Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
Det är som känt en risk förbundet med att testa droger,- man kan hamna i ett tungt missbruk som i sin tur kan leda till döden.
Det finns fler än en risk med att testa narkotika.
Citat:
Många som aldrig kommit i kontakt med droger tror att denna risk är mycket hög och att man i princip tar en 50/50 chans att fastna i ett beroende om man bara testar en gång.
Det är synd att staten fortfarande använder sig utav skrämselpropaganda vilket ger en stor del av befolkningen en felaktig bild av narkotika.
Citat:
Vad jag undrar över är om det någonstans finns statistik på hur många procent av de som testar droger en/enstaka gånger blir tunga/dagliga missbrukare. Hade varit kul att ha svart på vitt.
Det blir väldigt svårt att genomföra sådana tester, eftersom narkotika är lika med illegalt, vilket gör att ingen kan tala just vitt och öppet om ämnet. Det s.k. knarket är det ända ämnet som är tabu i de offentliga rummen i Sverige, utom på ett forum som heter flashback, som tvingas lägga sina servrar utomlands för att inte staten ska stänga ner det eller plocka misstänkta knarkare via ip-adresser.
Edit: Tänka sig! Imponerande artikel som någon länkade (
http://www.swecan.org/modules.php?na...ticle&sid=110). Dock har jag alltid varit lite skeptisk mot temo-undersökningar, då de genomförs på en liten grupp människor, istället för i det närmaste hela landet (syftar främst på de ständiga valundersökningarna, då blocken går om varandra varje vecka, baserat på 2000 svenskars röster istället för 95% i de faktiska valen).
Citat:
Vill tillägga att jag är en ganska erfaren själv så slipper gärna folks personliga åsikter i frågan samt övertalningsargument för och emot att testa.
Det låter inte så, men jag kan så klart ha fel. Får man fråga vad du har testat för substanser?
Personlig åsikt:
Risken att hamna i ett "tungt missbruk" efter att ha testat "droger" är givetvis beroende på vilken drog man testar.