2010-07-28, 22:13
Medlem
Laxermedels avatar
Jag är 19 bast, och har ett å kvar på gymnasiet, och jag känner mig helt enkelt inte mogen för att ta stora risker med aktier och fonder osv. Så, jag sparar bara på banker och liknande, som skyddas av statens insättningsgaranti.

Fick råd av många att bara låsa mina pengar i ett år, då vi förmodligen är ute ur finanskrisen och högre ränta är att vänta av alla banker osv. Från och med igår låste jag mina pengar till BlueStep Finans i ett år på 3%. Jag är lite nyfiken, då jag inte var aktiv som jag är nu, vad kan man förvänta sig för ränta på sånt här säkert sparande i den kommande högkonjunkturen?

Kortfattat: Vad kommer räntan bli för säkert sparande dom kommande åren?
Citera
2010-07-28, 22:25
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Jag är 19 bast, och har ett å kvar på gymnasiet, och jag känner mig helt enkelt inte mogen för att ta stora risker med aktier och fonder osv. Så, jag sparar bara på banker och liknande, som skyddas av statens insättningsgaranti.

Fick råd av många att bara låsa mina pengar i ett år, då vi förmodligen är ute ur finanskrisen och högre ränta är att vänta av alla banker osv. Från och med igår låste jag mina pengar till BlueStep Finans i ett år på 3%. Jag är lite nyfiken, då jag inte var aktiv som jag är nu, vad kan man förvänta sig för ränta på sånt här säkert sparande i den kommande högkonjunkturen?

Förutsatt att det blir en högkonjunktur, uppemot 5-6 % beroende på hur länge du vill låsa skulle jag gissa på.
Citera
2010-07-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel

Om ca: 5år kan jag tänka mig att du skulle få drygt 6% i ränta hos Bluestep baserat på riksbankens prognoser.

Jag tror liksom riksbanken på ganska jämna ökningar med ca: 0,6% / år.
Citera
2010-07-28, 23:41
Medlem
Gissar också på att räntan kommer att toppas vid 5-6%
Vi har inte haft höga räntor på väldigt länge och den lär knappast stanna där särskilt länge den här gången heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in