Citat:
Ursprungligen postat av getoffmylawn
Jag spelar säkert gitarr ca 20 min om dagen, har väl spelat ett år kanske. Om jag dör tidigt under en runda QL så plockar jag fram den. Tänker jag efter så spelar jag typ fem olika saker helatiden, märker att jag aldrig försöker spela något nytt. Det känns som att det går från enkla Creedencelåtar till lite Silverstein picking (lätta och underhållande fingerspellåtar :3). Sen efter det känns det som svårighetsgraden tar ett jätteleap liksom, typ Stairway to Heaven. Känns som att jag bara hittar för lätta eller för svåra låtar.
Det med rösten kan jag hålla med om, har märkt att om man tar i så är det lättare att bryta spärren. Sjunger jag lite för mig själv bara så kan jag knappt gå upp, men tar man i så.. Grejen är ju den att jag vill kunna sjunga i låg volym men höga toner typ.
Fattar inte hur man quotar två pers samtidigt så ni tidigare posters får ta åt er som ni vill

Rösten går att träna. Det är bara att köra på. Men ta det försiktigt så att du inte sliter ut den. stämbanden är medgörliga men känsliga. Börja sjunga där det känns bra och höj tonarten då och då efter hand.
Sen 20 minuter om dagen. Mjaa. Det duger om man vill vara medelmåttig på gitarr (om man inte är ett underbarn). Jag rekomenderar minst en till tre timmar.
Stairway är en ganska lätt låt. Det man gör fel när man ser tabulaturer på den är att flytta fingrarna för fort. Det är ackord, men med lite annorlunda färgning. Leta reda på en "chordfinder" där du kan knappa in vilka strängar och band som spelas så ska du snart se ett mönster. Och ge inte upp. Det är svårt i början, men det ger med sig efter ett tag.
EDIT: För att quta flera finns det en knapp brevid den vanliga quoteknappen som man kan trycka på. Som om du vill citera flera väljer du de första med den speciella knappen och sedan den sista med den vanliga. Lätt och plätt.