2010-07-28, 11:00
Medlem
Prometeuss avatar
Det här var verkligen en svårplacerad tråd.

Jag undrar var man kan engagera sig för att förespråka vetenskap och bekämpa vidskepelse, konspirationsteorier och pseudovetenskap. Tänk Penn & Teller eller James Randi.
Föreningen för forskning och folkvett verkar rätt, men å andra sidan inte speciellt aktiv.

En mod som kommer på ett bättre ställe för tråden får gärna flytta den.
Citera
2010-07-28, 11:04
Medlem
Paulles avatar
Låter som att du skulle vilja engagera dig i någon sorts skeptikerrörelse eller liknande, kolla in Vetenskap och Folkbildning (Vof) eller Humanisterna.

Jag kan även rekommendera podcasterna The Skeptics' Guide to the Universe och Point of Inquiry som behandlar just det du söker.

James Randi förekommer då och då på Skeptics' Guide.
Citera
2010-07-28, 11:47
Medlem
hatlogikers avatar
Om man vill vara lite mer aktiv än vad vof tycks vara så kanske man bör försöka hitta några skeptiska eldsjälar i sitt närområde, det underlättar ju avsevärt om man bor i en större stad. Det finns ett antal ganska aktiva (läs: som skriver flitigt) skeptiker på flashback, och så finns det sådana som jag som inte riktigt har kompetensen, skrivförmågan eller tålamodet att kunna bidra på ett konstruktivt sätt.

Om du hade lagt tråden i Paranormala fenomen, ockultism och ufologi så finns kanske risken att den skulle bombas sönder av "believers".

Jag hade själv varit intresserad av att aktivera mig skeptiskt, men då jag bor i en rövhåla så är det nog större sannolikhet att jag skulle finna guld i min toalett än att finna aktiva skeptiker där.
Senast redigerad av hatlogiker 2010-07-28 kl. 11:51.
Citera
2010-07-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paulle
Låter som att du skulle vilja engagera dig i någon sorts skeptikerrörelse eller liknande, kolla in Vetenskap och Folkbildning (Vof) eller Humanisterna.
Humanisterna verkar vara alltför antireligiösa för min smak. De verkar tro att alla religiösa/troende är hjärntvättade bokstavstroende tomtar som anser att den viktigaste "sanningen" är att jorden och dess invånare skapades på sju dagar för 5000 år sedan.
Citera
2010-07-28, 19:18
Medlem
piotrrs avatar
Välkommen till Vetenskap och Folkbildning. Om du inte tycker att vi gör nog, fundera över vad du skulle vilja göra så kanske vi kan hjälpa dig göra det ändå. Ett par tusen medlemmar och en föreningskassa kan göra underverk för goda idéer.
Citera
2010-07-28, 19:29
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piotrr
Välkommen till Vetenskap och Folkbildning. Om du inte tycker att vi gör nog, fundera över vad du skulle vilja göra så kanske vi kan hjälpa dig göra det ändå. Ett par tusen medlemmar och en föreningskassa kan göra underverk för goda idéer.
Tack, ni ingår fortfarande i mitt urval av möjliga föreningar

Till er andra: Ta ert tjafs nånstans som inte är i min tråd, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in