöjligt att spela. Pingen verkar det inte vara något fel på och jag har inga andra processer på i bakgrunden.

Nu har jag precis hoppat ur CS och märker att även här har delayet följt med och det tar ca en halv sekund för bokstäverna jag skriver att dyka upp på skärmen.

Kan tillägga att dessa spel inte har varit några problem tidigare, och min dator är rätt så up to date. Har nyaste grafikdrivrutinen så det borde inte vara något knas. Extremt jobbigt. Någon som har någon aning om vad detta kan bero på?
Citera
2010-07-29, 15:59
Medlem
Börja med att se till att alla nödvändiga drivers är installerade och uppdaterade.
Citera
2010-07-29, 16:02
Medlem
Downtaker2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infection
Börja med att se till att alla nödvändiga drivers är installerade och uppdaterade.

Det skall de vara.
Citera
2010-07-29, 16:08
Medlem
Jag hade ett liknande problem när en av mina datorer var extremt överhettad..
Kollat temperaturerna och dammsugit datorn?

Dom gångerna jag har haft delay har det ofta varit för att datorn inte riktigt orkar prestera vad dem borde prestera.

Alltså kan både vara hård och mjukvaru relterat jag skulle börja med att kolla att alla drivers är installerade.

Sedan kolla hur mycket skit som ligger fysiskt i datorn.

Sedan eventuellt kolla om något äter upp allt minne i datorn.

Skulle väll även möjligtvis kunna vara en dålig piratversion som är installerad? xD
Citera
2010-07-29, 16:11
Medlem
Downtaker2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infection
Jag hade ett liknande problem när en av mina datorer var extremt överhettad..
Kollat temperaturerna och dammsugit datorn?

Dom gångerna jag har haft delay har det ofta varit för att datorn inte riktigt orkar prestera vad dem borde prestera.

Alltså kan både vara hård och mjukvaru relterat jag skulle börja med att kolla att alla drivers är installerade.

Sedan kolla hur mycket skit som ligger fysiskt i datorn.

Sedan eventuellt kolla om något äter upp allt minne i datorn.

Skulle väll även möjligtvis kunna vara en dålig piratversion som är installerad? xD

Okej, jag har också funderat på om det kunde vara överhettning. Ska öppna upp och kika in, kanske damsuga lite- återkommer.

Jag märkte dock att processorn utnyttjar 100% av sin kapacitet inne på task manager när jag är inne i spelen. Vet inte om det brukar vara så?

Nej, spelen är köpta, så de är original
Citera
2010-07-29, 16:16
Medlem
Om processorn ligger på 100% så är det antingen överhettning eller något jävligt tungt som körs ;p

Lista vilka tunga processer som körs! Om inte städandet hjälper dvs ^_^
Citera
2010-07-29, 16:51
Medlem
Bookes avatar
Installera grafikkortsdrivers!
Kolla så att cpun inte är skit varm
Kolla så att gpun inte är skit varm
Citera
2010-07-29, 17:09
Medlem
Downtaker2s avatar
Jag öppnade upp och damsög lite. Märkte att det satt ganska mycket damm vid processorn som jag rensade bort. Testade att spela, men problemet kvarstår... Detta är temperaturen och de processer som körs.

http://tinypic.com/r/6ent5x/3

Är detta normal värme eller för varmt? Ska kika GPU'n också.
Citera
2010-07-29, 20:38
Medlem
Downtaker2s avatar
Har kollat GPU temperaturen nu också. Den ligger på ca 80 i vila och steg väll si sådär 5-6 grader när jag spelat i 5 minuter och delayen börjar. Är det normaltemperatur? Har ett Radeon HD 4870.
Citera
2010-07-30, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Downtaker2
Har kollat GPU temperaturen nu också. Den ligger på ca 80 i vila och steg väll si sådär 5-6 grader när jag spelat i 5 minuter och delayen börjar. Är det normaltemperatur? Har ett Radeon HD 4870.

Ja vi kan garanterat säga att din GPU inte mår allt för bra :P
Jag får ångest när min GPU går över 55 grader, försök se ifall du kan kicka igång lite mer kylning via bios - power settings.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in