2010-07-28, 02:25
Medlem
Hej,
Jag känner att jag inte längre blir någe bättre på att lira gitarr alls.
Jag kan spela gitarr. Ackord som fingerspel.
Jag kan sjunga till låtarna om jag kör med ackord, men då kan jag inte hålla igång "strummingmönstret", så ist blir det bara en massa randomdrag över strängarna istället.
Ännu värre när jag fingerspelar.
Det enda jag känner att jag faktiskt lärt mig riktigt bra är barréackord och givetvis vanliga ackord.

Vad ska jag göra för att faktiskt bli mycket bättre på gitarren? Finns det några sjyssta låtar som är bra träning för detta eller är det bara att nöta, nöta och nöta? Finns det några övningar man kan sitta med en kvart om dan?

När jag nu sitter här och gnäller så kan jag passa på att gnälla lite på min röst. Ända sen målbrottet har jag haft den här fittiga spärren på rösten, kan inte gå högt alls utan börjar väsa om jag typ ska sjunga till i princip vilken låt som helst.
Samma gäller här, vad finns det för övningar man kan ta till för att få en bra sångröst?

Tyty
Citera
2010-07-28, 02:41
Bannlyst
SÅ ÄRE FÖR MIG MED! Förutom det här med rösten ^^
Citera
2010-07-28, 02:41
Medlem
moviemovies avatar
Det handlar om att kunna koppla bort handen och låta den göra sitt utan att låta rösten påverka rytmen. Träna och träna, det handlar mycket om koordination, kolla upp övningar för det. Försöka och spela lite mer långsamt och öka när du känner dig bekväm med att strumma ett mönster och sjunga. Tycker också att plock är mycket svårare att sjunga till än vanliga ackord man bara strummar.

Det bästa sättet är väl att hitta någon slags rytm i själva plocket. Men som sagt, bara träna och träna, testa att sjunga på olika sätt osv tills det klickar mellan plocket och sången. Hoppas du förstår vad jag menar.

Angående sjungande och höga toner så tycker jag personligen att det är viktigt att till en början kunna sjunga rent och bra och inte allt för falskt på de toner man kan ta, där rösten inte "väser" som du säger. Men det kan du redan eller? Jag tycker själv att jag blivit bättre på att sjunga genom att sjunga med i låtar och hela tiden försöka ändra det jag inte tycker bli bra med min röst. Experimentera hela tiden tills det klickar. Till slut blir man så pass bra att man själv kan höra vart man sjunger falskt och man inte kan hålla tonen. Träna, träna och träna.

Har tyvärr inga bra tips på övningar på internet, googla är mitt bästa svar. Lycka till!
Citera
2010-07-28, 02:42
Medlem
Hur bryter man spärren då? Bara försöka o försöka?
Citera
2010-07-28, 07:43
Medlem
Din-mammas avatar
Kolla runt efter videokurser med songpedagoger
typ http://thepiratebay.org/torrent/3427061/Singing_Success_with_Brett_Manning.

Och va inte rädd för att ta i.
Citera
2010-07-28, 16:20
Medlem
gimpsuits avatar
Övning ger färdighet, vissa behöver väl öva lite mindre än andra, men med lite dedikation och självdisciplin så kommer det lösa sig ska du se :-D Får jag fråga hur länge du har spelat nu?
Citera
2010-07-28, 16:31
Medlem
Jag spelar säkert gitarr ca 20 min om dagen, har väl spelat ett år kanske. Om jag dör tidigt under en runda QL så plockar jag fram den. Tänker jag efter så spelar jag typ fem olika saker helatiden, märker att jag aldrig försöker spela något nytt. Det känns som att det går från enkla Creedencelåtar till lite Silverstein picking (lätta och underhållande fingerspellåtar :3). Sen efter det känns det som svårighetsgraden tar ett jätteleap liksom, typ Stairway to Heaven. Känns som att jag bara hittar för lätta eller för svåra låtar.

Det med rösten kan jag hålla med om, har märkt att om man tar i så är det lättare att bryta spärren. Sjunger jag lite för mig själv bara så kan jag knappt gå upp, men tar man i så.. Grejen är ju den att jag vill kunna sjunga i låg volym men höga toner typ.

Fattar inte hur man quotar två pers samtidigt så ni tidigare posters får ta åt er som ni vill
Citera
2010-07-29, 00:45
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getoffmylawn
Jag spelar säkert gitarr ca 20 min om dagen, har väl spelat ett år kanske. Om jag dör tidigt under en runda QL så plockar jag fram den. Tänker jag efter så spelar jag typ fem olika saker helatiden, märker att jag aldrig försöker spela något nytt. Det känns som att det går från enkla Creedencelåtar till lite Silverstein picking (lätta och underhållande fingerspellåtar :3). Sen efter det känns det som svårighetsgraden tar ett jätteleap liksom, typ Stairway to Heaven. Känns som att jag bara hittar för lätta eller för svåra låtar.

Det med rösten kan jag hålla med om, har märkt att om man tar i så är det lättare att bryta spärren. Sjunger jag lite för mig själv bara så kan jag knappt gå upp, men tar man i så.. Grejen är ju den att jag vill kunna sjunga i låg volym men höga toner typ.

Fattar inte hur man quotar två pers samtidigt så ni tidigare posters får ta åt er som ni vill
Rösten går att träna. Det är bara att köra på. Men ta det försiktigt så att du inte sliter ut den. stämbanden är medgörliga men känsliga. Börja sjunga där det känns bra och höj tonarten då och då efter hand.
Sen 20 minuter om dagen. Mjaa. Det duger om man vill vara medelmåttig på gitarr (om man inte är ett underbarn). Jag rekomenderar minst en till tre timmar.
Stairway är en ganska lätt låt. Det man gör fel när man ser tabulaturer på den är att flytta fingrarna för fort. Det är ackord, men med lite annorlunda färgning. Leta reda på en "chordfinder" där du kan knappa in vilka strängar och band som spelas så ska du snart se ett mönster. Och ge inte upp. Det är svårt i början, men det ger med sig efter ett tag.

EDIT: För att quta flera finns det en knapp brevid den vanliga quoteknappen som man kan trycka på. Som om du vill citera flera väljer du de första med den speciella knappen och sedan den sista med den vanliga. Lätt och plätt.
Senast redigerad av Nisque 2010-07-29 kl. 00:47.
Citera
2010-07-31, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisque
Rösten går att träna. Det är bara att köra på. Men ta det försiktigt så att du inte sliter ut den. stämbanden är medgörliga men känsliga. Börja sjunga där det känns bra och höj tonarten då och då efter hand.
Sen 20 minuter om dagen. Mjaa. Det duger om man vill vara medelmåttig på gitarr (om man inte är ett underbarn). Jag rekomenderar minst en till tre timmar.
Stairway är en ganska lätt låt. Det man gör fel när man ser tabulaturer på den är att flytta fingrarna för fort. Det är ackord, men med lite annorlunda färgning. Leta reda på en "chordfinder" där du kan knappa in vilka strängar och band som spelas så ska du snart se ett mönster. Och ge inte upp. Det är svårt i början, men det ger med sig efter ett tag.

EDIT: För att quta flera finns det en knapp brevid den vanliga quoteknappen som man kan trycka på. Som om du vill citera flera väljer du de första med den speciella knappen och sedan den sista med den vanliga. Lätt och plätt.

Det där med stairway kan jag hålla med om, samma med andra låtar. Att man bara kollar på tabbarna och lägger fingrarna kors och tvärs istället för att titta om det är något speciellt ackord.
Tack för sångtipsen!
Citera
2010-07-31, 03:21
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getoffmylawn
Det där med stairway kan jag hålla med om, samma med andra låtar. Att man bara kollar på tabbarna och lägger fingrarna kors och tvärs istället för att titta om det är något speciellt ackord.
Tack för sångtipsen!
inga probbs. Så kika på ackord till texter istället för exakta tabbar så kommer du utvecklas i plockområdet också. Om du tvingar dig till att göra lite "ungefär" istället kommer det dels vara lite lättare och mycket mer personligt.
Citera
2010-07-31, 10:19
Medlem
Sevenfoldeds avatar
Vad gäller problemet med att inte kunna spela korrekt och sjunga samtidigt.

Du är antagligen inte tillräckligt säker på låten i ditt spelande. Du måste hela tiden tänka när du spelar och när du sen börjar sjunga till så slutar du tänka på spelet och då tappar du rytmen.

Mitt tips är att du nöter låten tills du kan spela den i sömnen, att allt blir rätt utan att du tänker på vad du gör, då kan du lägga allt fokus på sången, gitarren kommer bli rätt ändå.

Träna, träna träna.

Lycka till
Citera
2010-08-01, 04:11
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sevenfolded
Vad gäller problemet med att inte kunna spela korrekt och sjunga samtidigt.

Du är antagligen inte tillräckligt säker på låten i ditt spelande. Du måste hela tiden tänka när du spelar och när du sen börjar sjunga till så slutar du tänka på spelet och då tappar du rytmen.

Mitt tips är att du nöter låten tills du kan spela den i sömnen, att allt blir rätt utan att du tänker på vad du gör, då kan du lägga allt fokus på sången, gitarren kommer bli rätt ändå.

Träna, träna träna.

Lycka till
instämmer.

Shiit va länge sedan man hade de problemen. Men de fanns där i början. Oja.. MEn träna, öva. Tillslut lär sig händerna automatiskt vad de ska göra..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in