Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-28, 22:35
Medlem
Okej, kort sagt. Datorhanterin->Disk Hantering säger att min C: partition är 232,79GB, medans "Egenskaper för Lokal Disk" säger att den är 95,7GB. Hårddisken i sig är 301GB (320Gb).

Så, ännu kortare sagt; Jag har 137,09GB jag inte kan använda.

Någon som haft ett liknande problem? Jag hade hoppats på att någon skulle kunna berätta om något sätt att skriva om en NTFS partitions tabell utan att skada vare sig MBR eller de individuella partitionerna?.. Så kanske jag slipper att betala 2399kr för att slippa installera om datorn... Igen.

Här är en PrintScreen på problemet:
http://i28.tinypic.com/4uufj4.jpg
Senast redigerad av Frag_Wurm 2010-07-28 kl. 22:41. Anledning: Missade att bifoga en länk till PrintScreen.
Citera
2010-07-29, 00:46
Medlem
X_surfers avatar
Hmm...

Jag skulle tro att felet snarare ligger i filsystemet börja med att köra

chkdsk c: /R från kommandotolken (tänk på att välja kör som administratör om du kör Vista/Windows 7)

Skulle inte det hjälpa så kan du manipulera dina partitionstabeller, med TestDisk.

Men se för i h-vete till att vara försiktig!!!
Du riskerar dataförluster så det sjunger om det, om du gör bort dig, skriv gärna ner vilka värden du ändrar.
Citera
2010-07-29, 01:55
Medlem
chkdsk har jag kört redan, den hittade mycket riktigt vissa felaktiga nodes men det var från tidigare installations reparationer (Bara j som alltid får dåliga erfarenheter av Windows Reparations Konsol?)

Jag provade att ändra storleken på partitionen via Parted Magic (Linux live dist.) utan resultat då den säger att partitions tabellen inte är åtkomstbar.

Jag har haft funderingar på att redigare partitionstabellen manuellt, men efter noggrant övervägande (och lite övertygande på Microsoft) har jag kommit fram till att det antagligen är lika bra att installera om Windows istället. Jag gjorde misstaget att installera Windows först, sedan FreeBSD.

Och under installationen valde fel alternativ och skrev över BCD, därav var jag tvungen att reparera min Windows installation och någonstans under den färden råkade antagligen Windows merga min FreeBSD slice och Windows partitionen.

Better safe than sorry right?

Tack hur som helst för responsen X_surfer, och inte minst för tipset på mjukvara! Visste inte om något direkt program som kunde hjälpa för manuell partitions redigering utan har alltid förlitat mig på en SATA till USB adapter och Hex Workshop!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in