Varför inte en klassisk barnbok? Vet att t.ex. Elsa Beskows och Astrid Lindgrens sagor finns i fina samlingsvolymer (dvs flera sagor i samma bok) med vackra illustrationer.
Annars är ju ett halssmycke vanligt. Eller ett kit för att göra gipsavgjutningar av barnets händer och fötter att spara i en minnestavla.
Själv har jag gett bort ett lapptäcke som jag sydde själv, tjockt och gosigt. När bebisen var liten låg hon på det med babygymmet, nu dukar hon gärna picnic på täcket
Läste om någon som gett en flaska vin som skulle klara att lagras lika lång tid som det skulle ta för barnet att fylla 18 år, det var annorlunda.
På dop jag har varit har det mest givits kläder, gosedjur och liknande till bebisen.
OffT: Tips. Finns det äldre syskon med i bilden? Ge gärna en liten, symbolisk present till det med, kan bli mycket avundsjuka om bebisen (som inte bryr sig) får ett presentberg och stolta syskonet inte får något. Jag har gett ett litet pussel och ett par fingervantar med casperdockor på fingrarna till syskon i 2-3årsåldern. Mycket uppskattat.