2010-07-27, 11:36
Medlem
MrJackssons avatar
Jag har länge funderat på det här, men den senaste tiden så har jag varit relativt inaktiv i det här forat då jag helt enkelt inte klarar av att dag efter dag få läsa om brott likt våldtäkt på småbarn eller brutala rånöverfall på äldre.

Nu startar jag i alla fall denna tråd, och jag ber er att hålla rasbiologi utanför och enbart diskutera de olika kulturella skillnaderna. Med "afroamerikaner" så pratar jag självklart om avkommor från de negrer som förslavades i USA.

Jag läste ett inlägg här på FB för ett tag sedan om att anledningen till att invandringen har fungerat i USA, är för att alla är invandrare där. Vi här i Sverige har dock en historia som sträcker sig tusen år bakåt i tiden, och invandringen från mellanöstern och Afrika de senaste åren har orsakat en kulturell krock. I USA så är dock en neger som härstammar från slavtiden en afroamerikan, alltså just en amerikan. Bara PK-itiska idioter skulle kunna kalla en neger eller en arab för "svensk".

Jag startar dock denna tråd p.g.a. min dåliga kunskap i ämnet, så vad vet jag? Upplys mig!

EDIT: Jag upprepar: Jag är inte intresserad av att diskutera rasbiologi här, utan enbart vad skillnaderna är rent kulturellt (kriminalitet, jobb, bidrag etc).

Diskutera!
Citera
2010-07-27, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Jag har länge funderat på det här, men den senaste tiden så har jag varit relativt inaktiv i det här forat då jag helt enkelt inte klarar av att dag efter dag få läsa om brott likt våldtäkt på småbarn eller brutala rånöverfall på äldre.

Nu startar jag i alla fall denna tråd, och jag ber er att hålla rasbiologi utanför och enbart diskutera de olika kulturella skillnaderna. Med "afroamerikaner" så pratar jag självklart om avkommor från de negrer som förslavades i USA.

Jag läste ett inlägg här på FB för ett tag sedan om att anledningen till att invandringen har fungerat i USA, är för att alla är invandrare där. Vi här i Sverige har dock en historia som sträcker sig tusen år bakåt i tiden, och invandringen från mellanöstern och Afrika de senaste åren har orsakat en kulturell krock. I USA så är dock en neger som härstammar från slavtiden en afroamerikan, alltså just en amerikan. Bara PK-itiska idioter skulle kunna kalla en neger eller en arab för "svensk".

Jag startar dock denna tråd p.g.a. min dåliga kunskap i ämnet, så vad vet jag? Upplys mig!

EDIT: Jag upprepar: Jag är inte intresserad av att diskutera rasbiologi här, utan enbart vad skillnaderna är rent kulturellt (kriminalitet, jobb, bidrag etc).

Diskutera!

En rättelse först. De svarta i USA förslavades inte i USA. De var slavar i Afrika som köptes och skeppades över till USA.

Skillnaden vad gäller kriminalitet, jobb och bidrag är inte så stor... viss jobbskillnad mest på grund av att afroamerikaner kan språket skulle jag tro, samt att det är lättare att anställa i USA. Sedan saknar de de riktiga fula kulturinslagen som andra nyanlända "svenskar" kan ha.
Citera
2010-07-27, 12:37
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
En rättelse först. De svarta i USA förslavades inte i USA. De var slavar i Afrika som köptes och skeppades över till USA.
Det var väl ganska självklart. Dåligt formulerat av mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Skillnaden vad gäller kriminalitet, jobb och bidrag är inte så stor... viss jobbskillnad mest på grund av att afroamerikaner kan språket skulle jag tro, samt att det är lättare att anställa i USA. Sedan saknar de de riktiga fula kulturinslagen som andra nyanlända "svenskar" kan ha.
Tack för ditt bidrag.
Citera
2010-07-27, 12:44
Medlem
Suecotes avatar
Jag vet inte om jag skulle säga att invandringen fungerar så himla bra där heller. Vart man sig i världen vänder finner man alltid motsättningar mellan raser. USA är inget undantag alls.

Däremot tror jag att integrationen fungerat mycket bättre än i Sverige, dels för att en dominant kultur (brittisk) formade landet till vad det är idag, och alla andra fick helt enkelt foga sig. OK att det finns plats för andra kulturer, t ex tysk, italiensk, fransk, senare även asiatisk, latinsk (som är väldigt homogen) och afrikansk. Det fanns ingen nationell, dominant kultur att kämpa emot i början, indianerna levde i sina stammar, hade olika språk, och slogs mest med varandra. Engelsmännen hade vapen, lagar och religion med sig hemifrån, som de helt sonika implementerade i det nya landet. Så det var bara att lära sig engelska och gilla läget om man ville bo där.

I nutiden är det helt enkelt inte accepterat i USA att inte älska sitt land. Här i Sverige är det nästan förbjudet! Nationalismen är så stark i USA att alla, oavsett ursprung och hudfärg, måste älska landet. Det värsta man kan göra är väl att kritisera USA inför amerikaner, det ses som helgerån. Och där har Sverige en hel del att lära sig! Inte för att jag önskar ett folk som blint rabblar upp pledge of allegiance som robotar, men jag vill att alla som bor i Sverige ska älska Sverige. Annars har man inget där att göra. Sen kan man naturligtvis alltid kritisera och diskutera vissa aspekter av vårt samhälle, det ser jag som ett sundhetstecken. Men har man ett fundamentalt problem med hur det svenska samhället och den svenska kulturen och traditionen ser ut, då är det dags att packa väskan och köpa en enkelbiljett någon annanstans.
Citera
2010-07-27, 13:44
Medlem
Jag tror afroamerikaner har några skvättar vitt alternativt indianskt blod i sig till skillnad från europeiska negrer som är 100% nigger ända ut i fingerspetsarna.
Citera
2010-07-27, 13:53
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosken-Pekka
Jag tror afroamerikaner har några skvättar vitt alternativt indianskt blod i sig till skillnad från europeiska negrer som är 100% nigger ända ut i fingerspetsarna.

Precis, afroamerikaner är i varierande grad mulatter.. Många är rätt ljusa och kan då bete sig hyffsat.. Sedan härstammar alla afroamerikaner från sub-Sahara och är bantu negrer, våra eruropeiska neger är ofta från Afrikas horn och nordafrika men även en del subsahara.

Många europeiska negrer kommer också med samhällsgiftet islam i bagaget…
Citera
2010-07-27, 14:02
Medlem
Svaret är ingen. "Europeiska" negrer är inte sällan första, andra eller högst tredje generatonen afrikanska invandrare.
Dom ligger högt upp i brottsstatistiken oavsett vilket land man ser på.
Dessutom är dom föremål för bidragstagning , splittrade familjer och missbruk.

Intressant är det då att de amerikanska negrerna uppvisar samma beteende mönster.
Trots att dom levt under amerikanska värderingar, dvs gamla europeiska, i närmare 300-400 år.

Så man måste nog bortse från kulturen och titta på genetiken, trots att du inte vill det.
Citera
2010-07-27, 14:49
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Jag läste ett inlägg här på FB för ett tag sedan om att anledningen till att invandringen har fungerat i USA

Hur fan kan man säga att invandringen har fungerat bra i USA?
För tvåhundra år sedan var det i stora delar ett land med ett helt annat folk och en helt annan kultur.
Både det folket och dess kultur är sedan länge utrotade.

Låt oss hoppas att inte invandringen fungerar lika bra här, för då finns det inga svenskar kvar om hundra år.
Citera
2010-07-27, 14:53
Medlem
Grandmaster-Ms avatar
Det är väl ingen större skillnad på amerikansk nigger och europeisk nigger, tycker de verkar vara ungefär lika våldsbenägna och brottsbenägna?
Citera
2026-08-27, 14:32
Medlem
Citat:

Diskutera!

Personligheten och attityden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in