Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-07-27, 19:29
Medlem
Smidvarks avatar
Som rubriken lyder så har jag självklart lyckats klydda till det så in i helvete i bcdedit.exe (närmare bestämt ändrat nx till AlwaysOff (bcdedit.exe /set {current} nx AlwaysOff)) och nu vill inte windows starta upp. Jag har tryckt in skivan och försökt ändra tillbaka nx till AlwaysOn igen genom cmd som man kan få upp därigenom, men där kan den inte hitta bcdedit.exe (fast om man skriver in bcdedit.exe så kommer all info upp i cmd :/).

Någon som har några fler tips eller vet hur jag kan lokalisera bcdedit.exe?
Citera
2010-07-27, 19:51
Medlem
X_surfers avatar
Find bcedit.exe, borde gissningsvis ligga i system\32
Citera
2010-07-27, 19:59
Medlem
Smidvarks avatar
Jag lyckades komma in i system32 på cmd men den lyckas ändå inte hitta filen på något sätt .
Citera
2010-07-27, 20:06
Medlem
Drapåtrissors avatar
Går det inte att göra en systemåterställning?
Citera
2010-07-27, 20:40
Medlem
Smidvarks avatar
Dum som jag är så har jag aldrig tänkt på att skapa en återställningspunkt . Får väl bli en omformatering... Surt bara för en sådan här liten skitsak .
Citera
2010-07-27, 21:02
Moderator
Protons avatar
Med installationsskivan borde du kunna få upp en repairconsole där du kan återställa BCD till ett tillstånd som gör att du kan starta windows. Tror inte du ska behöva formatera om för detta.
Citera
2010-07-27, 21:08
Medlem
Smidvarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Med installationsskivan borde du kunna få upp en repairconsole där du kan återställa BCD till ett tillstånd som gör att du kan starta windows. Tror inte du ska behöva formatera om för detta.

Hur återställer jag BCD då? Jag har installationsskivan inne och jag kommer även in i dess CMD. Nej jag hoppas ju på att slippa formatera .
Citera
2010-07-27, 21:48
Moderator
Protons avatar
Vad är det för windows-version?
Citera
2010-07-27, 21:52
Medlem
Smidvarks avatar
7, vilken build det är minns jag inte såhär på rak arm om det nu spelar någon roll.
Citera
2010-07-27, 22:05
Moderator
Protons avatar
Du ska inte behöva gräva med nån kommandoprompt. När du startar med win7-skivan borde du ha reparera som alternativ, eller iaf nåt i stil med laga bootladdaren.

Annars kan kanske google eller den här hjälpa:
http://www.heiser.net/posts/3256

Prova den här först, verkar simplast:
http://www.windowsreference.com/windows-7/how-to-reinstall-windows-7-boot-loader/
Senast redigerad av Proton 2010-07-27 kl. 22:08.
Citera
2010-07-27, 23:08
Medlem
Smidvarks avatar
Heureka! Det som till sist fungerade var det här kommandot i CMD från W7-dvd:n: "bootsect /nt60 c: /mbr". Har ingen som helst aning om vad det gjorde men det fungerade . Dock så var booten enormt seg (säkert 2-3 minuter). Jag hoppas att det bara var så den här gången och att det återgår till det normala senare.

Tack för all hjälp !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in