2010-07-26, 18:18
Medlem
Hej, hoppas detta är rätt forumdel.

Jag köpte en lampa som ser ut typ som denna:

http://www.clasohlson.se/Product/Lar...074906_220.jpg

Satte upp den på en takregel och nu i efterhand när jag kollar på "manualen" så visar det en bild att man inte får sätta den upp och ner och inte i tak, alltså endast på vägg. Hur mycket betydelse kan detta ha? Utsätter jag huset för en brandfara nu eller?

Mvh Nagel
Senast redigerad av nagel 2010-07-26 kl. 18:20.
Citera
2010-07-26, 22:42
Medlem
DrBums avatar
Nej, det gör ingen skillnad eller skapar någon brandfara på det sättet du har monterat den.

Att den endast skulle få monteras på vertikalt låter helt horribelt, fel och idiotiskt.
Jag har monterat sådanna om jag har aldrig stött på något som problem med dessa.

Personen som skrev den beskrivning kan inte ha fått ligga på länge..
Citera
2010-07-27, 10:15
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Nej, det gör ingen skillnad eller skapar någon brandfara på det sättet du har monterat den.

Att den endast skulle få monteras på vertikalt låter helt horribelt, fel och idiotiskt.
Jag har monterat sådanna om jag har aldrig stött på något som problem med dessa.

Personen som skrev den beskrivning kan inte ha fått ligga på länge..

Lampan TS länkar till är IP44-klassad. Kan tänka mig att klassningen inte gäller vid montering annan än anvisning, dvs inte upp och ned, även om x4 innebär tät från strilande i alla vinklar. Man kan ju tänka sig att vid montering upp och ned kan vatten bli stående i skruvhål på den plana "botten", och det är den ju inte klassad för. Klassningen behöver TS (och du?) dock endast ta hänsyn till om lampan kommer utsättas för fukt.

Men jag är ingen elektriker, bara en idé.
Citera
2010-07-27, 13:37
Medlem
Lampan sitter inomhus och utsätts inte för någon fukt, Just nu sitter det en gammal glödlampa i den men sätter nog i en låg-energis lampa för att vara på säkra sidan, för dom blir väll inte lika varma eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in