2010-07-27, 19:03
Blev arbetslös för ca 2 veckor sedan för första gången på 5 månader, gick till Arbetsförmedlingen som man ska göra, berättade för dom hur det hela låg till & att jag inte har jobbat dom 6 månader som behövs för att få rätt till en A-kassa.

Killen som hjälpte mig sa att jag dock hade rätt till något som kallas Ungdomsgaranti/Jobbgaranti & Aktivitetsstöd som skulle ge mig en hyfsad ersättning med ca 680-320kr om dagen, något jag haft under en kort period innan när jag varit arbetslös.

Fine tänkte jag & tyckte det verkade helt okej för jag planerar ju inte att va arbetslös vidare länge, så idag dyker det upp ett brev ifrån Försäkringskassan (dom som betalar ut aktivitetsstöd osv) med ett Beslut ifrån Arbetsförmedlingen, det är här skiten börjar..

i brevet står det inte ett ord om något Aktivitetsstöd eller Ungdoms/Jobbgaranti det står att jag beviljats något som dom kallar Utvecklingsersättning & ger mig exakt 135kr om dagen jag fattar såklart ingenting, & börjar ringa till både Försäkringskassan & Arbetsförmedlingen båda skyller på att det inte är dom som fattat något beslut i det här ärendet & att jag bör vända mig till motsvarande för att reda ut vad som hänt.. dom skyller alltså ifrån sig på varandra.

Nu kanske ni förstår min situation, sitter arbetslös med någon Utvecklingsersättning som ger mig 135kr om dagen & ingen kan svara på varför riktigt. Självklart bör jag ligga på både Försäkringskassan & AMS för svar men inte så lätt i semestertider.

Ju längre dagen har gått känner jag bara mer & mer oro inför vad som kan hända, 135kr om dagen, det täcker inte ens min hyra när det kommer till kritan, & på det har jag telefon, bredband, mat & även lite andra små utgifter..

Nu undrar jag om det är någon som ens hört talas om den här Utvecklingsersättningen (135kr om dagen!) & kan ge mig tips på vad jag ska ta mig till, har frågat lite polare som varit arbetslösa & alla bara skrattar & säger att det är något man kan få om man etc har hoppat av skolan eller helt enkelt vägrar jobba.. Några säger också att jag borde vända mig till sociala men eftersom jag har jobbat & sparat undan en hel del så är det bara att glömma dom kommer skratta åt mig hela vägen till mig sparkonto.. visst jag bör ta mitt sparkonto om det krisar, men när jag vet att man kan få ersättning på andra vägar tänker jag fan inte ta av pengarna jag jobbat arslet av mig för att sedan kunna unna mig något gott för.

Blev en ganska lång tråd & hoppas ni har överseende & om tråden är felplacerad så får ni gärna flytta den!

Alla typer av tips & råd uppskattas, nu ska jag kolla upp vart man kan köpa billigast nudlar!
Citera
2010-07-27, 19:44
Medlem
Du lär inte få mer heller.
Citera
2010-07-27, 20:34
Medlem
Allt över 320:- kan du glömma om du inte har jobbat tillräckligt för att få a-kassa.
Citera
2010-07-28, 00:02
Medlem
Börja spela nätpoker, nu för tiden har jag lagt av med gamblandet och spelar för skojs skull vilket ger en nettovinst på hela 15-20kr/h!

Annars får du väl gå ut och samla pantburkar, kanske ger 200kr/vardag, det dubbla helg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in