2010-07-26, 22:50
Medlem
Aritzos avatar
Hej

Jag spelar fotboll och efter ca 30-40 minuters träning eller fotboll så får jag riktigt ont i ljumsken, varje steg man tar eller joggar gör riktigt ont. När jag spelar på konstgräs händer det inte så ofta men nu har jag tränat 4-5 gånger på riktigt gräs och får denna smärtan i ljumsken hela tiden.
Det knakar också när jag snurrar lite på låren och benet. skeletten krockar med varandra känns det som.
Jag stretchar innan och efter träning men hjälper inget.
Det jag märkte idag var att efter att ha tagit en paus så kommer smärtan men när jag springer och springer gör det mindre ont, men samtidigt går det knappt att spela 100% utan ca 40%.

Någon som vet hur jag ska fixa detta? Vill verkligen slippa denna skada.
Förresten så har jag haft denna ganska länge men inte dykt upp sen nu.
Citera
2010-07-28, 22:38
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Hej

Jag spelar fotboll och efter ca 30-40 minuters träning eller fotboll så får jag riktigt ont i ljumsken, varje steg man tar eller joggar gör riktigt ont. När jag spelar på konstgräs händer det inte så ofta men nu har jag tränat 4-5 gånger på riktigt gräs och får denna smärtan i ljumsken hela tiden.
Det knakar också när jag snurrar lite på låren och benet. skeletten krockar med varandra känns det som.
Det jag märkte idag var att efter att ha tagit en paus så kommer smärtan men när jag springer och springer gör det mindre ont, men samtidigt går det knappt att spela 100% utan ca 40%.

Boka en tid hos en sjukgymnast nu direkt, där kommer du få hjälp.
Citera
2010-07-29, 04:51
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Boka en tid hos en sjukgymnast nu direkt, där kommer du få hjälp.
Skall göras!

Men dom 2 senaste träningarna har inte "ljumsken" gjort ont eller något.
Det är inte ljumsken som jag mena utan skeletten mellan låret och höften.
Citera
2010-08-01, 12:02
Medlem
Låter som överbelastning ljumske-höftled.
Sök annars hjälp här http://idrottsskadeguiden.se/skador/ljumske,hoft
Tycker du skall lyssna på din kropp. Kör vila 2 v, sen lätt trän utan bollkontakt 1v. Sen stegra det försiktigt. Men ta det försiktigt med snabba vändningar. Skulle det inte bli bättre sök hjälp av en duktig Sjukgymnast. Vet ej hur gammal du är, med man ska inte leka med ljumskarna. ett par-5 mm bristning vid senfäste kan ta riktigt lång rehabstid.
Låter även som det kan vara ledytorna som du har smärta vid, med det krävs det absolut hjälp av sjukgymnast.
Citera
2010-08-01, 12:04
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
GÖR något åt det NU, träna INTE.
Jag fuckade upp min ljumkse för 15år sen och har fortfarande problem med den till och från. Bara för hövvet var extra dumt och inte lyssnade på kroppens signaler.
Citera
2010-08-24, 20:55
Medlem
Citat:
Hej

Hur har det gått för dig? Har själv EXAKT samma skada. Med knakande ljumskar. Har du fått bukt på problemen och i så fall hur?

Tacksam för svar.
Citera
2010-08-25, 01:03
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_McClane
Hur har det gått för dig? Har själv EXAKT samma skada. Med knakande ljumskar. Har du fått bukt på problemen och i så fall hur?

Tacksam för svar.

Det har gått bra faktiskt.
Förut efter lite spelande gjorde "ljumsken" ont och jag kunde inte använda den så mycket. Det var nog för att jag inte hade rört på mig länge. Nu värmer jag upp den ordentligt och stretchar ordentligt också.

Men det var nog inte ljumsken som var felet utan det här höften och skelettet där.
Nu knakar det någon enstaka gånger då och då men inte så som det gjorde förr.

En sak som verkligen hjälpte var att träna höften, så om du behöver tips på hur. Säg gärna till.
Citera
2010-08-25, 09:10
Medlem
Citat:
Det har gått bra faktiskt.
Förut efter lite spelande gjorde "ljumsken" ont och jag kunde inte använda den så mycket. Det var nog för att jag inte hade rört på mig länge. Nu värmer jag upp den ordentligt och stretchar ordentligt också.

Men det var nog inte ljumsken som var felet utan det här höften och skelettet där.
Nu knakar det någon enstaka gånger då och då men inte så som det gjorde förr.

En sak som verkligen hjälpte var att träna höften, så om du behöver tips på hur. Säg gärna till.

Tack för det snabba svaret!

Började i ljumsken för mig, men har sakta men säkert vandrat upp mot höften där det gillar att knaka till. På gårdagens träning vandrade det dock nedåt i ljumsken igen. Tränar ljumsken med hjälp av gummiband, men jag tar tacksamt emot höftövningar!
Citera
2010-08-25, 16:40
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_McClane
Tack för det snabba svaret!

Började i ljumsken för mig, men har sakta men säkert vandrat upp mot höften där det gillar att knaka till. På gårdagens träning vandrade det dock nedåt i ljumsken igen. Tränar ljumsken med hjälp av gummiband, men jag tar tacksamt emot höftövningar!

Har vi verkligen samma problem?
För mig är det benet mellan höften och ljumsken, här är en bild var de knakar för mig. http://i37.tinypic.com/2ronwk9.jpg

Jag tränade också med gummiband. Har den runt om en stolpe eller något som är fast sen har jag de runt om min fot och drar foten åt motsatta hållet. Åt sidorna, framåt och bakåt. Såhär typ: http://www.hemovningar.se/hem/oevningar.aspx
Citera
2010-08-26, 05:40
Medlem
Bra tips för rehab av framförallt ljumsken är att endast göra övning där du håller emot och inte ha nåt motstånd eller göra övningar där du trycker ut benet, alltså om du har gummiband tex hjälp till med händerna eller flytta andra benet när du trycker ut benet sen håller du emot på tillbakavägen. Är nte så bra på att förklara hoppas du förstår vad jag menar. Väldigt effektivt vid rehab av skador. Att belasta när du trycker ut kan förvärra.
Citera
2010-08-26, 05:45
Medlem
Att det gör mindre ont när du kommit igång med träning beror på kroppens egna utsöndring av smärtstillande vid ansträngning och kan vara förrädiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in