• 2
  • 3
2010-07-28, 18:04
Bannlyst
Grillning brukar uppskattas av alla.
Grilla allt möjligt.
Kött, grönsaker och annat.
Senast redigerad av Extremisten 2010-07-28 kl. 18:08.
Citera
2010-07-28, 18:17
Medlem
meepers avatar
Svaret på frågan beror inte minst på vad det är du har tänkt dig.

Ska du ha bordsservering? Är det en finmiddag eller en mottagning? Vilken tid på dagen? Ska det vara enkelt eller avancerat? Hur duktig är du i köket? Ute eller inne? Hur mycket pengar har du till förfogande?

Ge lite mer information, då blir det lättare att komma med vettiga och relevanta förslag.
Citera
2010-07-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Svaret på frågan beror inte minst på vad det är du har tänkt dig.

Ska du ha bordsservering? Är det en finmiddag eller en mottagning? Vilken tid på dagen? Ska det vara enkelt eller avancerat? Hur duktig är du i köket? Ute eller inne? Hur mycket pengar har du till förfogande?

Ge lite mer information, då blir det lättare att komma med vettiga och relevanta förslag.
1. Ja
2. Har inte bestämt mig men tanken är att vi ska vara i en lokal där det serveras välkomstdrink,middag osvosv.
3. Hade tänkt börja det hela vid 18 då det är lite lekar och sånt inblandat också.
4. Det beror på vad du anser vara enkelt eller avancerat?=)
5. Jag är ganska duktig i köket och har bra hjälp av en amatörkock.
6. Inne.
7. Det får kosta det de kostar. Har ingen aning om hur mkt det kommer att gå på riktigt.
Citera
2010-07-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremisten
Grillning brukar uppskattas av alla.
Grilla allt möjligt.
Kött, grönsaker och annat.

Kanske borde ha tillagt i det första inlägget att jag ska inte ha festen förräns i början av sept=kanske inte så bra grillväder,plus jag inte vill stå och grilla och lukta grill sen
Citera
2010-07-29, 00:56
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Det kan En mustig fisk- och skaldjurssoppa med vitlöksbröd kanske
Nu när du säger det så är ju en sådan mustig soppa lika lätt att göra dagarna innan som ccc. Och är lika lätt att värma upp när det är dags, och har nästan samma tillbehör, aijoli, gräddfil, bröd m.m.
Och är lätt att modifiera till helveg också. Faktum är att jag ofta gör riktigt stora storkok när jag gör sådana soppor. En favorit är simpel som fan med lök, torsk, chreme fraishe, grädde, passerade tomater, vitlök, tomatpure, diverse örter och kryddor och lite saffran. Bara att googla på fisksoppor så finns det så det räcker.

Ska man förbereda sådana soppor så antar jag att det är bättre att göra själva soppan utan fisk och skaldjur dagen/dagarna innan (om det inte krävs för fonden då) och har i det dagen man serverar vid uppvärmningen.

En nackdel kanske är att det lätt blir så att man spiller och dräller om det är stående ätande som gäller. Men sittandes vid bords så borde väl de flesta klara av det.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2010-07-29 kl. 00:59.
Citera
2010-07-29, 16:29
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popy
Kanske borde ha tillagt i det första inlägget att jag ska inte ha festen förräns i början av sept=kanske inte så bra grillväder,plus jag inte vill stå och grilla och lukta grill sen

Om jag var du skulle jag nog försöka satsa på en mestadels kall buffé, t ex italiensk buffé, där folk kan plocka vad de önskar. Kanske göra en stor lasagne, så att det endast är en av rätterna som behövs hållas lite varm. Tips på saker att ha på buffébordet skulle kunna vara

* Tandpetare med mozzarella, tomat och basilika
* Cous-cous sallad med italienska smaker
* Kallskuren salami i olika smaker
* Fylld kycklingfilé i skivor som serveras kall
* Pastasallad
* Hemmagjord pesto
* Ciabatta med goda ostar

Osv. Det behöver inte vara så avancerat men ändå vara gott
Hoppas du får en trevlig fest!
Citera
2010-08-01, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Om jag var du skulle jag nog försöka satsa på en mestadels kall buffé, t ex italiensk buffé, där folk kan plocka vad de önskar. Kanske göra en stor lasagne, så att det endast är en av rätterna som behövs hållas lite varm. Tips på saker att ha på buffébordet skulle kunna vara

* Tandpetare med mozzarella, tomat och basilika
* Cous-cous sallad med italienska smaker
* Kallskuren salami i olika smaker
* Fylld kycklingfilé i skivor som serveras kall
* Pastasallad
* Hemmagjord pesto
* Ciabatta med goda ostar

Osv. Det behöver inte vara så avancerat men ändå vara gott
Hoppas du får en trevlig fest!

italiensk buffé låter också jättegott! det är något som nog många gillar också.
hm det är svårt att välja
Behöver mer tips!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här