• 1
  • 2
2010-07-26, 23:26
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Vilka droger anser du då att man kan ha ett tungt missbruk av?

Om jag kör heroin 1 veckan i stöten och sedan låter bli med jämna mellanrum, är jag en tung missbrukare då?
I Svenska folkets ögon är du det, jag tycker dok inte att du är det, så länge du håller det som ett bruk och inte börjar sätta drogen i första hand och kan klara av det. Dok om du inte kan sköta ditt bruk, då är du en tung missbrukare.
Citera
2010-07-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
I Svenska folkets ögon är du det, jag tycker dok inte att du är det, så länge du håller det som ett bruk och inte börjar sätta drogen i första hand och kan klara av det. Dok om du inte kan sköta ditt bruk, då är du en tung missbrukare.

Oavsett vilken substans det rör sig om?
Citera
2010-07-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Det är mycket enklare att ta sig ur missbruket efter någon månad jämfört med flera år där av uttrycket relativt. Sen så finns det 100 anledningar varför man tar sig ur sitt destruktiva beteende. Är jag en tung narkoman som har varit beroende av heroin i korta perioder?

Edit. Vill bara påpeka att hur man tar sig ur beroendet var inte själva poängen med förra inlägget, hade lika gärna kunna sagt tvärt om och poängen hade fortfarande vart den samma. Ville mest ha svar på hur man skall klassa en tung narkoman, vart går gränsen? Innan man för statistik bör man veta vilka kategorier personerna tillhör.

Haha jag svarade ju på det. Du såg inte den röda tråden? Person som (miss)brukar tung narkotika = tung narkoman. Så resonerar man i det här landet, även om jag inte håller med. Men där har du iaf kriterierna.

Citat:

Ja. När en substans blivit narkotikaklassad så går den inte längre att bruka, utan bara att missbruka.
Och det är ju logik på hög nivå, wouldn't you say?
Citera
2010-07-27, 00:13
Medlem
Galadrins avatar
bestämmer du dig för att endast testa 1 gång så har du bestämt dig, det är inget som heter Beroende det är bara skit snack. Jag tror inte på Beroende. Jag har testat och tatt Amfetamin spruta 1 gång, alla som var rundt mig när jag testade sa att jag kommer til att bli Beroende. Men nejdå jag blev inte Beroende på grund av att jag bestämte mig på att inte bli beroende.
Har inte tagit Amfetamin på 7 månader nu.
Jag har rökt Heroin 3 ggr, men det är ca 1,5 år sen nu.
Har du bestämt dig för att bli beroende så blir du beroende, vill du inte bli beroende så blir du inte beroende, Det är du själv som bestämmer över vad du ska tänka eller?
Citera
2010-07-27, 01:25
Medlem
smokey.the.bears avatar
Om man dricker alkohol på fest (blir full) varje helg räknas man väl inte som alkoholist.

Men om man tar heroin varje helg under samma tidsperiod, då är man en hemsk knarkare.

Även fast heroinet inte tär lika mycket på kroppen som alkohol i det här scenariot.

Så missbrukare är man enligt staten vare sig man gör de ofta eller en gång. Beroende tror jag inte är så stort som det påstås vara.
Citera
2010-07-27, 04:28
Medlem
Citat:
Vad räknas som en missbrukare då? En tung narkoman? Om man har testat lite olika preparat och har varit beroende i några månader men sedan har tagit sig ur beroendet relativt enkelt, är man då en tung narkoman? Skall man införa vissa kriterier som skall vara uppfyllda för att få den ärofyllda titeln "tung narkoman"?

I mina ögon är det en person som dagligen tar tyngre droger i (cannabis räknas ej), inte har arbete eller nämnvärd sysselsättning och är oförmögen att sköta vardagssysslor som att betala räkningen. Docent Ted Goldberg räknar dock in- "alla personer med injektionsmissbruk tillsammans med alla personer med dagligt eller nästan dagligt annat narkotikamissbruk i någon form (till exempel cannabismissbruk)."

De 6 procenten består alltså inte endast av hemlösa
Senast redigerad av Tryitwize 2010-07-27 kl. 04:35.
Citera
2010-07-27, 05:15
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
I Mina eller Sveriges ögon? I Mina ögon, ja, spelar ingen direkt roll angående substans bara du klarar av det du brukar, du kan bruka heroin, meth eller datura om du vill, bara du kan hantera det i din situation.
I Sveriges ögon är du alltid en smutsig äcklig tung missbrukare om du ens testat cannabis, hey - Drugs is Drugs.
Citera
2010-07-27, 13:14
Medlem
Devlin666s avatar
Verkar som att inte alla kan skilja på bruk, missbruk och beroende. Ofta används ordet missbruk som synonym till beroende. Men det finns en fin tjock linje mellan dessa. Jag själv har varit brukare, missbrukare samt beroende i olika situationer..
Tillåt mig..

Missbruk
Om minst ett av följande kriterier uppfylls under ett år klassas beteendet som missbruk:
  • Upprepat bruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet..
  • Upprepat bruk i situationer som medför betydande risk för fysisk skada..
  • Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad..
  • Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning..

Fortsätter missbruket under lång tid är risken stor att det utvecklas till ett beroende. Men, man kan också bli beroende utan att missbruka..

Beroende
Om minst tre av följande kriterier uppfylls under ett år är beteendet ett beroende:
  • Ökad tolerans, behov av påtagligt ökad mängd på grund av påtagligt minskad effekt..
  • Karakteristiska abstinenssymtom...
  • Använder alkohol, tabletter eller droger i större mängd eller under längre tid än vad som avsågs..
  • Varaktig önskan eller misslyckade försök att begränsa eller kontrollera bruket..
  • Mycket tid ägnas åt att få tag på och använda drogen eller hämta sig från effekten..
  • Viktiga aktiviteter på jobbet och fritiden överges eller minskas på grund av bruket...
  • Bruket fortsätter trots att man vet att fysiska eller psykiska besvär förvärras..

Ett bruk blir därför ett sätt att använda substansen under full kontroll. Så länge du inte klassar under beroende eller missbruk så sitter du förmodligen säkert. Se till att du kontrollerar drogen och att drogen inte kontrollerar dig..
Citera
2010-07-28, 01:05
Medlem
Galadrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devlin666
Verkar som att inte alla kan skilja på bruk, missbruk och beroende. Ofta används ordet missbruk som synonym till beroende. Men det finns en fin tjock linje mellan dessa. Jag själv har varit brukare, missbrukare samt beroende i olika situationer..
Tillåt mig..

Missbruk
Om minst ett av följande kriterier uppfylls under ett år klassas beteendet som missbruk:
  • Upprepat bruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet..
  • Upprepat bruk i situationer som medför betydande risk för fysisk skada..
  • Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad..
  • Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning..

Fortsätter missbruket under lång tid är risken stor att det utvecklas till ett beroende. Men, man kan också bli beroende utan att missbruka..

Beroende
Om minst tre av följande kriterier uppfylls under ett år är beteendet ett beroende:
  • Ökad tolerans, behov av påtagligt ökad mängd på grund av påtagligt minskad effekt..
  • Karakteristiska abstinenssymtom...
  • Använder alkohol, tabletter eller droger i större mängd eller under längre tid än vad som avsågs..
  • Varaktig önskan eller misslyckade försök att begränsa eller kontrollera bruket..
  • Mycket tid ägnas åt att få tag på och använda drogen eller hämta sig från effekten..
  • Viktiga aktiviteter på jobbet och fritiden överges eller minskas på grund av bruket...
  • Bruket fortsätter trots att man vet att fysiska eller psykiska besvär förvärras..

Ett bruk blir därför ett sätt att använda substansen under full kontroll. Så länge du inte klassar under beroende eller missbruk så sitter du förmodligen säkert. Se till att du kontrollerar drogen och att drogen inte kontrollerar dig..

Skitsnack.
Citera
2010-07-28, 01:07
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
Det är som känt en risk förbundet med att testa droger,- man kan hamna i ett tungt missbruk som i sin tur kan leda till döden.

Det finns fler än en risk med att testa narkotika.

Citat:
Många som aldrig kommit i kontakt med droger tror att denna risk är mycket hög och att man i princip tar en 50/50 chans att fastna i ett beroende om man bara testar en gång.

Det är synd att staten fortfarande använder sig utav skrämselpropaganda vilket ger en stor del av befolkningen en felaktig bild av narkotika.

Citat:
Vad jag undrar över är om det någonstans finns statistik på hur många procent av de som testar droger en/enstaka gånger blir tunga/dagliga missbrukare. Hade varit kul att ha svart på vitt.

Det blir väldigt svårt att genomföra sådana tester, eftersom narkotika är lika med illegalt, vilket gör att ingen kan tala just vitt och öppet om ämnet. Det s.k. knarket är det ända ämnet som är tabu i de offentliga rummen i Sverige, utom på ett forum som heter flashback, som tvingas lägga sina servrar utomlands för att inte staten ska stänga ner det eller plocka misstänkta knarkare via ip-adresser.

Edit: Tänka sig! Imponerande artikel som någon länkade (http://www.swecan.org/modules.php?na...ticle&sid=110). Dock har jag alltid varit lite skeptisk mot temo-undersökningar, då de genomförs på en liten grupp människor, istället för i det närmaste hela landet (syftar främst på de ständiga valundersökningarna, då blocken går om varandra varje vecka, baserat på 2000 svenskars röster istället för 95% i de faktiska valen).

Citat:
Vill tillägga att jag är en ganska erfaren själv så slipper gärna folks personliga åsikter i frågan samt övertalningsargument för och emot att testa.

Det låter inte så, men jag kan så klart ha fel. Får man fråga vad du har testat för substanser?

Personlig åsikt:

Risken att hamna i ett "tungt missbruk" efter att ha testat "droger" är givetvis beroende på vilken drog man testar.
Senast redigerad av wsb 2010-07-28 kl. 01:16.
Citera
2010-07-28, 06:54
Medlem
Goodwrenchs avatar
Citat:
Det är mycket enklare att ta sig ur missbruket efter någon månad jämfört med flera år där av uttrycket relativt. Sen så finns det 100 anledningar varför man tar sig ur sitt destruktiva beteende. Är jag en tung narkoman som har varit beroende av heroin i korta perioder?

Edit. Vill bara påpeka att hur man tar sig ur beroendet var inte själva poängen med förra inlägget, hade lika gärna kunna sagt tvärt om och poängen hade fortfarande vart den samma. Ville mest ha svar på hur man skall klassa en tung narkoman, vart går gränsen? Innan man för statistik bör man veta vilka kategorier personerna tillhör.

I Sverige spelar det ju ingen rolll om du tar heroin eller röker Cannabis, du räknas som samma missbrukare ändå.

Tyvärr verkar många ja hört prata om det tänka " en gång pundare, alltid pundare".
Citera
2010-07-30, 16:55
Medlem
Devlin666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galadrin
Skitsnack.
Säger du det bara för du saknar rätt kunskap eller beror det helt på din brist av självkännedom?

- Devlin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in