2010-07-28, 22:52
Medlem
Känner som grammatiken är på tok, eller är jag för trött bara. Vilket är det?

"Fast handlingen utspelar sig på ett slott i 1600-talets Danmark, kommer folk gripas av den ädelsinnade prins Hamlet [b]som av sin fars vålnad blivit ålagd att hämnas hans baneman."[/B]
Citera
2010-07-28, 22:59
Medlem
lendrygghs avatar
Såg inget grammatiskt fel i den meningen?
Citera
2010-07-28, 23:02
Medlem
Liebes avatar
inte jag heller. Va e grejjen med att farsans spöke vill att du hämnas han som mördat honom?
Citera
2010-07-28, 23:10
Medlem
MonkeyPlas avatar
Jo det kan inte vara helt rätt. Det är ju fadern som skall hämnas (i betydelsen bli hämnad). Vilket skall ske på så sätt att Hamlet blir sin faders hämnare genom att hämnas (i betydelsen utkräva hämnd) av/på banemannen.

"som av sin fars vålnad blivit ålagd att utkräva hämnd av/på faderns baneman" borde vara korrekt, men en smula styltigt.
Citera
2010-07-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skommet

"Fast handlingen utspelar sig på ett slott i 1600-talets Danmark, kommer folk gripas av den ädelsinnade prins Hamlet som av sin fars vålnad blivit ålagd att hämnas hans baneman."

Fullständigt korrekt svenska. Gissar att både MonkeyPla och skommet tycker meningen låter konstig för att de inte helt behärskar bruket av "sin" och "hans".
Citera
2010-07-28, 23:50
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Fullständigt korrekt svenska. Gissar att både MonkeyPla och skommet tycker meningen låter konstig för att de inte helt behärskar bruket av "sin" och "hans".
Alltså, det kan säkert vara grammatiskt korrekt. Men så som meningen står kan den väl knappast ha den avsedda betydelsen.

Att "hämnas X" betyder ju att man ska hämnas på Y för något Y åsamkat X.
Det är ju fadern som skall hämnas (alltså bli hämnad genom att Hamlet dräper banemannen) och faderns baneman som skall drabbas av hämnden (genom att bli dräpt av Hamlet).

Som meningen står nu innebär den (väl?) att det som ålagts Hamlet är att till banemannens "förmån" utkräva hämnd av en här icke-nämnd part?
Citera
2010-07-29, 00:12
Medlem
johanness avatar
kanske vore ett "dennes" på plats i st f "hans"? jag vet inte riktigt hur det förhåller sig med det där.
Citera
2010-07-29, 00:41
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Alltså, det kan säkert vara grammatiskt korrekt. Men så som meningen står kan den väl knappast ha den avsedda betydelsen.

Att "hämnas X" betyder ju att man ska hämnas på Y för något Y åsamkat X.
Det är ju fadern som skall hämnas (alltså bli hämnad genom att Hamlet dräper banemannen) och faderns baneman som skall drabbas av hämnden (genom att bli dräpt av Hamlet).

Som meningen står nu innebär den (väl?) att det som ålagts Hamlet är att till banemannens "förmån" utkräva hämnd av en här icke-nämnd part?

Jag håller helt med. Hamlet ska hämnas sin far eller hämnas på hans baneman.

Red.: Eller (för) sin fars död, i enlighet med Halmgubben, om man inte ska begränsa sig till personer.
Senast redigerad av Kryžininkas 2010-07-29 kl. 01:11.
Citera
2010-07-29, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skommet

"Fast handlingen utspelar sig på ett slott i 1600-talets Danmark, kommer folk gripas av den ädelsinnade prins Hamlet [b]som av sin fars vålnad blivit ålagd att hämnas hans baneman."[/B]
En snabb titt på SAOB Online ger att med ordet "hämnas" borde meningen varit [...] hämnas hans död på hans baneman.

Svanhilds död hämnas på Konung Jormunrek af bröderna Saurle och Hamder. GEIJER Sv FolkH 1:48 (1822)
Citera
2010-07-29, 10:10
Medlem
avonleanys avatar
Jag tror att "johannes" har rätt, är dock inte helt säker.

Vem är det egentligen ordet framför baneman syftar på?

...sin baneman (sin = prins Hamlet)

...hans baneman (hans = okänd person)

...dennes baneman (dennes = Hamlets farsa?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in