2010-07-26, 22:35
Medlem
Olympiuss avatar
Har kommit fram till att jag gärna jobbar länge i taget, och i gengäld är ledig länge.

Vet att sjömän brukar jobba så. Även en del piloter.

Finns det fler yrkesgrupper som jobbar på detta vis?

Hittade ingen tråd, visste inte hur jag skulle söka. Finns det någon så hänvisa gärna.
Citera
2010-07-26, 23:02
Medlem
wusligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Har kommit fram till att jag gärna jobbar länge i taget, och i gengäld är ledig länge.

Vet att sjömän brukar jobba så. Även en del piloter.

Finns det fler yrkesgrupper som jobbar på detta vis?

Hittade ingen tråd, visste inte hur jag skulle söka. Finns det någon så hänvisa gärna.

Mycket beror väl på vilken utbildning dina betyg tar dig in på, men stridspilot (som du redan nämnt) är väl väldigt mycket skift. OM du jobbar på en oljeplattform, eller som i deadliest catch och fångar krabbor.
Citera
2010-07-26, 23:02
Medlem
Topolinos avatar
Resemontörer och circusartister ? Gissar de som reser i arbetet.
Eller säsongsbetonde yrken, men kanske lite svårare att försörja sig på, reseledare eller skidlärare till exempel. Jobba på en skid-eller sommaranläggning.
Senast redigerad av Topolino 2010-07-26 kl. 23:04.
Citera
2010-07-26, 23:38
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuslig
Mycket beror väl på vilken utbildning dina betyg tar dig in på, men stridspilot (som du redan nämnt) är väl väldigt mycket skift. OM du jobbar på en oljeplattform, eller som i deadliest catch och fångar krabbor.

Det är inga problem. Är bara ute efter yrkena i slutändan. Stridspilot går dock bort, men civil helikopterpilot är ett alternativ jag överväger.
Citera
2010-07-26, 23:41
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topolino
Resemontörer och circusartister ? Gissar de som reser i arbetet.
Eller säsongsbetonde yrken, men kanske lite svårare att försörja sig på, reseledare eller skidlärare till exempel. Jobba på en skid-eller sommaranläggning.

Handlar ju inte direkt om att resa i tjänsten. Snarare att man jobbar en törn, är ledig. Jobbar 2 månader, ledig 1 eller 2 månader, repeat, liksom.

Skillnaden är att sjöman är bra betalt och betalt hela tiden. Skidlärare är uruselt betalt och man får inte betalt under sommaren. Inte heller får man mat och logi.
Citera
2010-07-27, 00:15
Medlem
Inom behandlingssvängen finns en modell som kallas medlevarskap. Brukar vanligtvis innebära att du är på jobbet kontinuerligt under 1v för att sedan ha en längre ledighet.
Citera
2010-07-27, 23:10
Medlem
the_c00l_guys avatar
Kan tänka mig att lastbilschaufförer som kör utomlands jobbar ett tag, ledig ett tag.
Men det är inget jag vet säkert, utan jag bara spekulerar.
Citera
2010-07-27, 23:18
Medlem
KTMUSERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_c00l_guy
Kan tänka mig att lastbilschaufförer som kör utomlands jobbar ett tag, ledig ett tag.
Men det är inget jag vet säkert, utan jag bara spekulerar.

Stämmer, känner flertalet som jobbar en hel vecka för att sen vara ledig en vecka etc...
Citera
2010-07-29, 06:12
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTMUSER
Stämmer, känner flertalet som jobbar en hel vecka för att sen vara ledig en vecka etc...

Inga yrken som jobbar längre i stöten?
Citera
2010-07-30, 15:59
Medlem
Christopheruss avatar
sjömän brukar väl jobba 1mån ledig 1 har jag för mig
Citera
2010-07-30, 16:02
Medlem
tzjs avatar
Vanligast i sjöyrket (beroende på vad man jobbar med iofs) är veckor om 2.

Jobba 2 ledig 2.
Citera
2010-07-30, 16:45
Medlem
gurkan7s avatar
Förr när man jobbade med vägarbeten så jobbade man hela sommaren och sedan gick på a-kassa vinterhalvåret, men vet inte om det funkar så bra längre pga nya regler inom a-kassan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in