2004-05-07, 15:38
Medlem
Såg en film från www.exet.nu där en motspelare slashar en kille rätt i huvudet, 90 grader, med full kraft uppifrån. Efteråt ligger killen bara och rycker i kramper, oklart hur han mår idag, nån som vet?

Min fråga: Är inte detta att betraktas som ett rent brottsligt överfall eller slutar samhällets lagar att råda så fort man kliver ut på en hockeyrink, gör dom det eller?
Citera
2004-05-07, 15:49
Medlem
Scrambles avatar
Frågan är vilket forum du får bäst svar i, jag låter tråden stanna i sportforumet ett tag och ser vart det tar vägen. Får du inga vettiga svar så skickar jag den till Juridikforumet där den kanske egentligen hör hemma.

Mvh Scramble
Citera
2004-05-07, 16:12
Medlem
farbror einars avatar
Brottsligt kolla killen som dunka ner Brasher(föredetta spelare i Vancover).
Han fick ju grova böter samt villkorlig dom om jag inte minns fel.
Citera
2004-05-07, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wattford

Min fråga: Är inte detta att betraktas som ett rent brottsligt överfall eller slutar samhällets lagar att råda så fort man kliver ut på en hockeyrink, gör dom det eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Farbroreinar
Brottsligt kolla killen som dunka ner Brasher(föredetta spelare i Vancover).
Han fick ju grova böter samt villkorlig dom om jag inte minns fel.

Det var Marty McSorley Boston Bruins, som överföll Brashear. Han blev avstängd resten av säsongen och åtalad för misshandel. Hur rättegången gick vet jag dock inte .
Citera
2004-05-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford

nyhetsuppläsaren sa väl att polis kontaktats och påbörjat en utredning. klart att lagarna inte slutar gälla i en ishockeyrink. tacklingar mm. medger man ju till när man kliver in i rinken, men det killen i klippet gjorde var ju klart över alla gränser. däremot så ser man ju att killen som slashades först försökte slasha mkt hårt, men missade, det lär ju vara en viss förmildrande omständighet.
Citera
2004-05-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floer
nyhetsuppläsaren sa väl att polis kontaktats och påbörjat en utredning. klart att lagarna inte slutar gälla i en ishockeyrink. tacklingar mm. medger man ju till när man kliver in i rinken, men det killen i klippet gjorde var ju klart över alla gränser. däremot så ser man ju att killen som slashades först försökte slasha mkt hårt, men missade, det lär ju vara en viss förmildrande omständighet.

Jovisst kanske det, "han började" men ändå liksom.. man kan slasha och sen kan man tydligen SLASHA, full kraft mot skallen.. jag vet inte. Vatten och bröd till den jäveln :mad:
Citera
2004-05-08, 00:27
Medlem
Ralfons avatar
Klart att man tar till rättsliga åtgärder i grövre fall. Men visst förekommer ju slagsmål och andra våldsmaheter som skulle kunna polisanmälts utanför en rink på rinken utan att någon gör någonting åt det. Part of game, inte minst over there, antar jag...
Citera
2004-05-08, 01:55
Medlem
Serrus avatar
Jag läste nån artikel där det stod hur det gick:

Ryssen som slog baseballslaget blev avstängd hela nästa säsong...vilket troligen innebär att han tar sitt pickpack o flyttar hem till mother russia.

Killen som blev nedslagen fick 6 matchers avstängning som kommer att avtjänas i början av nästa säsong. Detta fick han för att han svingade sin klubba mot ryssens ansikte, dock missade han (det var detta som triggade ryssen).

Om han fick några bestående men vet jag ej men det verkar högst osannolikt då han fick avstängningen.

En polisutredning är på g och jag skulle inte bli förvånad om han får villkorligt precis som brashear fick.

Ryssens slag var visserligen värre än brashears, men i brashears fall var det oprovocerat, vilket man definitivt inte kan säga om detta. Den nedslagne killens sving var ju minst lika hård som ryssens och jag tycker att det mer rör sig om slagsmål än överfall.
Citera
2004-05-08, 02:58
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serru
En polisutredning är på g och jag skulle inte bli förvånad om han får villkorligt precis som brashear fick.

Ryssens slag var visserligen värre än brashears, men i brashears fall var det oprovocerat, vilket man definitivt inte kan säga om detta. Den nedslagne killens sving var ju minst lika hård som ryssens och jag tycker att det mer rör sig om slagsmål än överfall.

Brashear var mottagaren av slaget. Det var McSorley som slog honom.

Viktigpetter är jag...
Citera
2004-05-08, 03:33
Medlem
Serrus avatar
oki...har inga större problem med viktigpettrar... inte sålänge som det är befogat som det var i detta fallet.
Citera
2004-05-08, 03:43
Medlem
agitators avatar
jag har för mig att det gar att "godkänna" viss misshandel, typ ringa misshandel när det är fraga om till exempel sport och sex. Blir det grövre kan man dock anmäla och hoppas pa prövning, ska kolla upp lite närmre...
Citera
2004-05-08, 14:06
Medlem
Ralfons avatar
Men som läget är idag bör man inte spela hockey om man inte kan ta en "vanlig" slashing utan att polisanmäla och ha sig. Sedan ska man självklart inte behöva få klubbor och grejer i huvudet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in