2010-07-27, 09:54
Medlem
Vad har ni för Guds-bild?(synen på gud)?

Om ni tror eller vet, vad Gud är?

T.ex om det är en Han eller en Hon. Eller som jag tror det är ett Fenomen.

I mitt troende om Gud är ett it/det så har jag givit Gud namnet Allah då för, många muslimer kallar Gud för Allah, men jag ser det som ett it ett fenomen, men de kanske ser Gud som en honom, som alla profeter har varit men.

Men min syn på Allah/Gud är att Allah är överallt och jag tror vi inte behöver vända våra huvun(huvud) åt ett håll, t.ex Mecka, eller Kyrkan. Utan Allah finns överallt i varje träd och buske luften vi andas, himlen vi ser, precis allt.

Man kan helt enkelt säga : Gud är så stor att Allah ligger utanför det mänskliga förståndet, eller att Allah lever i en övernaturlig värld som vi inte kan förstå. Därför ser vi Allah som allt runt om kring i världen tills den dagen Allah visar sig för oss. Som ett fenomen.

Och i och med det så kan vi inte höra Allah men Allah kan höra oss, och ge tecken på uppenbarelse.
Det är då det sker övernaturliga saker i våran värld, som vi själva kan knappt förstå.
Fast här i världen är några av dessa dåd/uppenbarelser våra egna av gud, som endel kan tro är Allah.

Som det var Gud som skapade denna värld och alla dess fenomen på jorden som finns idag som vi, annars skulle aldrig nån av oss alla ha funnits som djur, människor, växter, kan nämna en hel uppsjö av saker men det tar för mkt plats att skriva, sen till min slutpunkt av vad jag ville säga.

Det är min Syn, vad tror ni? Alltså eran Gudstro, synen till Gud, som jag vill kalla för Allah istället för "Han", för det slipper bli misstolkningar med "Hon" eller tvärtom om med Hon till han, nära hela allt är ett it för mig, DET på svenska, men då skulle det låta lite lustigt så jag säger Allah.

Som sagt, det är min syn, vad är eran?
Citera
2010-07-27, 10:08
Medlem
Jag tror inte på någon skapare, jag tror att livet uppstod av en ren slump.
Det som folk betecknar som Gud är för mig bara det goda i människan.

T.ex. kraften att vara snäll och omtänksam i en värld som den här.
Citera
2010-07-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavallin
Jag tror inte på någon skapare, jag tror att livet uppstod av en ren slump.
Det som folk betecknar som Gud är för mig bara det goda i människan.

T.ex. kraften att vara snäll och omtänksam i en värld som den här.

Fast vi kan se det såhär, vi alla vet Gud är god i beteckningen i människan, vart kommer ondskan ifrån?
Citera
2010-07-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skcuskcabhsalf
Fast vi kan se det såhär, vi alla vet Gud är god i beteckningen i människan, vart kommer ondskan ifrån?

Människan är ond och självisk av natur.
Gud är bara styrkan att övervinna dessa instinkter och visa medlidande och sympati.
Citera
2010-07-27, 11:01
Medlem
Celenos avatar
Eftersom gud inte finns så har jag ingen bild av honom eller henne.
Citera
2010-07-27, 12:46
Medlem
stopmeifucans avatar
OM GUD FINNS så är det bara negativa saker jag tänker om "den/det". Gud har skapat plågor och lidandet på min planet , gud har makten att stoppa det men han gör inte det. Gud är min fiende inte min vän, jag står på människornas sida inte på guds sida.

Jag och många människor(även de som förnekar det) begriper inte varför en gud skulle göra så mot vårt folk , vi kan inte utgå från något vi inte begriper därför utgår jag från det jag begriper han dödar mitt folk och jag ska hylla honom för det, han skapade mig som en människa som inte vill att mitt folk ska ta skit från någon , vill gud straffa mig för det så är han/hon bara en tragisk och misslyckad gud.
Citera
2010-07-27, 12:54
Medlem
gryps avatar
Nu tror inte jag på nån gud men man kan ju alltid ta kristendomens gud som exempel då..
för mig är den guden väldigt moraliskt underlägsen de flesta av oss och även ond. Och orättvis. Jag kan inte se gud som någonting kärleksfullt med tanke på att han ställer till med mer dåligt än bra. Om vi nu låtsas att den guden fanns så hade jag fortfarande inte följt gud eftersom jag tycker hans sätt är vidriga.
jag hade ju TROTT på honom, vilket hade gett mig en biljett till "himlen" men fortfarande hatat honom.
Och han är allmänt kass. Då menar jag att han verkar inte ha en aning om vad han sysslar med.
Senast redigerad av gryp 2010-07-27 kl. 12:58.
Citera
2010-07-27, 13:08
Medlem
Satelitens avatar
Jag tror att Gud står utanför människans perceptionsförmåga, alltså är det omöjligt att tänka sig Honom. Vi kan knappt tänka oss utomjordingar, knappt Gud. Tror inte Gud är "varje träd", tror istället varje träd, liksom allt annat, är Guds skapelse. Då jag finner det ologiskt att allt existerar av sig självt, tror jag att Gud står bakom allt, inklusive evolutionen. Svårt att tänka sig sånt, beundrar därför mer världen och universum, och ser Guds makt i allt Han skapat.
Citera
2010-07-27, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skcuskcabhsalf
Vad har ni för Guds-bild?(synen på gud)?

Ungefär så här!

http://www.youtube.com/watch?v=y9PBbmNwBdY&feature=related
Citera
2010-07-27, 13:13
Medlem
gryps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Ungefär så här!

http://www.youtube.com/watch?v=y9PBbmNwBdY&feature=related

mitt i prick, det där
Citera
2010-07-27, 13:59
Bannlyst
Allah är allsmäktig och kan inte ifrågasättas, oavsett tro.
Allah kan göra allt, och allt sker enligt Allahs vilja.
Allah har inget kön, vad jag vet, så istället för han/hon blir det Allah.
Allah finns överallt, och ser allt.
Allah kan inte ses av någon, inte ens av profeter.
Allah har skapat allt och alla.

Detta är min Guds-bild.
Citera
2010-07-27, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Extremisten
Allah är allsmäktig och kan inte ifrågasättas, oavsett tro.
Allah kan göra allt, och allt sker enligt Allahs vilja.
Allah har inget kön, vad jag vet, så istället för han/hon blir det Allah.
Allah finns överallt, och ser allt.
Allah kan inte ses av någon, inte ens av profeter.
Allah har skapat allt och alla.

Detta är min Guds-bild.

Det är därför muslimer är hjärndödast på jorden, otroligt efterblivna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in