2010-07-26, 22:33
Medlem
Arthals avatar
Låt säga att jag står på ett torg. På torget så finns det massor av människor runt omkring mig och även en kamera som filmar mig. När jag står där på torget så kommer det fram en för mig okänd man och sticker mot min vilja en spruta i mig som innehåller en för mig okänd substans. Han hinner inte spruta in allt innan jag tar sprutan ifrån honom och injicerar resterande substans i honom. Många av människorna ser hela förloppet och det blir även inspelat av kameran.

Det visar sig senare att det var ett gift i sprutan, jag överlever men däremot inte han.

Skulle jag bli dömd för detta? Och isåfall vad skulle jag bli dömd för och hur länge hade jag troligtvis få sitta i fängelse?
Citera
2010-07-26, 22:52
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthal
Låt säga att jag står på ett torg. På torget så finns det massor av människor runt omkring mig och även en kamera som filmar mig. När jag står där på torget så kommer det fram en för mig okänd man och sticker mot min vilja en spruta i mig som innehåller en för mig okänd substans. Han hinner inte spruta in allt innan jag tar sprutan ifrån honom och injicerar resterande substans i honom. Många av människorna ser hela förloppet och det blir även inspelat av kameran.

Det visar sig senare att det var ett gift i sprutan, jag överlever men däremot inte han.

Skulle jag bli dömd för detta? Och isåfall vad skulle jag bli dömd för och hur länge hade jag troligtvis få sitta i fängelse?
Det hela beror på. Om det handlar om nödvärn, dvs du har gjort det för att avvärja ett pågående angrepp så går du fri från påföljd. Har du däremot stuckits och sedan gått i kapp honom när han går därifrån för att sedan ta sprutan från honom och sticka honom så åker du dit på det. Däremot bör du då få ett väldigt milt straff då du knappast kunde förutse att det var gift i sprutan, du bör därför bara dömas för ringa misshandel, alternativt misshandel. Är du däremot en rå sälle, dömd många gånger tidigare eller kan antas vara en rå sälle (tex chattloggar i din dator där du talar med vänner om hur du gillar våld) så kan domstolen om den vill komma fram till att du varit likgiltig inför mannens liv och hälsa och då kan du dömas för mord. Visst låter det konstigt? Men så är det faktiskt.
Citera
2010-07-27, 00:03
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Det hela beror på. Om det handlar om nödvärn, dvs du har gjort det för att avvärja ett pågående angrepp så går du fri från påföljd.

Det är väll en sak att hugga någon med sprutan. Men hur kan man få det till nödvärn att injicera en okänd substans i någon?

I en perfekt värld skulle TS förstås ha ett dödsstraff för den otroligt undermåliga topicen.
Citera
2010-07-27, 00:09
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Det är väll en sak att hugga någon med sprutan. Men hur kan man få det till nödvärn att injicera en okänd substans i någon?
Njae, jag utgick från att han högg sprutan i självförsvar i angriparen...att han då tryckte till. Men om han i en rättegång skulle säga att han avsiktligt injicerade...kanske scenariot blir annorlunda.
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
I en perfekt värld skulle TS förstås ha ett dödsstraff för den otroligt undermåliga topicen.
Instämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in